OP Ryhmän Tutkimussäätiö jakaa kuusi miljoonaa euroa talous- ja rahoitustieteelliseen tutkimukseen vuosina 2022–2025

OP Ryhmän Tutkimussäätiö on yksi Suomen suurimmista taloustieteellistä tutkimusta tukevista säätiöistä. Vuosittaisen 1,2 miljoonan euron apurahan lisäksi säätiö on julkistanut erityishankkeen, jossa jaetaan seuraavan kolmen vuoden aikana yhteensä 1,2 miljoonaa euroa rahoitusinstituutioita tutkivalle tutkimusryhmälle.

Vuonna 1972 perustetun OP Ryhmän Tutkimussäätiön tavoite on tukea ja edistää laadukasta taloustieteellistä tutkimusta, joka hyödyttää suomalaista yhteiskuntaa tuottamalla uutta tietoa kansantaloudesta, rahoitussektorista sekä niiden toiminnasta. Säätiön vuosittaiset apurahat on suunnattu tutkimushankkeisiin sekä henkilökohtaisina apurahoina kokeneemmille tutkijoille ja opinnäytetöihin.

50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi säätiö on julkistanut erityishankkeen, jossa valitulle tutkimusryhmälle jaetaan 400 000 euroa vähintään seuraavan kolmen vuoden ajan. OP Ryhmän Tutkimussäätiön erityishanke vahvistaa rahoitusinstituutioihin kohdistuvaa talous- ja rahoitustieteellistä tutkimusta sekä rahoitusalan tutkijakoulutusta Suomessa. Hanke myös kokoaa yhteen jo olemassa olevaa tutkimusinfrastruktuuria.

– Haluamme aidosti vahvistaa rahoitusinstituutioita koskevaa tutkimusta, joka on toistaiseksi Suomessa pirstaloitunutta. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on, että Suomeen muodostuu merkittävä rahoitusinstituutioita ja niiden toimintaympäristöä eri näkökulmista tarkasteleva kansallinen tutkimusryhmä, sanoo OP Ryhmän Tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja Annukka Nikola.

Erityishankkeen apurahahaku käynnistyy maaliskuussa, ja apuraha myönnetään tutkimusryhmälle, jonka odotetaan kokoavan yhteen tutkijoita monista eri yksiköistä. Erityishanke käynnistyy vuoden 2023 alussa.

– Vastaavaa rahoitusinstituutioiden tutkimiseen kohdistuvaa hanketta ei ole Suomessa aikaisemmin tehty. Tarkoituksena on, että tutkimusryhmän hanketta tuetaan pitkäjänteisesti. Hankkeeseen valittavan tutkimusryhmän rahoitus on voimassa toistaiseksi eli rahoitusta on määrä jatkaa vuoden 2025 jälkeen, tiivistää Nikola.

Juhlavuoden erityishankkeen hakuaika ja hakukriteerit julkaistaan myöhemmin OP Ryhmän Tutkimussäätiön verkkosivuilla. Tutkimussäätiön vuosittainen apurahahaku on puolestaan parhaillaan käynnissä ja se päättyy 10.2.2022.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi