Pienten kerrostaloasuntojen kauppa piristyi toukokuussa – suomalaiset odottavat kyselyn mukaan yhä asuntojen hintojen laskua

OP Koti välitti toukokuussa käytettyjen asuntojen kauppoja 12 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa ja 1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden toukokuussa. Kerrostaloasunnoista parhaiten kävivät kaupaksi pienet asunnot. Noin joka neljäs suomalainen odottaa asuntojen hintojen yhä laskevan.

Käytettyjen asuntojen toukokuun kauppamäärä oli OP Kodissa 1 prosentin viime vuoden toukokuuta suurempi. Käytettyjen kerrostaloasuntojen kauppa kasvoi 8 prosenttia viime toukokuusta, kun taas omakotitaloissa ja rivitaloasunnoissa oli pientä laskua. Asuntoja ja kiinteistöjä myytiin OP Kodin kautta yhteensä 799 kappaletta, mikä on saman verran kuin viime vuonna.

– Huomionarvoista on se, että kauppamäärät nousivat erityisesti pienissä kerrostaloasunnoissa. Niistä on markkinoilla ollut ylitarjontaa, minkä seurauksena myös hinnat ovat laskeneet. Toukokuun tilanne saattaa olla signaali siitä, että pienten käytettyjen asuntojen hinnat ovat nyt niin matalalla, että ostajat alkavat aktivoitua, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara sanoo.

Myöhäiseksi venynyt kevään tulo on hidastuttanut mökkikauppasesongin alkamista.

– Etelä-Suomessakin oli vielä huhtikuun lopussa lunta, ja mökkikauppa tyypillisesti käynnistyy vasta ilmojen lämmettyä. Toistaiseksi mökkikaupan luvut ovat pysyneet matalina, mutta viime viikkojen helteet tuovat kaivattua vauhtia myös vapaa-ajan kohteiden myyntiin, Palovaara toteaa.

Euroopan keskuspankin odotetaan torstain kokouksessaan laskevan ohjauskorkoa, mutta Palovaara ei odota vielä yksittäisestä koronlaskusta merkittävää sysäystä kesän asuntokauppamääriin.

– Mielenkiintoni kohdistuu torstaina erityisesti siihen, minkälaisia viitteitä EKP antaa loppuvuoden korkopäätöksistä. Euriborien nykytasoon on jo huomioitu odotus kesäkuun koronlaskusta, ja asuntomarkkinoiden piristymiselle tekisi erittäin hyvää, jos saisimme selkeitä signaaleja myös uusista koronlaskuista kesäkuun jälkeen.

Joka neljäs odottaa asuntojen hintojen laskevan

OP Ryhmän Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä kysyttiin, mikä saisi ne vastaajat kiinnostumaan asunnon ostamisesta, jotka juuri nyt eivät olleet kiinnostuneita asunnon ostamisesta. Reilusta 2 200 kysymykseen vastanneesta 26 prosenttia vastasi, että asuntojen hintojen lasku voisi lisätä kiinnostusta asunnon ostamiseen. 16–34-vuotiaista tätä mieltä oli peräti 42 prosenttia vastaajista.

– Hinnat eivät nykytasostaan enää välttämättä laske. Odottamalla voi päätyä tilanteeseen, jossa asunnon hinta onkin jo ehtinyt nousta nykytasoon verrattuna, Palovaara sanoo.

OP Ryhmän ekonomistien mukaan asuntojen hinnat ovat laskeneet kahden vuoden takaisen kesän korkeimmista hinnoista jo 11 prosenttia, pääkaupunkiseudulla peräti 14 prosenttia. Ekonomistit kuitenkin odottavat asuntojen hintojen kääntyvän nousuun jo loppuvuonna, voimakkaammin ensi vuonna.

OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 1,65 prosenttiyksikköä.

Mikä saisi sinut kiinnostumaan asunnon ostamisesta? (N= 2238, vastaaja sai valita useita vaihtoehtoja)

1. Jos minulla olisi varaa ostaa asunto 34 %
  2. Elämäntilanteen muutos 28 %
  3. Asuntojen hintojen lasku 26 %