Uudellamaalla otetaan omaan asuntoon lainaa lähes kaksinkertaisesti Kymenlaaksoon nähden

OP:n asuntolainakannasta selviävien tietojen mukaan omaan asuntoon otettavan lainan määrässä on merkittäviä eroja eri puolilla Suomea. Mediaanimäärältään suurimmat asuntolainat otetaan Uudellamaalla, kun taas noin joka toisessa maakunnassa lainan määrä jää alle 100 000 euroon. Keskimääräisesti suurimmat asuntoluotot puolestaan otetaan Ahvenanmaalla.

Tyypillinen asuntolainan määrä eri puolilla maata eroaa merkittävästi. Kymenlaaksossa oman asunnon ostamiseen tai rakentamiseen otetaan tyypillisesti noin 76 500 euroa lainaa. Uudellamaalla mediaanilainan suuruus on liki kaksinkertainen, 140 000 euroa. Uudellamaalla asuntovelallinen ottaa lainaa tyypillisesti 3,5 kertaa nettovuositulojensa verran, Kymenlaaksossa 2,4 kertaa. Lähes joka toisessa maakunnassa omaan asuntoon otettavan lainan määrä jää alle sataantuhanteen euroon.

Lainan määrää on tarkasteltu mediaanin kautta. Mediaani lukuna ilmoittaa jakauman keskimmäisen arvon, eli tätä lukua suurempia ja pienempiä asuntolainoja on yhtä paljon.

– Lainojen erot heijastavat alueellista hintakehitystä. Uudellamaalla asuntojen hinnat ovat nousseet muuta maata nopeammin ja nousu jatkuu, joskin aiempaa maltillisempana. Vastuullisena luotonantajana otamme huomioon asiakkaan kokonaistilanteen lainaa myöntäessämme, sanoo OP:n asumisen palveluista ja asuntorahoituksesta vastaava johtaja Kaisu Christie.

– Keväällä ja syksyllä asuntokauppa on käynyt varsin vilkkaasti. Lokakuussa ostajia kiinnostivat erityisesti kolmiot, kun taas yksiöiden kauppa heikkeni. Tämä saattaa olla merkki sijoittajakysynnän lievästä hiljentymisestä.

Lainan mediaani eri puolilla Suomea on kehittynyt eri tavoin. Uudellamaalla uusien asuntolainojen määrä on tänä vuonna ollut tyypillisesti 140 000 euroa, mikä on lähes 22 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Myös Ahvenanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla lainan määrä on kasvanut samassa ajassa yli 20 prosenttia, Lapissakin 19 prosenttia. Kanta-Hämeessä ja Etelä-Karjalassa lainan määrä on viime vuodesta laskenut muutamalla prosentilla.

Keskimääräiset asuntolainat suurimpia Ahvenanmaalla

Keskimäärin suurimmat asuntoluotot otetaan Ahvenanmaalla. Vuonna 2019 keskimääräinen asuntolaina on ollut Ahvenanmaalla noin 163 000 euroa ja Uudellamaalla 157 000 euroa.

Myös uusien lainojen takaisinmaksuajoissa on eroja eri puolilla Suomea. Ahvenanmaalla ja Uudellamaalla uusien lainojen takaisinmaksuaika on 25 vuotta. Sen sijaan esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Savossa, Etelä- ja Pohjois-Karjalassa, Satakunnassa, Kainuussa ja Kymenlaaksossa uudet lainat otetaan tyypillisesti 20 vuoden takaisinmaksuajalla.

Asuntolaina otetaan noin kolmekymppisenä. Mediaani-ikä lainan ottamiseen on Ahvenanmaalla, Kanta-Hämeessä, Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa, Kainuussa ja Kymenlaaksossa ollut tänä vuonna 35 vuotta, muualla Suomessa hieman nuorempi.

– Nuoret asunnon ostajat ovat havaintojemme mukaan alkaneet taas suosia omaa asuntoa, mikä onkin järkeenkäypää. Pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta vuokrat ovat nousseet nopeammin kuin asuntojen hinnat, ja asuntolainan kustannukset ovat pitkään pysyneet matalalla, Christie sanoo.

Tiedot perustuvat OP:n omaan asuntoluottokantaan, ja OP on Suomen suurin asuntoluotottaja. Luvuissa on huomioitu nimenomaan oman asunnon ostamiseen tai rakentamiseen otetut lainat. Tämän vuoden tilastot yltävät marraskuuhun.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
OP:n viestintä, p. 050 523 9904, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jonka perustehtävänä on edistää omistaja-asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. OP Ryhmän muodostavat 148 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Ryhmässä työskentelee 12 000 työntekijää. Ryhmällä on lähes 2 miljoonaa omistaja-asiakasta. www.op.fi