OP Ryhmä on perustanut uuden historiasäätiön 120-vuotisen toimintansa kunniaksi

OP Ryhmä on jo 120 vuoden ajan edistänyt asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Vuosikymmenten aikana syntynyttä historiallista perintöä hallinnoi jatkossa uusi OP Ryhmän Historiasäätiö.

OP Ryhmä täyttää 120 vuotta lauantaina 14.5.2022, ja OP Osuuskunnan hallitus on perustanut säätiön vaalimaan ryhmän historiallista perintöä. Historiasäätiön päätehtävä on ylläpitää ja kehittää OP Ryhmän museota (OP Museo), joka esittelee ryhmän kasvutarinan osuuskassoista Suomen suurimmaksi finanssiryhmäksi. Lisäksi säätiö edistää ja tukee suomalaista osuuspankkitoimintaa ja sen kulttuuriperintöä sekä hallinnoi ja kartuttaa ryhmän historiallista tietoa, kokoelmia, esineitä ja aineistoa. Säätiö myös myöntää tutkimuslupia aineiston käyttämiseksi tutkimustyössä.

OP Ryhmän Historiasäätiö on rekisteröity 6.5.2022, ja sen asiamiehenä aloittaa OP:n perustamien säätiöiden asiamies Riitta Pyhälä.

– Uudistuminen on elinehto nykyisessä toimintaympäristössämme, jossa muutokset ovat kiihtyviä ja jatkuvia. Vahvat juuremme ja roolimme suomalaisen yhteiskunnan rakentamisessa ovat kuitenkin vahvuuksia, jotka haluamme säilyttää. Uusi säätiö varmistaa OP Ryhmän tarinan ja suomalaisen osuuspankkihistorian jakamisen myös tuleville sukupolville, kuvailee historiasäätiön hallituksen puheenjohtaja ja OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

Juhlavuoden kunniaksi OP Museo uudistetaan kokonaan. Pysyvä näyttely kertoo osuuspankkitoiminnan ja vakuuttamisen historiasta 1900-luvun alusta lähtien, ja se esittelee myös finanssialan tulevaisuutta. Museon uudistetusta käsikirjoituksesta ja toteutuksesta ovat vastanneet suunnittelutoimisto Good Kombo Oy:n Päivi Roivainen, Panu Heikkilä, Tuomas Siitonen ja Johannes Nieminen ja valaistuksesta Eero Erkamo. Kalusteet on suunnitellut Sami Laine JKMM Arkkitehdit Oy:stä. Lisäksi museon rakentamisessa on ollut mukana useita muita ammattilaisia.

Museo saa uudet, nykyistä suuremmat tilat OP Ryhmän toimitiloissa Helsingin Vallilassa. Gebhardinaukio 1:n katutasossa oleva museo avautuu syksyllä 2022 myös yleisölle. OP Museoon on maksuton sisäänpääsy.

OP Ryhmän historiaa on tallennettu myös verkkohistoriikkiin, joka julkaistaan suomeksi touko-kesäkuun vaihteessa. OP Ryhmän historiasivuston tekstit on kirjoittanut pankkihistorioitsija, valtiotieteiden tohtori Antti Kuusterä. Hänen käsialaansa on myös vuonna 2002 julkaistu OP Ryhmän 100-vuotishistoriikki Lähellä ihmistä. Uudella historiasivustolla Kuusterä jatkaa OP Ryhmän tarinaa 1990-luvulta 2020-luvulle asti.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi