Ensiasunnon ostajien markkinatilanne on loppuvuoden ajan poikkeuksellinen. Tänä vuonna ensiasunnon voi ostaa maksamatta varainsiirtoveroa, ja markkinoilla on tarjolla paljon ensiasunnon ostajia kiinnostavia kohteita. OP Ryhmä tarjoaa asuntolainan ensiasunnon ostajille ilman toimitusmaksua maaliskuun loppuun saakka tukeakseen omaan asuntoon kiinni pääsemistä.

Hallitus esitti varainsiirtoverovapauden poistamista ensiasunnon ostajilta ensi vuoden alusta alkaen. Jos ensiasunnon ostaja haluaa siis välttää varainsiirtoveron, asuntokaupat on näillä näkymin tehtävä tämän vuoden puolella. OP Ryhmä haluaa tukea nuorten pääsemistä kiinni omaan asuntoon ja myöntää ensiasunnon ostajille asuntolainan ilman toimitusmaksua vuoden 2024 maaliskuun loppuun saakka.

– Jos on pidempään jo harkinnut ensimmäisen oman asunnon ostamista, oikea aika toimia on nyt. Markkinatilanne on ollut ensiasunnon ostajille houkutteleva jo pitkään. Pienten kaupunkiasuntojen hinnat ovat laskeneet, ja tarjontaa on nyt markkinoilla paljon, OP Ryhmän asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

OP Ryhmän asuntolainan toimitusmaksu on 0,4 prosenttia luoton määrästä, vähintään 300 euroa, minkä ensiasunnon ostaja siis säästää. Varainsiirtovero on asunnon ostajalle tyypillisesti useita tuhansia euroja.

– En suosittele ketään hätiköimään asunnonostopäätöksen kanssa. Tähän asti ensiasunnon ostajilla on tänä vuonna myös ollut harkinta-aikaa, kun heitä kiinnostavien kohteiden kysyntä on ollut alhaista. Loppuvuonna asuntonäytöillä voi olla taas enemmän kiinnostuneita ostajia. Mikäli kohde on ollut jo kiikarissa ja taustatyöt on tehty huolellisesti, on nyt kuitenkin ainutlaatuisen hyvä tilanne ostaa oma asunto, kun sen saa tänä vuonna tuhansia euroja ensi vuotta halvemmalla, Nurmi sanoo.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi