OP Ryhmään tulleiden asuntolainahakemusten määrä kasvoi kesällä – heinäkuu vilkkain kuukausi sitten elokuun 2022

OP Ryhmään tuli heinäkuussa selvästi viime vuotta enemmän asuntolainahakemuksia. Myös elokuu näyttää alkaneen viime vuotta vilkkaampana.

OP Ryhmään tuli heinäkuussa 14 prosenttia enemmän asuntolainahakemuksia kuin viime vuonna ja 17 prosenttia enemmän kuin kesäkuussa. Heinäkuun hakemusmäärä oli suurempi kuin yhtenäkään kuukautena tänä tai viime vuonna.

– Tämä on ilman muuta positiivinen signaali, mutta vielä emme uskalla puhua käänteestä asuntomarkkinoilla. Kyse voi nyt olla myös siitä, että EKP:n kesäkuinen koronlasku sai liikkeelle monen sellaisen suomalaisen, jolle asunnonhankinta on ollut jo pidempään ajankohtaista. Selkeää signaalia koronlaskusta odotettiin pitkään, OP Ryhmän henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

Suomalaisten yleisin asuntolainan viitekorko on 12 kuukauden euribor, joka on laskenut viime viikkoina nopeasti.

Ennakkotietojen perusteella OP Ryhmään on tullut myös elokuussa noin 6 prosenttia viime vuotta enemmän asuntolainahakemuksia.

Erityisesti Nurmea ilahduttaa ensiasunnon ostajien paluu markkinoille. Vuodenvaihteessa ensiasunnon ostajien varainsiirtoverovapaus poistui, ja tammi-maaliskuussa ensiasunnon ostajien lainahakemuksia tulikin OP Ryhmään 16 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Heinäkuussa ensiasunnon ostajilta tuli jo 4 prosenttia viime vuotta enemmän asuntolainahakemuksia.

– Ensiasunnon ostajat ovat varmasti seuranneet markkinoita tarkasti ja pistäneet merkille pitkään jatkuneen asuntojen hintojen laskun. Heinäkuussa uusia asuntoluottoja myönnettiin meiltä noin 3 prosenttia viime vuotta enemmän, elokuun tilastoja meillä ei vielä ole. Loppuvuosi siis näyttää, kääntyykö asuntokauppavuosi lopulta positiivisen puolelle, Nurmi sanoo.

Myös asuntokauppamäärät ovat vaihdelleet tänä vuonna melko paljon. Heinäkuussa OP Kodin kautta myytiin asuntoja ja kiinteistöjä 19 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, ja käytettyjen yksiöiden kauppa kasvoi peräti 62 prosenttia.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi