OP Ryhmän Tutkimussäätiön kannustuspalkinto professori Otto Toivaselle ja väitöskirjapalkinto KTT Jenni Kallungille

OP Ryhmän Tutkimussäätiön tarkoituksena on taloustieteellisen tutkimuksen edistäminen ja tukeminen. Kannustuspalkinto voidaan antaa henkilölle, joka on tutkimustyössään osoittanut poikkeuksellista luovuutta, ja jonka voidaan odottaa yltävän merkittäviin saavutuksiin myös vastaisuudessa.

Professori Otto Toivaselle myönnetään 20 000 euroa arvoinen kannustuspalkinto uraauurtavasta tutkimuksestaan kilpailuun, innovaatioihin ja sääntelyyn liittyen sekä hänen työstään taloustieteen ja tohtorikoulutuksen kehittämisestä Suomessa. Professori Toivanen toimii nykyisin professorina Aalto- yliopistossa, ja hän on myös Helsinki Graduate School of Economicsin johtaja.

Hän on väitellyt tohtoriksi Warwickin ylipistosta ja on aiemmin työskennellyt muun muassa. Warwickin yliopistossa, Helsingin kauppakorkeakoulussa ja KU Leuven yliopistossa Belgiassa.

OP Ryhmän Tutkimussäätiö jakaa kannustuspalkinnon lisäksi vuosittaisen väitöskirjapalkinnon. Tänä vuonna 10 000 euroa suuruinen palkinto jaettiin kauppatieteiden tohtori Jenni Kallungille Oulun yliopistossa hyväksytystä väitöskirjasta ”Corporate insiders`personal characteristics and insider trading”.

Kallungin väitöskirjassa muun muassa käsitellään, voidaanko sisäpiirin kaupankäynnin tuottoja selittää sisäpiiriläisten verottajalta saamien hallinnollisten sanktioiden avulla.

Palkinnot jaettiin OP Ryhmän Tutkimussäätiön teemapäivässä 22.1.2020.

Vuonna 1972 perustettu OP Ryhmän tutkimussäätiö on yksi Suomen suurimmista taloustieteellistä tutkimusta tukevista säätiöistä. OP Ryhmän tutkimussäätiö tukee taloustieteellistä tutkimusta, erityisesti rahoitukseen ja osuuspankkitoimintaan liittyvää tutkimusta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on edistää omistaja-asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. OP Ryhmän muodostavat 147 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on 2 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi