Sijoitusvuosi 2023: Näihin yhtiöihin OP:n analyytikot uskovat – Monen pörssiyhtiön tuloskasvun uskotaan tänä vuonna pysähtyvän

OP:n osakeanalyytikoiden mukaan tänä vuonna iskuja yhtiöiden kannattavuuteen on luvassa sekä heikentyvistä talousnäkymistä että kohoavista kustannuksista. Analyytikot kertovat tuoreessa OP Pörssitutkassa tämän vuoden kotimaiset osakesuosikkinsa. Listalla on monia tuttuja ja houkuttelevasti hinnoiteltuja yhtiöitä.

Markkinoiden epävarmuus säilyy OP:n osakeanalyytikoiden mukaan tänä vuonna korkealla, kun talous etenee kohti taantumaa. Samalla kustannuspaineet ja korkoympäristön muutos tuovat olennaisia muutoksia toimialojen tulosnäkymiin.

OP:n analyytikot ennustavat tänä vuonna kotimaisten yhtiöiden yhteenlasketun liiketuloksen pysyvän edellisvuoden tasolla. Yhtiökohtaiset erot ovat kuitenkin suuria ja ennustemuutokset tulevat luultavasti olemaan edelleen laskusuuntaisia.

– Esimerkiksi kuluttajavetoisilla ja syklisillä toimialoilla odotamme tuloskehityksen kääntyvän negatiiviseksi heikentyvän kysyntäympäristön seurauksena. Tulosnäkymät eri toimialojen välillä ovat nyt voimakkaasti polarisoituneet, kertoo OP:n pääanalyytikko Antti Saari.

OP:n osakeanalyytikot nimesivät 12.1. julkaistussa sijoittajan strategiajulkaisu OP Pörssitutkassa viisi tämän vuoden suosikkiaan suurista kotimaisista pörssiyhtiöistä sekä kolme suosikkia pienemmistä pörssiyhtiöistä. Suurten yhtiöiden suosikit ovat Fortum, Konecranes, Nordea, Nokia ja Valmet. Pienemmistä yhtiöistä OP:n analyytikoiden suosikkeja ovat Aktia, F-Secure ja Lassila & Tikanoja.

– Suosimme nyt valikoidusti arvoyhtiöitä, joiden ennusteet ja arvostustasot ovat realistisella tasolla. Viimeinen vuosi on ollut arvoyhtiöille suhteellisesti hyvä, kun korkojen nousu loi laskupainetta etenkin korkeasti hinnoiteltujen kasvuyhtiöiden arvostustasoihin. Vaikka odotammekin pitkien korkojen nousun olevan nyt takana, odotamme arvoyhtiöiden ylituottojen jatkuvan. Korkeahko ja vakaa osinko ovat merkittäviä osakkeen houkuttelevuutta kasvattavia tekijöitä nykyisessä ympäristössä, sanoo Saari.

Alkava tuloskausi antaa suuntaa loppuvuodelle

Pian alkava Q4-tuloskausi on OP:n analyytikoiden mukaan tietynlainen totuuden hetki. Aiemmin vuodesta 2023 ei ole epävarmassa ympäristössä juuri haluttu puhua, mutta nyt arvioita täytyy jo antaa.

– Tammi-helmikuun tuloskausi on mielenkiintoinen, sillä yhtiöiden on pakko ottaa kantaa alkavan vuoden näkymiin. Heikentynyt taloustilanne tulee väistämättä vaikuttamaan useimpien yhtiöiden tulosohjeistuksiin. Vain harvat yhtiöt selviävät taantumasta ilman tuloskolhuja, kertoo Saari.

Saaren mukaan iskuja yhtiöiden kannattavuuteen on luvassa sekä heikentyvistä talousnäkymistä että kohoavista kustannuksista.

– Sijoittajan kannattaa tänä vuonna kiinnittää huomiota erityisesti yhtiöiden kykyyn puolustaa kannattavuustasoa heikentyvän kysyntäympäristön, kasvavien kustannusten sekä korkojen nousun ristipaineessa. Taseen vahvuus ja yhtiön velkaantuminen kannattaa syynätä niin ikään totuttua tarkemmin, sillä rahoitusolosuhteet ovat oleellisesti kiristyneet ja velanhoitokulut kasvavat etenkin riskisiksi mielletyillä yhtiöillä, muistuttaa Saari.

OP:n analyytikot julkistivat osakesuosikkinsa eilen ilmestyneessä OP:n Pörssitutkassa. OP Pörssitutka on kahdesti vuodessa julkaistava sijoittajan strategiajulkaisu, jossa avataan talouden ja pääomamarkkinoiden näkymiä sekä esitellään sijoitusideoita. OP:n analyytikot käyvät läpi julkaisun pääteemoja 18.1.2023 klo 18 järjestettävässä OP Pörssitutka -webinaarissa. Voit ilmoittautua maksuttomaan webinaariin täällä.

OP Yrityspankki Oyj:n tuottama OP Pörssitutka on puolueetonta ja riippumatonta sijoitustutkimusta. OP Yrityspankki Oyj:n tuottamaa materiaalia ei tule pitää sijoitusneuvona, tarjouksena eikä kehotuksena yksittäisen sijoituksen toteuttamiseen. OP Pörssitutkassa esitettävä informaatio perustuu julkisiin lähteisiin ja tietoon, jota OP Yrityspankki Oyj pitää luotettavana. OP Yrityspankki Oyj ei vastaa materiaalin perusteella tehtyjen sijoituspäätösten taloudellisesta tuloksesta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: