OP Ryhmän kysely: 27 prosenttia on kerännyt säästöön jo viiden kuukauden nettopalkan verran – lainan ottaminen jakaa nyt suomalaisia

Suomalaiset pyrkivät nyt tekemään arjessaan säästöjä ja kerryttämään puskuria pahan päivän varalle, selviää OP Ryhmän kyselystä. Puskureita kerryttäneistä vastaajista 42 prosenttia on koonnut jo vähintään viiden kuukauden nettopalkkaa vastaavan puskurin. Kulutuksesta tingitään, ja suhtautuminen uuden lainan ottamiseen on nyt jakautunutta.

OP Ryhmän Lainan päivän kunniaksi Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä oman taloustilanteensa koki erittäin tai melko hyväksi 47 prosenttia vastaajista, melko huonoksi 16 prosenttia ja erittäin huonoksi 6 prosenttia vastaajista. 48 prosenttia koki ostovoimansa heikentyneen vuoden takaisesta hieman tai huomattavasti.

69 prosenttia vastaajista kertoo kerryttäneensä taloudellista puskuria pahan päivän varalle, heistä 42 prosenttia on kerryttänyt puskuria vähintään 5 kuukauden nettopalkan verran. Kaikista vastaajista vähintään 5 kuukauden nettopalkkaa vastaava puskuri oli 27 prosentilla.

– Yleensä tilillä kannattaa pitää varalla vähintään 2–3 kuukauden puskuri, viiden kuukauden nettopalkkaa vastaava puskuri on jo melko suuri. Tutkimuksen perusteella niistä suomalaisista, jotka säästävät, lähes kahdeksan kymmenestä kertoo säästävänsä yllättäviä menoja varten tai pahan päivän varalle, erityisesti nuorimmilla vastaajilla tämä korostui, OP Ryhmän arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura sanoo.

Suhtautuminen uuden lainan ottamiseen on kuitenkin jakautunutta. 35 prosenttia suhtautuu lainan ottamiseen kielteisesti tai erittäin kielteisesti, 29 prosenttia myönteisesti tai erittäin myönteisesti ja 35 prosenttia neutraalisti.

– Mielikuvaan lainan ottamisesta on varmasti eniten vaikuttanut asuntolainojen koroista koko viime vuoden jatkunut keskustelu. Kyselytulosten perusteella suomalaisten vastauksissa näkyi osittain huoli ja epävarmuus sekä varovaisuus isojen investointien suhteen. Samalla vastauksissa ilahdutti korostunut suunnitelmallisuus suhtautumisessa oman talouden hallintaan, Peura sanoo.

Kyselyyn vastasi joulukuun puolivälissä yli 1600 suomalaista.

Asuntolainaa jo ottaneet ovat pysyneet rauhallisina

43 prosenttia vastaajista pitää ajankohtaa melko huonona tai erittäin huonona asuntolainan ottamiseen, 12 prosenttia melko tai erittäin hyvänä. Kyselyyn vastanneista 7 prosenttia harkitsee asunnon ostamista vuoden sisällä.

– Kyselyyn vastattiin joulukuussa, jolloin asuntolainan korkojen laskusta vielä oli melko hatara näkymä. Osalle asuntolainaa ottaneista viime vuosi oli ensimmäinen, jolloin korot nousivat. Kuluvalle vuodelle markkinat odottavat korkojen laskua, ja arvioimme laskun muuttavan myös suhtautumista lainan ottamiseen. Korkojen kääntyessä laskuun uskomme suomalaisten uskaltavan taas tehdä suurempiakin hankintoja, OP Ryhmän henkilöasiakasrahoituksesta ja asumisen palveluista vastaava johtaja Satu Nurmi sanoo.

Asuntolainaa jo ottaneet suhtautuvat tilanteeseen rauhallisesti. 64 prosenttia asuntolainaa ottaneista vastaajista uskoo selviävänsä korkojen noususta vähintään melko hyvin.

– Tämä rauhallisuus näkyy myös meidän asiakkaidemme käytöksessä. Jos asuntolainan maksun kanssa tulee haasteita, asiakas haluaa yleensä tehdä lainaansa muutoksia, kuten hakea lyhennysvapaata. Viime vuonna meille tuli maksuohjelman muutoshakemuksia kuitenkin 11 prosenttia edellisvuotta vähemmän, Nurmi sanoo.

Kyselyyn vastanneista vain 11 prosenttia arvioi selviytyvänsä asuntolainojen korkojen noususta melko huonosti tai erittäin huonosti.

OP Ryhmä on Suomen suurin asuntorahoittaja noin 39 prosentin markkinaosuudella.

OP Ryhmän joulukuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaista (n=1619) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 2,5 prosenttiyksikköä.