OP Ryhmä panostaa pääkaupunkiseudulle ja Uudellemaalle – uuden osuuspankin tavoitteena erinomainen asiakaskokemus

Kolme Uudellamaalla toimivaa osuuspankkia suunnittelee yhdistymistä luodakseen entistäkin kilpailu- ja palvelukykyisemmän osuuspankin. Yhdistymisen tärkeimpänä tavoitteena on asiakaskokemuksen parantaminen Suomen keskeisimmällä kasvualueella.

Helsingin Seudun Osuuspankin, Itä-Uudenmaan Osuuspankin ja Uudenmaan Osuuspankin hallitukset ovat käynnistäneet selvityksen yhdistymisestä yhdeksi pankiksi. Yhdistymisen myötä syntyvä osuuspankki olisi kooltaan merkittävä sekä alueellisesti että valtakunnallisesti: pankilla olisi 10 prosentin osuus koko Suomen asuntoluottokannasta.

Uudella osuuspankilla olisi lähes 340 000 omistaja-asiakasta ja yli 600 000 asiakasta. Pankin tase olisi lähes 20 miljardia euroa ja asiakasliiketoiminta 32 miljardia euroa. Sen omat varat olisivat noin 1,26 miljardia euroa. Uusi pankki olisi myös iso varainhoitaja, jolla on hoidettavana 7 miljardin euron varallisuus.

Yhdistymisen taustalla on sekä asiakaskäyttäytymisen että finanssialan toimintaympäristön nopea muutos. Uusi pankki tarjoaisi entistä paremmin laajat pankki-, vahinkovakuutus-, varallisuudenhoito- ja kiinteistönvälityspalvelut henkilö- ja yritysasiakkaille yhtenäisesti koko Uudenmaan alueella.

– Yhdistymisen tärkeimpänä tavoitteena on erinomainen asiakaskokemus Uudellamaalla, joka on koko Suomen suurin kasvualue. Uudella pankilla olisi erinomaiset edellytykset tarjota laadukas asiakaspalvelu kilpailukykyisillä hinnoilla henkilö- ja pk-yritysasiakkaille, sanoo Helsingin Seudun Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja sekä OP Ryhmän pankkitoiminnan henkilö- ja pk-yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Harri Nummela.

– Kaikki kolme osuuspankkia ovat nykyisellään vakavaraisia ja hyvässä taloudellisessa kunnossa. Katseemme on kuitenkin jo pidemmällä horisontissa – haluamme tehdä tämän ison strategisen päätöksen ja panostaa kasvuun Uudellamaalla, vahvistaa Uudenmaan Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja Pekka Hiidenheimo.

Muutosta on valmisteltu pankkien hallituksissa kevään ajan. Tavoitteena on, että lopullinen päätös yhdistymisestä tehdään syksyllä 2021 pankkien edustajistojen kokouksissa. Suunnitelman mukaan uusi pankki aloittaisi toimintansa vuoden 2022 loppuun mennessä. Pankin kotipaikkana tulisi olemaan Helsinki.

Suunnitelman mukaan kolmen pankin noin 1 100 työntekijää siirtyisivät uuden pankin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

– Yhdistymisen kautta voimme tarjota myös henkilöstöllemme entistä monipuolisempia tehtäviä, mahdollisuuden urakehitykseen ja asiantuntijuuden kasvattamiseen. Henkilöstömme on erittäin sitoutunut hoitamaan asiakkuuksiaan menestyksellisesti, kuvailee Itä-Uudenmaan hallituksen puheenjohtaja Markus Johansson.

Toteutuessaan pankkien yhdistyminen ei aiheuttaisi muutoksia nykyisiin asiakassuhteisiin tai palveluverkostoon.

Lehdistötilaisuus 26.5.2021 klo 12.00
Helsingin, Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan osuuspankkien yhdistymissuunnitelmia koskeva lehdistötilaisuus järjestetään keskiviikkona 26.5.2021 klo 12.00. Tilaisuudessa ovat mukana kaikkien kolmen pankin hallitusten puheenjohtajat sekä toimitusjohtajat kertomassa lisää yhdistymissuunnitelmasta.

Voit liittyä seuraamaan tilaisuutta tästä linkistä: https://op.videosync.fi/2021-05-26-mediatilaisuus. Tilaisuuden jälkeen on varattu aikaa toimittajien kysymyksille.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi