OP Varainhoidon sijoitusnäkemys: Markkinaympäristö nyt pienten yhtiöiden kannalta suotuisa

Pienet yhtiöt reagoivat suuria yhtiöitä herkemmin korkotason muutoksiin, mikä tekee omaisuusluokasta OP Varainhoidon mukaan nyt erityisen kiinnostavan. Osakkeiden painotusta sijoitusnäkemyksessä jatketaan.

Viime vuosina rivakasti nousseet korot ovat vaikuttaneet monien sijoitusten arvotuksien kehitykseen sekä suoraan että välillisesti. Erityisen voimakkaasti korkotason muutokset ovat heijastuneet pienyhtiöihin (small cap). Pienyhtiöillä tarkoitetaan globaalisti pörssiyhtiöitä, jotka ovat markkina-arvoltaan noin 250 miljoona–10 miljardia euroa. Helsingin pörssissä pienyhtiöiksi lasketaan tavanomaisesti yhtiöt, joiden markkina-arvo on 150 miljoonaa–1 miljardi euroa.

– Suuriin yhtiöihin verrattuna monella pienyhtiöillä on suhteellisesti enemmän vaihtuvakorkoista velkaa, mikä on nostanut niiden korkomenoja. Lisäksi inflaatio on aiheuttanut kustannusten nousua, minkä siirtäminen asiakkaille on onnistunut isoilta yhtiöiltä pieniä paremmin, sanoo OP:n salkunhoitaja Tero Halme

Sijoittajalle pienyhtiöt nousevat kiinnostavaksi kohteeksi, sillä OP Varainhoidon näkemyksen mukaan korkotaso ei tule lähiaikoina nousemaan.

– Laskeva korkotaso tukisi pienyhtiöiden arvostuseron kapenemista suuriin yhtiöihin verrattuna. Moni pienyhtiö on myös arvostustasoiltaan vielä alhaisissa lukemissa, vaikka kasvuodotukset niille ovat suuria yhtiöitä paremmat. Lisäksi pienyhtiöiden puolella tuloskasvua odotetaan laajemmalta joukolta yhtiöitä, kun taas suurten yritysten puolella kasvuodotukset ovat muutaman yhtiön harteilla. Pienyhtiöiden seuranta ja tunnettuus ovat niin ikään vähäisempää kuin suuryritysten, mikä voi heijastua esimerkiksi yhtiöiden aliarvostuksena, Halme kertoo.

Tuottokehitys osakkeissa nähdään korkosijoituksia parempana

OP Varainhoito on painottanut allokaatiossaan, eli sijoitusten jakautumisessa eri omaisuusluokkiin, osakesijoituksia viime vuoden lopulta alkaen.

– Jatkamme edelleen samaa painotusta, sillä näemme osakesijoitusten tarjoavan korkosijoituksia parempaa tuottokehitystä. Pidämme kuitenkin Suomen ja Euroopan osakemarkkinan painotuksen normaalia matalampana ja vastaavasti muiden alueiden, etenkin Yhdysvaltojen osakemarkkinan, ylipainossa, kertoo OP Varainhoidon koroista ja osakkeista vastaava sijoitusjohtaja Tommi Kokkarinen.

– Korkosijoitukset itsessään omaavat edelleen hyvän tuottopotentiaalin, vaikka näemme ainakin toistaiseksi tuottokehityksen olevan parempaa osakesijoituksissa. Korkosijoituksissa korkeariskisempien yrityslainojen osuus on allokaatiossa normaalia pienempi ja valtionlainojen normaalia korkeampi. Kiristynyttä rahapolitiikkaa pidämme suurempana rasitteena riskisille yrityslainoille kuin osakkeille, lisää Kokkarinen.

Lisätietoa OP Varainhoidon sijoitusnäkemyksestä

OP Varainhoidon sijoitusnäkemys kertoo, minkä markkinoiden tuottonäkymiä OP Varainhoidon asiantuntijat pitävät parhaimpina, ja miten OP:n salkunhoitajat painottavat eri markkinoita rahastoissa ja salkuissa.

OP Varainhoito Oy (jäljempänä ”OP Varainhoito”) on OP Ryhmään kuuluva sijoituspalveluyritys, jonka toimintaa valvoo Finanssivalvonta. OP Varainhoito tarjoaa omaisuudenhoitopalveluita instituutioille ja muille yhteisöille sekä varakkaille yksityishenkilöille. OP Varainhoito voi toimia myös OP-Rahastojen salkunhoitajana. Tämä OP Varainhoidon laatima materiaali on yleistä markkinainformaatiota, joka ei täytä riippumattoman sijoitustutkimuksen edellytyksiä. OP Ryhmässä riippumatonta sijoitustutkimusta tuottaa OP Yrityspankki Oyj. Esityksen perustuu julkisiin lähteisiin ja informaatioon, joita OP Varainhoito pitää luotettavana. Tämä ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että esitetyt tiedot eivät kaikilta osin olisi täydellisiä ja virheettömiä. OP Varainhoito tai sen palveluksessa oleva henkilökunta eivät vastaa esityksestä ja näiltä sivuilta saatavan muun informaation perusteella tehtyjen sijoituspäätösten taloudellisesta tuloksesta tai muista vahingoista, joita esityksestä saadun informaation käytöstä mahdollisesti aiheutuu. Tätä esitystä ei tule pitää sijoitusneuvona, tarjouksena ostaa tai merkitä mitään arvopapereita, eikä kehotuksena yksittäisen sijoituksen toteuttamiseen.