Suomalaiset kuluttivat kesällä kosolti kulttuuria, kertoo OP:n korttidata

Kotitalouksilla on edelleen hyvin rahaa ylläpitää päivittäiskuluttamista, osoittaa OP:n korttidata. Nimellisesti korttimaksut ovat kesän aikana olleet keskimäärin noin 3 prosenttia viime vuotta korkeammalla. Kiintein hinnoin tarkasteltuna kasvu on jopa kiihtynyt keväästä.

Selkeintä kasvua viime vuoden kesä- ja heinäkuuhun verrattuna on nähtävissä vapaa-aikaan ja kulttuuriin, kuten huvipuistoihin, urheilutapahtumiin sekä teatteriin tehdyissä maksukorttiostoissa. Heinäkuun lopulla nähtiin myös lipputoimistojen osalta poikkeuksellinen yksittäinen myyntipiikki ensi kesänä Helsingissä esiintyvän Coldplay -yhtyeen konserttilippujen tultua myyntiin. Vapaa-ajan huvituksien lisäksi myös matkustamiseen ja ravintoloihin käytetyt korttimaksut olivat edellisvuotta korkeammalla tasolla.

 - Vapaa-ajan palvelut sekä ravintolat vetivät kesällä huomattavan hyvin. Kuluneen kesä-heinäkuun korttimaksut kertovat selkeää kieltään siitä, että kyseessä oli ensimmäinen kesä, kun olimme varsinaisesti päässeet yli koronasta. On muistettava, että erityisesti tapahtuma-ala kärsi pandemian mukanaan tuomista rajoitteista ja toipuminen sitä edeltävälle tasolle vaatii oman aikansa, sanoo OP Ryhmän senioriekonomisti Tomi Kortela.

Kotitalouksien tilanne edelleen suhteellisen hyvä

Nimellisesti korttimaksut ovat kesän aikana olleet keskimäärin noin 3 prosenttia viime vuotta korkeammalla. Kiintein hinnoin tarkasteltuna kasvu on jopa kiihtynyt keväästä. Kiinteähintainen muutos kertoo kulutuksen määrän muutoksesta, kun taas nimelliseen muutokseen vaikuttaa kulutuksen määrän muutoksen lisäksi myös hintojen muutokset.

Korttimaksujen euromääräinen kasvu johtuu paljolti tulojen kasvusta, kun palkankorotukset ovat nostaneet kotitalouksien tuloja. Lisäksi säästöjen purku on edelleen tukenut kulutusta. Määrän muutosta kuvaavassa kiinteähintaisessa tarkastelussa kasvua on paljolti ajanut ruuan sekä polttoaineiden hinnan laskut, jotka ovat kasvattaneet ostettua määrä.

- Korttimaksujen kehityksen voi katsoa viittaavan siihen, että kotitalouksien tilanne kokonaisuutena tarkasteltuna on edelleen suhteellisen hyvä. Kotitaloudet eivät ole joutuneet tinkimään juurikaan päivittäisestä kulutuksesta, vaan korttimaksujen kehitys on suhteellisen hyvää niin nimellisesti kuin kiinteähintaisesti tarkasteltuna, Kortela sanoo.

Kesäkuukausien positiivista kulutuskehitystä varjostavat kuitenkin kustannusten nousun vaikutukset useisiin kotitalouksiin sekä lisääntyvät maksuvaikeudet. Kotitalouksien taloudellinen tilanne polarisoituu, vaikka yleisesti ottaen suomalaisten talous on säilynyt hyvin tasapainossa.

Suomalainen korttimaksaminen on isossa muutoksessa

Suomalaisten tottumukset vähittäismaksutavoissa ovat muuttuneet ripeästi. OP:n korttidata osoittaa, että mobiilimaksamisen osuus korttimaksuista on noussut nopeasti merkittäväksi maksutavaksi ja joka kahdeksas korttimaksu tehdään mobiililla, joko Apple Pay- tai Google Pay -palvelulla. Mobiilimaksujen osuus euromääräisesti on noussut muutamassa vuodessa lähes 10 prosenttiin koko korttimaksuvolyymista.

Verkkomaksaminen kasvaa myös tasaista tahtia ja joka kahdeksas korttiostos tapahtuu verkossa. Euromääräisesti verkkomaksujen osuus on lähes tuplaantunut muutamassa vuodessa 16 prosentin tasolle koko korttimaksuvolyymista. Kestosuosion saavuttanut lähimaksu on saavuttanut jo 75 prosentin tason kaikista korttimaksuista.

- Kausiluonteisten vaihteluiden taustalla on nähtävissä pitkäaikaisia kehityskulkuja, joita ajaa kuluttajien halu sujuvoittaa arjen asiointiaan. Mobiilimaksujen ja verkkokaupan osuus ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuodet. Myös kaupan kassalla helppous korostuu ja lähimaksun suosio on kasvanut korkeista lukemista entisestään, kertoo OP Ryhmän arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura.

OP:n ja muiden pankkien korttimaksujen kehitys on nopein saatavilla oleva indikaattori suomalaisten kotitalouksien kulutuksesta. Korttimaksut eivät kuitenkaan täysin kuvaa kotitalouksien kulutusta. Korttimaksut painottuvat paljolti ruokaan ja polttoaineeseen, jolloin merkittäviä kulutuseriä – kuten asuminen – ei huomioida. Vahvan painotuksen takia myös hintakehitys poikkeaa esimerkiksi kuluttajahintaindeksin osoittamasta hintakehityksestä. Myös muutokset OP:n markkinaosuudessa tai käteisen käytön väheneminen johtavat muutoksiin korttimaksuissa, jotka eivät heijastele kulutuksen muutoksia. Korttimaksuissa kausivaihtelu on voimakasta.