Pohjola Vakuutus: Kuskin kokemus merkittävin tekijä raskaan liikenteen onnettomuuksissa

Pohjola Vakuutuksen tekemän ammattiliikenteen haastattelututkimuksen mukaan kuskin vähäinen kokemus ja keskittymisen herpaantuminen ovat keskeisimpiä syitä raskaan liikenteen tieltä suistumisiin. Sen sijaan keliolosuhteet ja vuorokauden aika eivät ole määrittäviä tekijöitä  ajoneuvoyhdistelmien onnettomuuksissa.

Merkittävin tekijä ammattiliikenteen onnettomuuksissa on kuskin ikä ja ammattikokemus. Tämä selviää Pohjola Vakuutuksen tutkimuksesta, jossa haastateltiin ammattikuskeja tai yrittäjiä, joille tieltä suistuminen on sattunut. Haastatteluaineiston mukaan vahinkoja on sattunut huomattavasti vähemmän kuskeille, joilla on pitkä työkokemus takanaan.

- Alle 21-vuotiaat kuskit, joilla oli tapahtumahetkellä alle kaksi vuotta ajokokemusta, korostuvat tuloksissa. Tämä ei tarkoita, että nuoremmat kuskit olisivat huonoja kuskeja, mutta kokemuksesta on suuri apu tilanteiden ennakoimisessa. Sen lisäksi, että kuskin on kriittisen tärkeää keskittyä ajon aikana nimenomaan ajamiseen, on pystyttävä ennakoimaan liikenteen riskit. Suomalainen kuljetusala tarvitsee ammattilaisia ratin taakse, kertoo Pohjola Vakuutuksen yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Antti Huhtala.

Ajoneuvoyhdistelmiä suistui teiltä liki yhtä paljon suoralla tieosuudella kuin mutkissa. Useimmin tieltä suistumisessa kyse on ollut siitä, että kuskin huomio on herpaantunut itse ajosta johonkin muuhun. Muutamat vastaajat kertoivat avoimesti, etteivät olleet keskittyneet tarpeeksi, ja tilanne johti suistumiseen.

- Pitkän, kymmenen tunnin työvuoron väsyttämänä keskittyminen herpaantui, ja yhdistelmä ajautui liiaksi tienreunaan, eikä sitä saanut enää oikaistua tielle, kertoi yksi vastaajista.

Tien liukkaus tai kuivuus ei myöskään osoittautunut määrittäväksi tekijäksi suistumisissa. Kuiva ja suora tie saattaa vaikuttaa hetkeltä, jolloin on turvallista irrottaa huomio ajosta muualle. Kohtalokkaaksi yhdistelmäksi osoittautuivat huonot keliolosuhteet ja se, ettei keskity ajoon.

- Suistuminen tapahtui suoralla tiellä, joka oli huonosti aurattu ja liukas. Yhdistelmä ajautui liiaksi oikealle ja kellahti ojaan. Keskittyminen herpaantui, myöntää toinen vastaaja.

Myös muu liikenne oli osallisena useammassa suistumisessa. Raskaan liikenteen ajoista suurin osa tehdään samaan aikaan, kun teillä liikkuu runsaasti muutakin liikennettä. Liikennesääntöjen noudattaminen turvaisi kaikkien tielläliikkujien matkantekoa.

- Ajoin jonossa ja edessä ollut auto jarrutti voimakkaasti ja kääntyi vasemmalle. Yritin jarruttaa, mutta tie oli liukas ja olin törmätä auton perään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ohjata oma ajoneuvo tieltä pois, eräs vastaajista kuvailee.

Pohjola Vakuutus haastatteli ajalla 1.4.2018-31.3.2019 kuljetusyrittäjiä ja heidän kuljettajiaan, jotka ovat olleet osallisina sattuneessa 37 vahingossa. Haastattelut tehtiin puhelimitse siten, etteivät haastateltavat ja onnettomuudet ole tunnistettavissa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

Pohjola Vakuutus on Suomen johtava vahinkovakuuttaja, jolla on yhteensä 2,5 miljoonaa henkilö- ja yritysasiakasta. Se tarjoaa kattavat vahinkovakuuttamisen palvelut niin henkilö-, yritys-, kuin yhteisöasiakkaille. Pohjola Vakuutus on osa OP Ryhmää, joka on Suomen suurin finanssiryhmä.

Avainsanat: