OP Ryhmä nostaa vuoden 2022 Tuotto-osuuksien tuottotavoitetta juhlavuoden kunniaksi

OP Ryhmä juhlistaa 120-vuotista taivaltaan nostamalla omistaja-asiakkaidensa Tuotto-osuuksien tuottotavoitetta 1,20 prosenttiyksiköllä. Lisäkoron myötä Tuotto-osuuden tuottotavoite on vuonna 2022 yhteensä 4,45 prosenttia. Koron maksaminen ja sen määrä riippuvat pankin toiminnan tuloksellisuudesta.

Tuotto-osuus on omistaja-asiakkaan pitkäaikainen oman pääoman ehtoinen sijoitus omaan osuuspankkiin. Tuotto-osuudet lisäävät osaltaan OP Ryhmän luotonantokykyä ja auttavat toteuttamaan ryhmän perustehtävää eli omistaja-asiakkaiden ja toimintaympäristön kestävän taloudellisen menestyksen, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämistä.

– OP Ryhmä on jo vuodesta 1902 edistänyt toimintaympäristönsä pitkän aikavälin menestystä ja tukenut omistaja-asiakkaidensa hyvinvointia ja vaurastumista. 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi haluamme nostaa omistaja-asiakkaidemme Tuotto-osuuksien tuottotavoitetta. Tuotto-osuuksien kautta asiakkaillamme on mahdollisuus hyötyä oman pankkinsa menestyksestä, sanoo OP Ryhmän pankkitoiminnan henkilö- ja pk-yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Harri Nummela.

Tuotto-osuuden 1,20 prosentin lisäkorko alkaa kertyä 1.1.2022 alkaen. Täysi 4,45 prosentin tuottotavoite on mahdollista saada, kun Tuotto-osuusmerkinnän tekee 31.12.2021 mennessä. Koron maksaminen ja sen määrä riippuvat kuitenkin pankin toiminnan tuloksellisuudesta. Tuotto-osuuden korko maksetaan pankin osuuskuntalain mukaisesta voitonjakokelpoisesta ylijäämästä, jota ei välttämättä joka vuosi synny. Lisäksi osuuspankki päättää koron maksamisesta osuuskuntalain mukaisesti.

Tuotto-osuudella ei ole pääomaturvaa, ja sen takaisinmaksamiseen sisältyy ehtoja. Sijoitetun pääoman voi siten menettää. Annetun tuottotavoitteen perusteella ei voi muodostaa luotettavia oletuksia tulevasta tuottokehityksestä eikä tuottotavoitteessa ole huomioitu veroja tai muita kuluja.

OP Ryhmä on yksi Euroopan vakavaraisimmista pankeista, ja sen CET1-vakavaraisuus oli syyskuun 2021 lopussa vahva 19 prosenttia. Lisäkoron vaikutus OP Ryhmän CET1-suhteeseen on alle -0,1 prosenttiyksikköä vuonna 2022.

Lisätietoa Tuotto-osuudesta op.fi-sivustolla osoitteessa: www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/tuotto-osuus

Tuotto-osuuden tarjoaa osuuspankki.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi