Selvitys: Suomalaiset pörssiyhtiöt raportoivat ensi kertaa liiketoimintansa kestävyydestä yhtenevällä luokittelulla – 15 prosenttia yhtiöiden liikevaihdosta läpäisee EU taksonomian vaatimukset

Pörssilistatut yhtiöt raportoivat tänä keväänä ensimmäistä kertaa yhtenäisellä tavalla liiketoimintansa kestävyydestä. OP:n selvityksen mukaan yhtiöiden liikevaihdosta 15 prosenttia läpäisee EU:n uudet kestävyyskriteerit. Merkittävimmät vihreät liiketoiminnot tulevat valmistavasta teollisuudesta sekä energiatoimialalta.

EU pyrkii luokittelemaan yritysten liiketoimintaa kestäväksi yhteisen eurooppalaisen kriteeristön eli EU taksonomian perusteella. Tarkoituksena on poistaa epäyhteneviä määritelmiä sekä helpottaa sijoittajien ja rahoittajien työtä rahoituskohteiden ympäristökestävyyden arvioinnissa. Tulevaisuudessa taksonomiamukaisuus tulee olemaan yksi osa yhtiöiden kestävyysarviointia ja auttaa osaltaan rahoittajia kanavoimaan rahoitusta kestäviin kohteisiin.

Listatut yhtiöt raportoivat nyt päättyneellä raportointikaudella ensimmäistä kertaa taksonomiamukaisuutta. Taksonomiamukaisuus kertoo, täyttääkö liiketoiminto taksonomian asettamat kestävyyskriteerit. Aiemmin yhtiöt ovat raportoineet taksonomiakelpoisuutta, joka kuvaa, onko yhtiöllä liiketoimintaa sellaisissa toiminnoissa, joille ylipäätään löytyy taksonomiakriteereitä.

Yhtiöt raportoivat taksonomiamukaisuudestaan ja -kelpoisuudestaan kolmella mittarilla: liikevaihdolla, pääomamenoilla sekä toimintamenoilla. Liikevaihto kuvaa yhtiön liiketoimintaa kokonaisuutena, jonka perusteella voidaan sanoa, kuinka vihreää yhtiön liiketoiminta on taksonomian kriteereillä arvioituna. Pääomamenoja arvioimalla taas voidaan analysoida yhtiön investointien vihreyttä. Toimintamenot liittyvät lyhyemmän aikavälin hankintoihin.

Kokonaisuutena raportoineiden yhtiöiden liikevaihdosta 25 prosenttia oli taksonomiakelpoista ja 15 prosenttia taksonomiamukaista. Korkeimmat luvut raportoi Outokumpu, jonka liikevaihdosta 91 prosenttia oli taksonomianmukaista.

– Liikevaihdon perusteella merkittävimmät vihreät liiketoiminnot tulevat valmistavasta teollisuudesta sekä energiatoimialalta. Outokumpu ja Neste ovat näistä hyviä esimerkkejä. Osin tämä johtuu siitä, että taksonomiakriteerit näille aloille on määritelty hyvin laaja-alaisesti. Taksonomian tuloksia tulkitessa toimialojen vertailu keskenään ei sinänsä ole järkevää, eikä pelkistä taksonomialuvuista voida myöskään vetää suoria johtopäätöksiä yhtiön kestävyydestä yleisemmin, kertoo OP Yrityspankin johtava ESG-asiantuntija Asko Siintola.

Valmistavan teollisuuden taksonomiakelpoinen liikevaihto oli yli 30 miljardia euroa, josta 55 prosenttia oli myös taksonomiamukaista. Energiatoimialalla taksonomiakelpoinen liikevaihto oli 14,5 miljardia euroa ja taksonomianmukaisuus 87 prosenttia.

– Valmistavan teollisuuden taksonomiamukaisesta liikevaihdosta valtaosa, 76 prosenttia, syntyi raudan ja teräksen valmistuksesta. Tämän perusteella voidaankin todeta, että Suomessa listattujen teräsyhtiöiden toiminta on taksonomialuokittelun perusteella Euroopan mittakaavassa vihreää, Siintola sanoo.

Investoinneissa merkittävimmät eurot tulivat odotetusti energiatoimialalta: vuoden 2022 aikana tehtiin yhteensä 2,4 miljardia euroa taksonomiakelpoisia investointeja, joista 87 prosenttia oli taksonomiamukaisia. Energiatoimialan merkittävimmät liikevaihtoeurot tulivat biopolttoaineiden valmistuksesta sekä ydinvoiman ja vesivoiman tuotannosta. Peräti 69 prosenttia toimialan taksonomian mukaisista investoinneista tuli Nesteeltä.

Kiinteistöala kipuilee kestävyyskriteeristön kanssa – vain 2 prosenttia liikevaihdosta läpäisee vaatimukset

EU taksonomian suunnitteluvaiheessa monet toimialat olivat huolissaan kehitteillä olevasta kriteeristöstä. Erityisesti huolta nousi metsätalouden, vesivoiman tuotannon ja kiinteistösektorin kriteereihin liittyen.

– Metsätalouden ja vesivoiman tuotannon osalta näyttää siltä, että huolet kriteeristön tiukkuudesta ovat olleet toistaiseksi turhia. Metsätalouden osalta taksonomiamukaista toimintaa on jopa 96 prosenttia ja vesivoiman tuotannon osalta vastaava luku on 93 prosenttia, Siintola kertoo.

Kiinteistöalalla odotukset tiukoista kriteereistä ovat edellisistä toimialoista poiketen monin osin toteutuneet. Toimialan merkittävin toiminto on rakennusten omistaminen ja hankinta, jonka noin 850 miljoonasta taksonomian alaisesta eurosta noin 16 prosenttia täyttää asetetut kriteerit. Kiinteistöalan taksonomiakelpoisista liikevaihtoeuroista vain 2 prosenttia täytti kriteerit.

OP:n selvityksen kohteena oli yhteensä 86 Nasdaq Helsinkiin listattua yhtiötä, joiden työntekijämäärä ylittää 500 henkilöä. Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2022 noin 214 miljardia euroa. Selvityksessä on perehdytty yhtiöiden vuotta 2022 käsittelevään raportointiin. Raporteista 82 kappaletta on maininnut taksonomian ja 59 kappaletta sisältää vuoden 2022 osalta tietoja joko taksonomianmukaisuuden tai -kelpoisuuden osalta.