OP Ryhmän asuntomarkkinakatsaus: Asuntojen hinnat laskevat tänä vuonna ennakoitua nopeammin – korkojen nousu kavensi asuntomarkkinoiden alueellisia eroja

OP Ryhmän ekonomistit laskevat ennustettaan tämän vuoden asuntojen hintojen kehityksestä. Nyt ekonomistit ennakoivat asuntojen hintojen laskevan viime vuodesta jo 1,5 prosenttia. Asuntojen hintojen alueellisessa eriytymiskehityksessä on tapahtunut käänne korkojen nousun myötä.

OP Ryhmän ekonomistit laskevat ennustettaan asuntojen hintakehityksestä heikosti sujuneen alkuvuoden jälkeen. Nyt osakeasuntojen hintojen odotetaan tänä vuonna laskevan keskimäärin 1,5 prosenttia, kun vielä tammikuussa hintojen odotettiin laskevan prosentin.

OP Ryhmän ekonomistit odottavat sekä hintojen että kauppamäärien nousevan hienoisesti vuoden lopulla.

– Asuntomarkkinoiden piristymistä odottavan aika on pitkä. Uskomme kuitenkin yhä, että hienoinen positiivinen käänne nähdään jo tämän vuoden lopulla. Korkojen lasku on ehdottomasti merkittävin ajuri hintojen kääntymiselle, mutta myös kotitalouksien tulojen kasvu tukee käännettä, OP Ryhmän senioriekonomisti Joona Widgrén sanoo.

Viime vuoden loppua piristivät ensiasunnon ostajat, jotka tekivät vilkkaasti asuntokauppoja ennen varainsiirtoverovapauden päättymistä vuodenvaihteessa. Tammi-maaliskuussa osakeasuntojen kauppamäärät laskivat kuitenkin 12,4 prosenttia viime vuoden alusta, joka sekin jo oli vaisu.

Myös asuntojen hinnat ovat kehittyneet heikosti. Osakeasuntojen hinnat laskivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä 5,1 prosenttia vuoden takaisesta. Vuoden 2022 kesän korkeimmista hinnoista on nyt tultu alas jo 10 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla lasku on ollut vielä nopeampaa. Hinnat ovat laskeneet kesän 2022 korkeimmista hinnoista peräti 13 prosenttia.

– Asuntomarkkinoiden tilanne on jatkunut alkuvuonna alakuloisena. Hieman odotuksia heikompi hintakehitys selittyy ainakin osin sillä, että odotukset koron laskusta ovat nyt maltillisempia kuin vielä viime vuoden lopussa, Widgrén toteaa.

Ensi vuonna niin kauppamäärät kuin hinnatkin nousevat jo selvemmin. OP Ryhmän ekonomistit odottavat osakeasuntojen hintojen nousevan ensi vuonna 2 prosenttia. Edellisen huipputason saavuttaminen vie kuitenkin aikaa useamman vuoden.

Korkojen lasku voimisti asuntomarkkinoiden alueellista eriytymistä, mutta eriytymiskehitys on nyt kääntynyt

Tuoreessa asuntomarkkinakatsauksessaan OP Ryhmän ekonomistit tarkastelevat, kuinka korkokehitys on vaikuttanut alueellisten asuntomarkkinoiden eriytymiseen. Suomen asuntomarkkinat ovat eriytyneet voimakkaasti 2000-luvulla, etenkin finanssikriisin jälkeen, aina koronakriisiin asti. Alueelliseen eriytymiseen on vaikuttanut esimerkiksi väestökehitys, mutta myös korkotason laskulla näyttäisi olevan yhteys kiihtyneeseen eriytymiseen.

– Korkojen pitkän laskutrendin aikana nähtiin, että asuntojen hinnat eriytyivät vauhdilla. Nyt kuitenkin nähdään, että korkojen noustessa tähän kehitykseen on tullut käänne, kun hinnat laskevat voimakkaammin juuri suuremmissa kaupungeissa, Widgrén sanoo.

Viime aikoina asuntomarkkinoiden eriytymiskehitys on kuitenkin kääntynyt. Viime vuoden lopulla asuntojen hintojen ero pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välillä kaventui nopeinta vauhtia sitten 1990-luvun puolivälin. Tätä selittää suurelta osin korkojen nousu.

– Pitkään jatkunut eriytymiskehitys on tällä erää kääntynyt. On kuitenkin erittäin todennäköistä, että tilanne on väliaikainen. Kun korot kääntyvät laskuun, asuntojen hinnat nousevat todennäköisesti nopeimmin nimenomaan pääkaupunkiseudulla. Pitkällä aikajänteellä korkojen pitkäaikaisen laskutrendin päättyminen voisi kuitenkin hidastaa hintojen eriytymistä, joka on jatkunut viimeiset 15 vuotta, senioriekonomisti Widgrén toteaa.

Asuntojen hintojen eriytymiskehitys on ollut selvästi nopeampaa kuin vuokrien eriytyminen. Vaikka vuokratkin ovat nousseet pääkaupunkiseudulla enemmän kuin muualla Suomessa, on ero alueiden välillä kasvanut huomattavasti hitaammin.

– Kansainvälisestikin on havaittu, että asuntojen hintojen eriytyminen suurien kaupunkien ja niiden ulkopuolisten alueiden välillä on suurempaa kuin vuokrien eriytyminen. Yksi syy tämän taustalla voi olla se, että hinnat reagoivat kysyntään nähden vähäiseen tarjontaan voimakkaammin kuin vuokrat, Widgrén toteaa.

OP:n ekonomistien tuore asuntomarkkinakatsaus luettavissa täällä: https://www.op.fi/op-ryhma/medialle/raportit/markkinatietoa

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: