Yli neljäsosa nuorista oppii taloustaitoja some-vaikuttajilta – perheissä syytä nostaa talousosaaminen säännölliseksi keskustelun aiheeksi nuoren kanssa

Sosiaalinen media on perheen ja koulun jälkeen tyypillisin kanava nuorille taloustaitojen oppimiseen, käy ilmi OP Ryhmän lokakuussa julkaistavasta nuorten taloustaitoja selvittävästä tutkimuksesta. Sosiaalisen median vaikuttajilla on myös merkittävä rooli esimerkkinä nuorten kulutuskäyttäytymiseen.

Sosiaalinen media on kolmanneksi tyypillisin taloustaitojen oppimisen lähde ja some-vaikuttajien rooli on suuri – jopa yli neljäsosa nuorista saa taloustietoa somevaikuttajilta.

Somevaikuttajilla on merkittävä vaikutus alle 20-vuotiaiden kulutuskäyttäytymiseen. Osa sosiaalisen median vaikuttajista tarjoaa nuorille hyödyllistä tietoa taloustaidoista, mutta some voi antaa nuorelle myös vääristyneen kuvan taloudellisesta menestyksestä ja rahan käytöstä. Tällä hetkellä valtaosa somevaikuttajista pyrkii kaupallisen yhteistyön kautta lisäämään tuotteiden ja palvelujen kulutusta.

– Somevaikuttajien mukaan saaminen talousosaamista ja taloudellista hyvinvointia lisääviin kampanjoihin on olennaisen tärkeää. Vaikuttajien tulisi toimia vastuullisesti taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys huomioiden. Kriittisyys ja valikoivuus kaupallisten yhteistyökumppaneiden suhteen luo myös uskottavuutta ja mainetta vaikuttajille, kommentoi Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilska.

Perheen ja koulun rooli taloustaitojen opettajana on tärkeä, että nuorelle kehittyisi vahva ymmärrys oman talouden hallinnasta. Tutkimuksen mukaan nuorten kanssa ei kuitenkaan keskustella kodeissa talousasioista kovin usein, tyypillisesti vain noin kuukausittain.

– Kaikissa perheissä ei somen nuorille tarjoamat kulutusmallit ole mahdollisia ja se saattaa aiheuttaa ristiriitoja nuoren ja vanhempien välille. Nuoren kanssa kannattaakin keskustella perheen taloudellisesta tilanteesta säännöllisesti nuoren ikätaso huomioiden ja sopia kuukausittainen budjetti eri hankintoihin, Wilska neuvoo.

Tutkimus on ensimmäinen laatuaan Suomessa

OP Ryhmä julkistaa 1. lokakuuta yhdessä Helsingin yliopiston ja Jyväskylän yliopiston kanssa valtakunnallisen tutkimuksen 15–19-vuotiaiden nuorten rahankäytöstä, taloudenhallinnan taidoista ja tilanteesta sekä näihin liittyvästä käyttäytymisestä ja asenteista. Barometritutkimus on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Tuloksia hyödynnetään laajalti OP Ryhmän taloustaitotyön ja opetustoiminnan sekä oman talouden hallinnan palveluiden kehittämisessä.

– Tutkimustulokset osoittavat sosiaalisen median vaikuttajien kasvaneen roolin nuorten taloustaitojen oppimisessa. Laadukas talousopetus on arvokasta lähteestä riippumatta, mutta medialukutaidon tärkeys korostuu sosiaalisessa mediassa tälläkin saralla. Tutkimus auttaa meitä ymmärtämään paremmin nuorten tilannetta ja kehittämään omaa taloustaitotyötämme sen avulla, sanoo OP Ryhmän henkilöstöjohtaja Hannakaisa Länsisalmi

Oman talouden hallinnan taidot ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja nuoruudessa opitut taidot luovat tärkeää pohjaa pitkälle aikuisuuteen. OP Ryhmän taloustaitotyön kivijalka on osuuspankkien koulu- ja oppilaitoskäynnit ympäri Suomen. Vuonna 2023 OP Ryhmä tavoitti taloustaitotyössä osuuspankkien ja kumppaneiden kanssa yhteistyössä noin 90 000 lasta ja nuorta.

Barometritutkimukseen osallistui yhteensä 72 koulua ympäri Suomea. Tutkimuskyselyyn saatiin yhteensä 2143 osallistujaa, joista 1886 vastasi kyselyyn.