Suomalainen ostaa mielellään auton toiselta kuluttajalta, mutta pelkää huijatuksi tulemista

OP Ryhmän tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista on käynyt autokauppaa toisen kuluttajan kanssa. Kaupantekoprosessi aiheuttaa kuitenkin monessa huolta ja jopa lähes 10 prosenttia kertoo tulleensa autokaupoilla harhaan johdetuksi. OP Ryhmän Pivo avaa uuden palvelun turvallisempaan yksityisten väliseen autokauppaan.

Kuluttajien välisiä autokauppoja tehdään Suomessa lähes 300 000 vuodessa. OP Ryhmän tekemän tutkimuksen mukaan useimmin toisen yksityishenkilön kanssa autokauppaa käyvät alle 35-vuotiaat miehet.

Toiselta yksityishenkilöltä ostamisessa eniten houkuttelee itselle sopivan autovaihtoehdon löytäminen. Myös tilaisuus ostaa auto tuttavalta sekä edullinen hinta saavat harkitsemaan ostamista. Sen sijaan ostamisen helppous ei houkuttele.

– Kuluttajien välisessä autokaupassa suomalaisia huolestuttaa eniten auton kunto ja vastapuolen luotettavuus. Myös myyjän ja ostajan vastuunjako, maksusuorituksen toteutuminen ja omistusoikeuden siirtymisen varmistaminen sekä auton kolarihistoria aiheuttavat huolta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.

Autokaupan käytännön asiat mietityttävät

OP Ryhmän tutkimuksen mukaan suomalainen on valmis ostamaan keskimäärin noin 9 100 euroa maksavan auton toiselta yksityishenkilöltä ja suurin osa haluaa ostaa auton säästöillään. Autoa vaihdetaan keskimäärin kuuden vuoden välein tai auton mittarilukeman näyttäessä noin 152 000 kilometriä.

OP Sujuvat kaupat on täysin digitaalinen kuluttajien välisen autokaupan mahdollistava palvelu, joka tarjoaa käyttäjälle kaikki autonvaihtoon liittyvät asiat, kuten rekisteröinnin, maksamisen, vakuuttamisen ja rahoituksen yhdessä paketissa.

– OP Sujuvat kaupat-palvelu selättää nimenomaan käytännön asioihin liittyvät ongelmat ja tarjoaa molemmille osapuolille läpinäkyvän, sujuvan ja turvallisen kaupankäynnin. Kaupan osapuolet voivat olla turvallisella mielellä, että kaikki tulee tehtyä oikeassa ajassa ja kohdassa, Hiljander kertoo.

Huijatuksi tuleminen huolettaa

Tutkimuksen mukaan lähes 10 prosenttia kuluttajien välistä autokauppaa käyneistä on joutunut tavalla tai toisella huijauksen kohteeksi.

– Yleisin huijaus on se, että auton kunto ei ole vastannut myyjän antamia lupauksia. Mutta tutkimuksessa tuli myös ilmi tapauksia, että myyjällä ei ollutkaan autoon omistajuutta, auton ostaja ei ollut rekisteröinyt autoa itselleen, ostaja ei maksanut sovittua summaa, puhelimesta oli esitetty kaupantekotilanteissa tekaistuja maksukuitteja tai auton vakuutukset olivat maksamatta, Hiljander sanoo.

OP Sujuvat kaupat-palvelussa tehdään muun muassa kummankin osapuolen vahva tunnistaminen, ajoneuvon ja omistajan tietojen haku Traficomilta, kauppakirjan esitäyttö, mahdollinen ajoneuvon rahoittaminen, kauppahinnan maksaminen, luovutusilmoitus, ajoneuvon vakuuttaminen ja rekisteröinti.

– Palvelu mahdollistaa autokaupan tekemisen helposti, turvallisesti ja sujuvasti, Hiljander summaa.

OP Ryhmän maaliskuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaista (n=1010) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,2 %-yksikköä (n=1010).