Vältä verkkokauppahuijaukset Black Weekin aikana

Vuoden vilkkain ostosjuhla tarjoaa runsaasti tarjouksia ja alennuksia verkkokaupoissa. Valitettavasti aika houkuttelee myös verkkokauppahuijareita, jotka pyrkivät hyötymään tarjouksia metsästävistä ostajista. Verkkokauppavalintojen suhteen on syytä olla tarkkana sekä suosia luottokorttimaksamista.

Yhden perjantain kestävä alennuspäivä on viime vuosina laajentunut koko viikon kestäväksi tarjousjuhlaksi. Black Fridaysta kasvanut Black Week järjestetään tänä vuonna 20.–26. marraskuuta.

- Black Week nostaa ostovolyymejä selkeästi ja Black Fridayn osalta eurovolyymit lisääntyvät noin 25 prosenttia tavanomaiseen ostopäivään verrattuna. Kuluttajan kannalta Black Weekin kaltainen tapahtuma voi tuoda vastaan hyviä löytöjä. Omaa taloudenhallintaa huomioiden, on toki tärkeää puntaroida etukäteen ostaako hyödykkeen aitoon tarpeeseen, sanoo OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura.

Mikäli tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se saattaa olla juuri sitä. Hintoja kannattaa verrata muihin verkkokauppoihin varmistaakseen, että saa todellisen alennuksen. Viikon aikana ostoksia tehdessä on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota verkkokauppojen luotettavuuteen sekä maksuvälinevalintaan.

- Ennen ostoa on syytä varmistaa, että on tekemisissä luotettavan verkkokaupan kanssa. Erityistä varovaisuutta suositellaan pienempien ja tuntemattomampien verkkokauppojen kanssa asioidessa. Huijariverkkokaupat ovat tänä päivänä todella ammattitaitoisesti rakennettuja ja niiden erottaminen luotettavien joukosta saattaa olla vaikeaa, sanoo Peura.

Rikolliset havittelevat pankkiasiakkaiden verkkopalvelutunnuksia eri tavoin, ja kuluneen vuoden aikana OP:n asiakkaiden huijausyritykset ovat selvästi lisääntyneet.

Ennen henkilökohtaisten tietojen, kuten luottokorttitietojen syöttämistä täytyy varmistaa olevansa suojatussa verkkoyhteydessä. Salatun yhteyden voi tarkistaa selaimen osoitepalkista.

- Hyvänä sääntönä on myös tarkastaa, että verkkokauppa on ilmoittanut yhteystiedoissaan yrityksen nimen, maa- sekä katuosoitteen, sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron. Tämän lisäksi on suositeltavaa lukea keskustelupalstoilta, minkälaisia kokemuksia muilla kuluttajilla on ollut verkkokaupasta, Peura sanoo.

Oman mobiilipankin ilmoitukset kannattaa pitää käytössä. Näin saa tiedon omien luottokortti- tai pankkitilien tapahtumista puhelimeen reaaliaikaisesti. Epäilyttävistä veloituksista on syytä ilmoittaa välittömästi. Myös oman maksukortin turvarajat on syytä päivittää vastaamaan oman kortinkäytön tarpeita. Turvarajat ovat vuorokausikohtaisia korttimaksujen ylärajoja ja ne suojaavat korttia häviämisen tai väärinkäytön varalta.

Suosi luottokorttia maksaessasi

Kun maksaa luottokortilla, luottokorttiyhtiö toimii puskurina omien rahojen ja verkkokaupan välissä. Ostosten summa veloitetaan korttiin liitetyltä luottotililtä, eli ei suoraan pankkitililtä, kuten pankkikortilla maksettaessa.

Kuluttajansuojalain mukaisesti luottokortilla maksetuille hankinnoille saa ostoturvan, joka tuo turvaa ongelmatilanteissa. Jos ei esimerkiksi saa nettikaupasta tilattua tavaraa, voi hakea korvausta luottokorttiyhtiöltä.

- Luottokorttimaksut liittyvät usein parempaan kuluttajansuojaan. Monet luottokorttiyhtiöt tarjoavat mahdollisuuden kiistää veloitus tai pyytää takaisinmaksua, jos tuote ei vastaa odotuksia, on viallinen tai tilausta ei toimiteta. Tämä lisää ostajien varmuutta ja antaa mahdollisuuden vaatia hyvityksiä tarvittaessa, Peura huomauttaa.