Vain harva turvaa talouttaan sairauden tai työttömyyden varalta – työttömyyden perusteella haetut vakuutuskorvaukset rajussa kasvussa

OP Ryhmän laina-asiakkaista 69 prosenttia sanoo, että työttömyys tai pidempi sairausloma toisi suuria haasteita lainan maksamiseen. Silti vain noin 22 prosenttia yksityishenkilöiden asuntolainoista on suojattu takaisinmaksuturvalla. Kuoleman varalta taloutensa on turvannut vain kolmannes suomalaisista.

Suurimpana lainanmaksukykyä uhkaavana riskinä OP Ryhmän asiakkaat pitävät sairastumista ja työkyvyttömyyttä, toiseksi suurimpana työttömyyttä. Korkotason nousu huolettaa asiakkaita vasta kolmanneksi eniten.

– Pitkään jatkuneen matalan korkotason johdosta korkojen nousua ei koeta niin suurena uhkana maksukyvylle kuin sairastumista ja työttömyyttä. Jos korot nousisivat, riski todennäköisesti arvostettaisiin korkeammalle. Tällainen ilmiö näkyi esimerkiksi viime vuoden maaliskuussa korkokattojen myynnin nousuna, kun euribor-korot hetkellisesti nousivat, kertoo OP:n laina-asiakkaiden talouden turvaamisesta vastaava johtaja Anna Niinimäki

Viime vuosien aikana lainojen korkosuojauksen suosio on kuitenkin noussut tasaisesti. Toukokuussa 2021 OP Ryhmän asuntolainakannasta 28 prosenttia on suojattu korkojen nousun varalta, mikä on kaksi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vuoden 2021 tammi-toukokuussa keskimääräisen asuntolainan koko kasvoi lähes 9 000 euroa edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, kun vastaavasti laina-ajat kasvoivat yli yhdeksällä kuukaudella. Tammi-toukokuussa 2021 myönnettyjen asuntolainojen koko oli keskimäärin 109 000 euroa ja keskimääräinen laina-aika 18 vuotta ja kuusi kuukautta. Asuntolainoihin lasketaan mukaan myös peruskorjauksiin ja vapaa-ajan asuntojen ostoon nostetut lainat.

– Asuntolainojen koot ja laina-ajat vaihtelevat paljon alueellisesti. Erityisesti pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa tyypillinen asuntolaina on helposti kaksinkertainen koko maan keskiarvoon nähden ja laina-aika jopa 25 vuotta. Asuntolainojen koon kasvaminen ja pidemmät laina-ajat lisäävät lainan korkokustannuksiin ja omaan talouteen liittyvää epävarmuutta, sanoo Niinimäki.

Finanssiala ry:n Vakuutustutkimuksen 2020 mukaan vain noin 30 prosentilla suomalaisista on henkivakuutus, mutta koronapandemian myötä yhä useampi on kiinnostunut turvaamaan talouttaan myös kuoleman varalta.

– Henkivakuutuksen pohdinta tulee usein ajankohtaiseksi siinä vaiheessa, kun otetaan esimerkiksi perheen ensimmäistä, isompaa asuntolainaa. Tuolloin on tärkeä miettiä, miten puoliso tai lapset tulevat toimeen, jos toinen talouden aikuisista menehtyy yllättäen, OP-Henkivakuutuksen toimitusjohtaja Sari Heinonen sanoo.

Koronapandemia näkyy yhä voimakkaasti työttömyyden perusteella haettujen vakuutuskorvausten määrässä

OP:n asuntolainojen takaisinmaksuturva suojaa asiakasta muun muassa työttömyyden, työkyvyttömyyden ja kuoleman varalta. Vuonna 2020 takaisinmaksuturvasta työttömyyden perusteella haettujen korvausten määrä nousi 69 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Rajuinta kasvu oli koronapandemian vaikutuksesta huhti-toukokuussa 2020. Vuoden 2021 tammi-kesäkuussa työttömyyden perusteella haettujen korvausten määrä on noussut edelleen 27 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Poikkeusaikana myös asiakkaiden työttömyysjaksot ovat selvästi pidentyneet. Vakuutuskorvauksia työttömyydestä maksettiin alkuvuodesta 2020 keskimäärin noin seitsemältä kuukaudelta, kun loppuvuodesta keskimääräinen korvausjakso oli noussut noin yhdeksään kuukauteen. Vuoden 2021 aikana keskimääräinen korvausjakson pituus on noussut jo 10 kuukauteen.

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, jolla on kaksi miljoonaa omistaja-asiakasta ja yli 12 000 työntekijää. Tarjoamme kattavan pankki- ja vakuutuspalvelujen kokonaisuuden henkilö- ja yritysasiakkaille. OP Ryhmän muodostavat osuuspankit sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunta tytär- ja lähiyhteisöineen. Perustehtävämme on edistää omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. www.op.fi