Satojen miljardien eurojen tilisiirrot nopeutuvat päivistä sekunteihin – OP:n asiakkaat voivat jatkossa sekä lähettää että vastaanottaa eurooppalaisia pikasiirtoja

Kun aiemmin maksujen perilletulo on kestänyt jopa päiviä, jatkossa maksut siirtyvät OP:n asiakkaille alle kymmenessä sekunnissa. Tämän mahdollistavat SEPA-pikasiirtopalvelut. OP tarjoaa nyt asiakkailleen sekä saapuvat että lähtevät maksut reaaliaikaisesti.

Maksujen välityksessä tapahtuvan muutoksen ansiosta rahaliikenne nopeutuu huomattavasti entisestä. OP tarjoaa reaaliaikaiset tilisiirrot niin saapuville kuin lähtevillekin maksuille. Jatkossa rahat siirtyvät perille alle kymmenessä sekunnissa, kun aiemmin varojen siirtymistä tililtä toiselle on joutunut odottamaan jopa useita päiviä.

– Muutos on erittäin positiivinen niin yksityisasiakkaillemme kuin jokaiselle maksuliikennettä harjoittavalle yrityksellekin. Kun maksut tulevat perille sekunneissa, se haastaa yritykset myös pohtimaan maksuliikenteen nopeutumisen vaikutuksia yrityksen omaan toimintaan, sanoo rahavirroista ja käyttöpääomasta vastaava johtaja Jari Jaulimo OP Yrityspankista.

Kyse on erittäin suuresta muutoksesta, sillä OP välittää pelkästään lähteviä eurooppalaisia tilisiirtoja vuosittain yli 400 miljoonaa kappaletta, ja rahavirtojen yhteisarvo on liki 850 miljardia euroa.

Maksujen nopeutuminen edellyttää, että myös laskun lähettäjän pankki on mukana pikasiirroissa. Vuoden loppuun mennessä jo puolet eurooppalaisista pankeista on mukana reaaliaikaisessa palvelussa, ja ne välittävät liki 90 prosenttia SEPA-alueen maksuliikenteestä.

Suomen sisällä välitetyille maksuille ei ole euromääräistä ylärajaa, mutta eurooppalaisella SEPA-alueella yläraja on 15 000 euroa. SEPA-maksu on eurooppalaisen tilisiirtostandardin mukainen tilisiirto.

Yksityishenkilöiden välinen kauppa nopeutuu

Suuri muutos toteutetaan vaiheittain eri kanavissa. Ensimmäisenä nopeutuvat OP:n henkilö- ja yritysasiakkaiden maksut verkkopankissa ja mobiilissa. Loppuvuonna keskitytään isojen yritysten maksujen nopeuttamiseen.

Muutos helpottaa yritysten lisäksi myös yksityishenkilöiden välistä kauppaa, kuten nettikirpputorikauppaa ja autokauppaa. Myös niissä rahansiirrot nopeutuvat sekunteihin.

– Aiemmin reaaliaikainen maksaminen on ollut mahdollista erilaisten maksupalvelusovellusten kautta, mutta nyt raha siirtyy tililtä toiselle mobiilin lisäksi myös tutussa verkkopankissa. Kun myyjän ei tarvitse enää odottaa maksun saapumista, voi hän lähettää ostokset ostajalle aiempaa nopeammin, Jaulimo sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on edistää omistaja-asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. OP Ryhmän muodostavat 149 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on 1,95 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi