Sairastuminen tai tapaturma ulkomailla voi tulla kalliiksi ilman matkustajavakuutusta

Joulunaika ja vuodenvaihde ovat suosittua loma-aikaa. Matkoilla sattuu ja tapahtuu, sillä pelkästään Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastojen mukaan matkalla sattuneita tapaturmia ja sairastumisia ilmoitetaan joulu-tammikuussa yli 6 000 kappaletta ja matkatavaravahinkoja noin 5 000 kappaletta. Henkilöt ja matkatavarat kannattaa lomaa varten vakuuttaa jatkuvalla matkavakuutuksella, sillä esimerkiksi sairaanhoidon kustannukset voivat yllättää suuruudeltaan.

Vaikka vahinkoja matkoilla sattuu, Finanssiala ry:n syyskuussa 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan joka kahdeksas matkustaa yhä ilman matkavakuutusta.

Matkalla sattuneista sairauksista yleisimpiä ovat hengitystieinfektiot ja vatsataudit. Hyvästä käsi- ja ruokahygieniasta huolehtiminen auttaa välttämään tauteja, joskin matkaillessa paikallinen virus tai bakteeri voi selättää varovaisimmankin matkailijan.

Sairaanhoidon kustannukset voivat yllättää suuruudellaan. Kustannusten suuruus riippuu paljon siitä, missä maassa hoitoa tarvitsee. Esimerkiksi USA:ssa hoitokustannukset ovat korkeammat kuin monessa muussa maassa. Länsimaista tasoa vastaavan hoidon kulut voivat kuitenkin yllättää monissa muutoin edullisiksi mielletyissä matkakohteissa, esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa.

- Matkustajavakuutuksen merkitys korostuukin usein tilanteissa, joissa matkahätäkumppanimme ohjaa asiakkaan luotettavaksi tiedettyyn hoitolaitokseen ja varmistaa hoitavan lääkärin kanssa vakuutetun tilanteeseen nähden riittävän ja turvallisen hoidon tason. Tämän lisäksi hoidon kustannukset katetaan tarvittaessa maksusitoumuksella, Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden liiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hartikainen kertoo.

Finanssiala ry:n teettämän tutkimuksen mukaan runsas kolmannes kyselyyn vastaajista uskoi virheellisesti Suomen valtion järjestävän tarvittaessa kotiinkuljetuksen vakavan matkasairauden tai -tapaturman sattuessa.

- Ambulanssilennon kulut voivat matkakohteesta ja potilaan tilanteesta riippuen nousta huomattaviksi. Kotiutus ambulanssilennolla Euroopasta maksaa jo kymmeniä tuhansia euroja. Pidemmältä ja huonossa kunnossa kotiutettaessa ambulanssilennon kustannukset voivat helposti olla 100 000 – 150 000 euron luokkaa ja Suomen valtio ei kustanna tästä mitään osaa, Hartikainen sanoo.

Pohjolan matkahätäpalvelu auttaa 24 h ympäri vuoden. Sen kautta saa henkilökohtaista apua Suomen kielellä sairaus- tai loukkaantumistilanteessa, esimerkiksi lääkärin valintaan ja maksusitoumuksen saamiseen sairaalahoitoon.

EU- ja Eta-maissa sekä Sveitsissä matkustettaessa kannattaa mukana olla myös Kelan myöntämä eurooppalainen sairaanhoitokortti, joka takaa hoitoon pääsyn, jos sairastuu äkillisesti tai sattuu tapaturma.

Myös matkatavarat on syytä vakuuttaa. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan matkoilla tapahtuvista korvattavista matkatavaravahingoista suurin osa on kännyköiden katoamisia tai silmälasien hajoamisia.

- Jotta vahingon hoito tai hoitoon pääsy tapaturman tai sairauden sattuessa olisi mahdollisimman nopeaa ja helppoa, kannattaa matkalle lähtiessä ottaa kattava matkustaja- ja matkatavara vakuutus. Samalla vältyt yllättäviltä kustannuksilta, Hanna Hartikainen neuvoo.

Matkavakuutuksia myöntävä Eurooppalainen fuusioituu osaksi Pohjola Vakuutus Oy:ta 1.11.2019. Vakuutuksen ehdot ja palvelut asiakkaille säilyvät ennallaan.

op.fi/matka

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

OP:n viestintä, p. 050 5239904, viestinta@op.fi

Pohjola Vakuutus on Suomen johtava vahinkovakuuttaja, jolla on yhteensä 2,5 miljoonaa henkilö- ja yritysasiakasta. Se tarjoaa kattavat vahinkovakuuttamisen palvelut niin henkilö-, yritys-, kuin yhteisöasiakkaille. Pohjola Vakuutus on osa OP Ryhmää, joka on Suomen suurin finanssiryhmä.