Rantamökkien kaupan odotetaan edelleen kasvavan, mutta koronan tuomat liikkumisrajoitukset vaikeuttavat uusmaalaisten kaupankäyntiä

Rantamökkien kauppamäärät ovat kasvaneet viime vuosina kymmeniä prosentteja. Kasvu on ollut voimakasta erityisesti Turun seudulla. Tänä keväänä mökkikauppaa hidastaa se, että pääkaupunkiseudun ostajat ovat sesonkikautena poissa markkinoilta.

Rantamökkien kauppa on käynyt vilkkaana viime vuosina. Voimakkaimmin kauppamäärät ovat kasvaneet Varsinais-Suomessa, Etelä-Savossa, Uudellamaalla ja Pohjois-Savossa, missä mökkikauppoja tehtiin viime vuonna 38–40 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013. Keski-Suomessa kauppoja tehtiin 23 prosenttia ja Pirkanmaalla 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2013. Tiedot on poimittu Maanmittauslaitoksen julkisista tilastoista.

– Muutama vuosi sitten mökkien hintataso oli ostajille liian korkealla. Nyt kun hintataso on madaltunut ostajia houkuttelevammaksi, myös kauppamäärät ovat kasvaneet. Alkuvuosi oli mökkikaupassa hyvä, ja moni painottaa kotimaanmatkailua muun muassa koronaviruspelon vuoksi, kertoo OP:n asumisen palveluista ja asuntorahoituksesta vastaava johtaja Kaisu Christie.

Koko maan tasolla rantamökkien keskihinta on laskenut viidessä vuodessa noin kymmenen prosenttia, mutta kauppamäärät ovat kasvaneet noin 30 prosenttia. Vaikka rantamökkien keskimääräinen hintataso laskee, kauppoja tehdään koko ajan myös aiempaa kalliimmista kohteista.

Kesämökeistä neljä viidestä myydään kesäkaudella. Myyntikausi venyy, jos kevät on aikainen tai talven tulo viipyy. Tänä vuonna mökkikauppa lähti lumettoman talven ansiosta liikkeelle tavallista aikaisemmin, mutta koronan vuoksi kaupankäynti myös hiljeni normaalisti vilkkaimpana kauppa-aikana. Pääkaupunkiseudun mökinostajat ovat monella seudulla tärkeitä, mutta Uudenmaan liikkumisrajoitusten vuoksi he ovat markkinoilta sesonkiajan poissa.

- Monessa Uudenmaan naapurimaakunnassa pääkaupunkiseudun asukkaat ovat olleet tärkeitä mökkien ostajia, joten tässä mielessä kaupankäynnin kiivain sesonki voi nyt siirtyä eteenpäin. Moni saattaa lähteä mökkikaupoille vasta epidemian laannuttua, Christie arvioi.

Hyvin varustellut rantamökit edelleen suosiossa

Erityisesti Turun seudulla kauppojen määrä on kehittynyt hyvin ja rantamökkien hintataso on pysynyt jotakuinkin vakaana. Viidessä vuodessa keskihinta on laskenut noin 3 prosenttia. Turun Seudun OP Kodin kautta myydään rantamökkejä laajalla alueella eli Turun ja Naantalin lisäksi Inkoossa, Hangossa, Raaseporissa, Kemiönsaarella, Paraisilla, Kaarinassa, Taivassalossa ja Kustavissa.

– Mökkeily kiinnostaa suomalaisia, mutta ehkä hiukan eri tavalla kuin aiemmin. Mökistä halutaan kakkoskoti, josta käsin voi tehdä etätöitä ja jossa voi vierailla vuoden ympäri, sanoo Turun Seudun OP Kodin toimitusjohtaja Satu Astala.

Yksi asia on selvä; suomalainen haluaa mökilleen omaa rantaviivaa.

– Rantanäkymä kuuluu suomalaiseen sielunmaisemaan, ja veneily, kalastus ja uinti kiinnostavat ostajia. Merenrannalla sijaitseva mökki maksaa moninkertaisesti kuivan maan mökkiin nähden. Moni ostaja haluaa hyvin varustellun, täysin remontoidun ja yksitasoisen mökin, jossa liikkuminen onnistuu vanhempanakin. Ostajat hakevat kaunista ja idyllistä mökkiä, Astala sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi