Viime keväänä valmistuneiden opintolainan korot maksuun kesäkuun puolivälissä – korkojen nousu koskee myös opintolainoja

Viime keväänä valmistuneet opiskelijat maksavat opintolainan ensimmäisen korkoerän kesäkuun puolivälissä. Yleinen korkojen nousu koskee myös opintolainoja, ja opiskelijoiden kannattaa varautua korkojen maksuun etukäteen. Kesäkuussa keskivertolainan ottaneelle ja valmistuneelle opiskelijalle tulevat maksuun satojen eurojen korkokulut.

Kesäkuun puolivälissä opintolainojen korot tulevat maksuun niillä opiskelijoilla, jotka valmistuivat noin vuosi sitten keväällä. Korkojen nousu näkyy myös opintolainoissa, tällä hetkellä 12 kuukauden euribor on noussut lähelle 4 prosenttia. Kun korot nousevat, opintolainojen maksuerät kasvavat.

Opintolainasta maksetaan aluksi takaisin korkoja. Ensimmäiset opintolainojen korot tulevat opiskelijalle maksuun noin vuosi sen jälkeen, kun opiskelija on valmistunut. Korkoja maksetaan puolen vuoden välein, kesäkuun ja joulukuun puolivälissä. Viime keväänä valmistuneilla on nyt siis edessään ensimmäinen opintolainan koron maksuerä.

– Valtaosa nykyopiskelijoista on aloittanut opiskelunsa nollakorkoaikana, jolloin korkojen nopea nousu on heille uusi asia. On tärkeää, että opintolainan korkojen maksamiseen varaudutaan tavalla tai toisella jo opintojen aikana, etteivät korot tule ikään kuin yllätyksenä vastaan valmistumisen jälkeen, OP Ryhmän vakuudellisen henkilöasiakasrahoituksen tuotepäällikkö Atte Ylä-Mattila sanoo.

Tällä hetkellä OP Ryhmästä opintolainaa ottaneilla on lainaa keskimäärin noin 10 000 euroa, mutta pääkaupunkiseudun korkeakouluopiskelijoilla voi olla useampia kymmeniä tuhansia euroja opintolainaa.

Jos opiskelija on ottanut 10 000 euroa opintolainaa, siitä peritään nykyisellä korkotasolla noin 225 euroa korkoja puolen vuoden välein. Mikäli opiskelija on oikeutettu Kelan opintolainahyvitykseen, laskevat korot nykytasolla noin 160 euroon.

– Mikäli lainaa on ottanut huomattavasti keskivertoa enemmän, voi ensimmäinen puolivuosittainen korkoeräkin olla useiden satojen eurojen suuruinen. Työuran alussa nämä ovat suuria summia, ja siksi korkotason nousu kannattaa ottaa huomioon omaa taloutta suunnitellessa, Ylä-Mattila sanoo.

Ajoissa valmistuminen vaikuttaa opintolainan määrään

Opintolainaa ottaneiden opiskelijoiden määrä on noussut koko 2010-luvun. Opintolainojen yleisin korko on 12 kuukauden euribor, joka on noussut lähes 4 prosentin tuntumaan.

– Korkojen nousu koskee myös opintolainoja. Tärkeintä on tietysti keskittyä opiskeluun, sillä ajoissa valmistuminen laskee myös opintolainan määrää, Ylä-Mattila sanoo.

Hän antaa muutaman neuvon opintolainaa ottaneille opiskelijoille.

1. Pidä opinnoista huoli. Kun tutkinnon suorittaa määräajassa, saa Kelalta opintolainasta hyvityksen, joka vaikuttaa myös korkoihin. Hyvityksen ansiosta lainamäärä pienenee, samoin opintolainan korot.
  2. Ota säästäminen tavaksi. Kun korot nousevat, myös opintolainan maksuerät kasvavat. Jo opiskeluaikana on hyvä laittaa mahdollisuuksien mukaan pieni summa kuukaudessa säästöön tulevien korkojen maksujen ja yllättävien menojen varalta.
  3. Huomioi maksupäivät etukäteen. Kun korkojen ja opintolainan takaisinmaksu alkaa, on hyvä merkata maksupäivät kalenteriin. Opintolainan korkojen maksupäivät ovat 15.6. ja 15.12.
  4. Hae tarvittaessa apua. Mikäli opintolainan ja korkojen hoitamisessa on vaikeuksia, kannattaa reagoida. Ensin kannattaa olla yhteydessä pankkiin ja selvittää mahdollisia joustoja. Opiskelija voi myös saada Kelalta korkoavustusta tietyin ehdoin.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: