OP Ryhmän myöntämillä lyhennysvapailla tuettu kotitalouksien ostovoimaa yli 280 miljoonalla eurolla

OP Ryhmään on tullut alkuvuonna 87 000 lyhennysvapaahakemusta. Henkilöasiakkaille myönnetyt lyhennysvapaat lisäävät kotitalouksien ostovoimaa arviolta 280 miljoonalla eurolla. Lyhennysvapaiden määrä on yhä kasvamassa.

Useat Suomessa toimivat pankit myöntävät nyt lyhennysvapaata asiakkailleen, joiden talouteen koronaviruspandemia on vaikuttanut negatiivisesti. Asiakkaalle lyhennysvapaa on matalien korkojen aikana hyvä tapa lisätä omaa taloudellista pelivaraa.

OP Ryhmä on maaliskuun puolivälistä lähtien tarjonnut henkilöasiakkailleen maksutonta lyhennysvapaata jopa 12 kuukaudeksi. Lyhennysvapaamahdollisuuteen onkin tartuttu innokkaasti: OP Ryhmään on saapunut alkuvuonna 87 000 lyhennysvapaahakemusta. Keskimäärin lyhennysvapaata on myönnetty seitsemäksi kuukaudeksi. Hakemusmäärässä on huomioitu niin asuntolainoja kuin muita luottoja koskevat lyhennysvapaahakemukset.

Vuonna 2019 suomalaisten palkkasumma oli 93 miljardia euroa ja käytettävissä oleva tulo 122 miljardia euroa. OP:n myöntämien lyhennysvapaiden vaikutus ostovoimaan on pyöristettynä noin 0,2 prosenttia kotitalouksien käytettävistä olevista tuloista.

- On koko yhteiskunnan etu, että kotitalouksien taloustilanne ei romahda koronapandemian aiheuttamien talousvaikeuksien vuoksi. Lyhennysvapaiden laaja käyttö on nykyisessä tilanteessa sekä pankin että asiakkaan etu, ja sillä on merkittävä vaikutus suomalaisten kotitalouksien ostovoimaan. Pelkästään OP Ryhmän myöntämien lyhennysvapaiden laskennallinen vaikutus ostovoimaan on yli 280 miljoonaa euroa, sanoo OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

Uusien luottojen kysyntä on vaimentunut koronakriisin takia, ja lyhennysvapaiden johdosta pankkien luottokannan koko ei pienene. OP Ryhmän markkinaosuus asuntolainoista oli 39,5 prosenttia vuoden 2019 lopussa.

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi