Uusi koti valitaan kunnon, asumiskustannusten ja oman rauhan perusteella – vain 4 prosenttia valitsi sähköauton latauspisteen tärkeimpien valintakriteerien joukkoon

Suomalaiset miettivät uuden kodin valinnassa erityisesti asunnon rauhallisuutta, asumiskustannuksia ja kuntoa. Sijaintia keskustassa pitää yhtenä kolmesta tärkeimmästä asunnonvalintakriteeristä vain reilut 10 prosenttia vastaajista.

OP Ryhmän Taloustutkimuksella teettämän kyselyn vastaajilta kysyttiin, mitkä ovat tärkeimpiä asunnon valintakriteereitä. Vastaajia pyydettiin valitsemaan kolme tärkeintä asunnonvalintakriteeriä seuraavaa kotia ajatellen. Hinta tai asuinkuntaa ei ollut valittavien kriteerien joukossa.

– Hinta ja sijaintikunta ovat asunnon ostamista harkitseville usein ne määräävimmät tekijät. Tässä kyselyssä halusimme selvittää muita tärkeitä asunnonvalintakriteereitä, OP Kodin johtaja Lasse Palovaara sanoo.

Kaikista tärkeimmäksi tekijäksi asuntoa valittaessa vastaajat nostivat rauhallisen sijainnin, jonka valitsi kolmen tärkeimmän valintakriteerin joukkoon 34 prosenttia vastaajista. Kärkisijoille nousivat sen lisäksi edulliset asumiskustannukset ja asunnon kunto, jotka kolmen tärkeimmän kriteerin joukkoon valitsi myös yli 30 prosenttia vastaajista.

– Edulliset asumiskustannukset ja asunnon hyvä kunto ovat vahvasti läsnä erityisesti nyt, kun inflaatio ja asuntolainan korot haastavat suomalaisia. On mielenkiintoista, että rauhallisen sijainnin valitsi tärkeimpien kriteerien listalle useampi kuin joka kolmas, mutta sijainnin keskustassa vain joka kymmenes vastaaja. Tämä saattaa tulevaisuudessa luvata hyvää kaupunkien rauhallisemmille alueille keskustan ulkopuolella, Palovaara toteaa.

Myös hyvät liikenneyhteydet ja arjen palveluiden läheisyys nousivat odotetusti asunnonvalintakriteerien kärkikymmenikköön. Sinne ylsivät lisäksi hyvät liikenneyhteydet sekä oma piha ja oma sauna, jotka valittiin tärkeimmiksi tekijöiksi 24 prosentissa vastauksista.

– Viime vuosina on rakennettu paljon pieniä kerrostaloasuntoja, joista omaa saunaa ja pihaa ei löydy. Tällä hetkellä asuntomarkkinoilla kamppaillaan erityisesti pienten asuntojen matalan kysynnän kanssa. Kyselymme vastaukset tarjoavat tälle selitystä; pienten asuntojen ominaisuudet eivät vastaa niitä, jotka ovat monen kodinvaihdosta haaveilevan mielessä, Palovaara sanoo.

Moderni tekniikka tai sähköauton latauspiste eivät nousseet tärkeiksi kriteereiksi

Vastaajille esitetyistä vaihtoehdoista erottuivat myös ne, jotka vain harva valitsee tärkeimpien asunnonvalintakriteerien joukkoon. Vain alle viisi prosenttia vastaajista painottaa asuntoa valitessaan ympäristövastuullisuutta, asuinalueen kehitysnäkymiä, sähköauton latauspistettä, modernia talotekniikkaa tai älykotiteknologiaratkaisuja.

– Itseäni yllätti erityisesti se, että ympäristövastuullisuus, sähköauton latauspiste tai asuinalueen kehitysnäkymät saivat niin vähän ääniä. Ne ovat kuitenkin asioita, jotka usein nousevat keskusteluun kiinteistönvälittäjiemme kanssa. Erityisesti ympäristövastuullisuus on monelle yleisesti tärkeä arvo, Palovaara pohtii.

Myöskään arkkitehtuuriin, asunnon huonekorkeuteen tai asuinkerrokseen liittyvät asiat eivät nousseet tärkeiden kriteerien joukkoon. Asunnon yksitasoisuus on aika ajoin esillä asunnon etsijöiden toivelistalla, mutta kyselyssä sen valitsi kolmen tärkeimmän asunnonvalintakriteerin joukkoon vain 12 prosenttia vastaajista.

– Harvemman vastaajan tärkeinä pitämät asunnonvalintakriteerit lienevät sellaisia, että niihin kiinnitetään huomiota vasta tärkeämpien kriteerien osuttua kohdilleen. Aivan kuin asunnot ovat omia yksilöitään, myös jokaisella uuden kodin etsijällä on oma, uniikki toivelistansa. Näihin toiveisiin liittyy usein myös sellaista tunnetta, jota ei yksittäisten tekijöiden kautta saa aukottomasti purettua osiin, Palovaara sanoo.

OP Ryhmän helmikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaista (n=1509) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 2,5 prosenttiyksikköä.

Tärkeimmät seuraavan oman asunnon valintakriteerit

1. Rauhallinen sijainti 34 %
  2. Edulliset asumiskustannukset 33 %
  3. Asunnon kunto 31 %