OP Ryhmän kysely: Median uutisointi sai suomalaiset aiempaa varovaisemmiksi – jopa 70 prosenttia muuttanut verkkoasiointiaan

Erilaiset verkkohuijaukset ovat lisääntyneet Suomessa merkittävästi, ja niiden uutisoinnilla on ollut vaikutus suurimpaan osaan suomalaisista. Verkossa asioimisessa varovaisemmaksi ovat tulleet erityisesti naiset ja ikäihmiset, vähiten uutisoinnilla on taas ollut vaikutusta miehiin sekä kolmenkympin tienoilla oleviin.

Media on kertonut aktiivisesti erilaisista rikollisten tekemistä verkkohuijauksista, kuten pankkitunnusten kalasteluista sekä sijoitus- ja rakkaushuijauksista. OP:n kyselystä selviää, että uutisoinnin myötä suomalaisista 27 prosenttia on selvästi ja 43 prosenttia hieman aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa.

Varovaisuudessa on nähtävissä huomattava ero miesten ja naisten välillä. Miehistä 19 prosenttia on selvästi aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa, kun naisista näin vastanneiden osuus on jopa 34 prosenttia. Vastaavasti miehistä 38 prosentilla, mutta naisista vain 22 prosentilla uutisoinnilla ei ole ollut vaikutusta heidän verkkoasiointiinsa.

Iän mukaan tarkasteltuna kaikissa ryhmissä uutisoinnin myötä asiointiaan muuttaneiden vastaajien osuus oli yli 50 prosenttia. Erityisesti yli 50-vuotiaat kertovat olevansa aiempaa varovaisempia, mutta myös nuoret ovat muuttaneet toimintaansa. 16–25-vuotiaista 17 prosenttia kertoo olevansa selvästi ja peräti 50 prosenttia hieman aiempaa varovaisempia asioidessaan verkossa. Varovaisuus on lisääntynyt vähiten 26–34-vuotiailla, joista 44 prosentilla uutisoinnilla ei ole ollut vaikutusta verkkoasiointiin.

– Monella suomalaisella on edelleen harhaluulo, että huijatut olisivat pääasiassa ikäihmisiä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan kuka tahansa iästä, sukupuolesta tai koulutustaustasta riippumatta voi joutua huijauksen uhriksi. Kyselyn tulokset antavat hyvän signaalin siitä, että media on onnistunut havahduttamaan myös nuorempia aiheesta,​ sanoo OP:n Väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén

Finanssiala ry:n tilaston mukaan vuonna 2023 suomalaisten pankkien asiakkailta yritettiin huijata peräti 76,9 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna vastaava summa oli 46,5 miljoonaa euroa.​ Tilastot antavat vain osittaisen kuvan väärinkäytösten todellisesta laajuudesta, sillä kaikki tapaukset eivät tule pankkien tai viranomaisten tietoon. ​

– Huijaukset kasvavat Suomessa nyt vahvasti, mikä johtuu ainakin osittain siitä, että tekoäly auttaa rikollisia ylittämään kielimuurin. Vaikka nuoremmilla on usein iäkkäämpiä parempi ymmärrys teknologiasta, se ei yksin suojaa rikollisilta. Jos esimerkiksi pankkien toiminnasta ei ole riittävää kokemusta, kiireisiä pyyntöjä ei välttämättä tunnista huijauksiksi, Sirén jatkaa.

OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 1,65 prosenttiyksikköä.

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on yli kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 14 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdessä omistaja-asiakkaidemme kanssa olemme rakentaneet suomalaista yhteiskuntaa ja kestävää tulevaisuutta jo 120 vuoden ajan. www.op.fi