Opel Experimental -konsepti näyttää Opelin tulevaisuuden suunnan

• Saksalaista energiaa: Opel Experimental kantaa merkin kolmea peruspilaria.
  • Vähäeleisen rohkea: Opelin muotoilun seuraava askel 4D Opel Vizorin muodossa
  • Valolla maalaamista: elektrokromiset kankaat ympäröivät matkustajat tunnelmalliseen valoon

Opelin tyrmäävä Experimental-konseptiauto näyttää, kuinka Opel aikoo lähestyä tulevaisuutta. Ulkoapäin ultramoderni, Opel Experimental visioi selkeästi Opelin brändin tulevien vuosien suuntaa. Kohokohtina huippualhainen ilmanvastus, tilava ja näyttävästi valaistu ohjaamo, jossa erittäin kevyet istuimet ja seuraavan sukupolven HUD-näyttö. Tämä täyssähköinen crossover viettää ensi-iltaansa ja kääntää varmasti vieraiden päät IAA Mobility -näyttelyssä Münchenissä (5.-10.9.2023).

“Opel Experimental antaa viitteitä tulevista malleistamme ja teknologioistamme, tulevaisuuden muotoilusta ja jopa brändimme tulevaisuudesta. Tämä tyrmäävä konseptiauto toimii ohjenuoranamme ja osoittaa taas kerran Opelin pioneerihenkeä”, kertoo Opelin toimitusjohtaja Florian Huettl ylpeänä.

“Uusi Experimental-konsepti tulkitsee vähäeleisen rohkeaa muotoilufilosofiaamme nykyistäkin äärimmäisemmin. Se antaa tulevaisuudenvisiollemme muodot. Monet sen muotoiluelementit ja tausta-ajatukset tulevat näkymään seuraavissa tuotantoautoissamme. Konseptin ulkomuodot yhdistävät erinomaisen aerodynaamisen suorituskyvyn tyrmäävän hienoon siluettiin. Samalla matkustamo tarjoaa immersiivisen ja tunteita herättävän käyttäjäkokemuksen”, jatkaa Opelin muotoilujohtaha Mark Adams.

Yksi Opel Experimental -konseptin siluetin silmiinpistävimmistä ominaisuuksista on kromin puute. Sen sijaan ulkoisen valaistuksen ja rohkeiden kontrastigrafiikoiden lisääminen tuo persoonallisuutta ja hienostuneisuutta jo ennestään vaikuttaviin mittasuhteisiin. Erittäin energiatehokas täyssähköinen crossover perustuu Stellantiksen täyssähköarkkitehtuuriin, ja on varustettu myös nelivedolla. Dramaattinen loiveneva sivuprofiili on vähäeleisen rohkea ja sen pinnat ovat pelkistetyt. Jopa perinteiset sivupeilit ovat saaneet väistyä 180-asteisten kameroiden tieltä, lisäksi lihaksikkaat lokasuojankaaret korostavat konseptiauton itsevarmaa olemusta.

Edessä uusi valaistu Opel Blitz -salamalogo sijaitsee Opelin tunnusmerkiksi nousseen kompassin keskellä. Sitä reunustaa venytetty siipimäinen valotunnus vaakasuunnassa. Sama kompassi-ilme toistuu auton takaosassa. Opelin uuden logon sijaan auton takaosassa lukee Opel erillisin kirjaimin. Auton keulassa kompassin ympärillä on uusi tulkinta visiirimaskista – 4D Opel Vizor. Näyttävyyden lisäksi Vizor-maski piilottaa sisälleen eri sensorit, lidarin sekä tutka- ja kamerajärjestelmät.

Fiksuja ratkaisuja ilmanvastukseen ja sisätilojen yksinkertaistamista

Experimental-konseptin sulava ja liukuva siluetti on yhdistetty erittäin järkeviin sisätiloihin. Lisäksi auton aerodynaamiset ratkaisut ovat vaikuttavia: keulassa olevat ilmanohjaimet sekä takadiffuusori parantavat aerodynamiikkaa. Diffuusori avautuu tai sulkeutuu ajotilanteiden mukaan. Goodyearin valmistamat renkaat ovat tehty kierrätetystä kumista ja ne on asennettu 3-alueisiin Ronal-vanteisiin, jotka ovat aktiiviset ja muuttavat myös muotoaan eri ajotilanteiden mukaan.

Vaikka Opel Experimentalin ulkomitat asettavat konseptin C-segmenttiin, sen matkustamo tarjoaa luokkaa ylemmän auton tilat. Tämä mahdollistuu Experimentalin sisätiloissa tehdyllä ”tilan vapauttamisella”. Ohjauspyörä taittuu pois silloin, kun sitä ei tarvita – ohjaus on toteutettu steer-by-wire-tyyliin eli ilman fyysistä linkkiä ohjauspyörän ja etupyörien välillä. Auton painoa voidaan vähentää eliminoimalla mekaanisia komponentteja ohjauksesta. Myös istuimissa on säästetty painoa – ne ovat kevyet mutta samalla tukevat ja niissä käytetään 3D-verkkokangasta. Istuinmukavuus on juuri niin hyvä kuin Opelilta voi odottaa, mutta istuimet silti vapauttavat tilaa auton matkustamosta.

Vähäeleisyyttä ja Pure Pad -ohjauslevy

Auton sisätiloissa jatkuu vähäeleisen rohkea teema. Kuljettajat voivat personoida tarvitsemaansa tietoa ohuella Tech Bridge -näytöllä – se on uusi tulkinta Opeleissa tutuksi tulleesta Pure Panel -näytöistä. Tavanomaisten näyttöjen sijaan tietoa tai viihdettä näytetään projisointiteknologialla, jota tuetaan tekoälyllä ja luonnollisella puheentunnistuksella.

Kelluva ja läpinäkyvä Pure Pad -ohjauslevy sijaitsee keskikyynärnojan etupuolella. Se voidaan muokata kuljettajan mieltymysten mukaiseksi, ja mahdollistaa nopean pääsyn kaikkiin tärkeimpiin toimintoihin.

Vaikka Opel Experimental edustaa merkin tärkeimpiä peruspilareita, menee se myös askeleen syvemmälle. Se ottaa tunteisiin vetoavan lähestymisen kestävään liikkumiseen. Elektrokromiset kankaat ympäröivät matkustajat tunnelmalliseen valoon, joka luo täydellisen matkustusympäristön. Lisäksi kankaat ovat reaktiivisia, ja tuovat autoon lisää funktionaalisuutta. Esimerkiksi toisen auton lähestyessä kuollutta kulmaa, varoitus ilmestyy kyseisen puolen ovipaneeliin sekä HUD-näyttöön tarjoten vieläkin enemmän turvallisuutta niin matkustajille kuin muille tienkäyttäjille.

Opel Experimental jatkaa pitkää ja menestynyttä traditiota rüsselsheimilaisista konseptiautoista. Perinne on pitkä, sillä vuonna 1965 Opel esitteli ensimmäisenä eurooppalaisena brändinä muotoilututkielman legendaarisen Experimental GT:n muodossa.

Lehdistöyhteys:
Max Lange