Health Canada myönsi myyntiluvan Optomedin kädessä pidettäville silmänpohjakameroille

OPTOMED OYJ                LEHDISTÖTIEDOTE         18.2.2020, KLO 9:00

Optomed sai lääketieteellisten laitteiden myyntiluvan Kanadan markkinoille tammikuussa 2020. Käytännössä tämä myyntilupa mahdollistaa kaupallisten toimenpiteiden aloittamisen Kanadassa. Myyntilupa on voimassa molemmille, Optomedin omalle kädessä pidettävälle silmänpohjakameralle Auroralle ja Optomedin laitevalmistaja-asiakkaalle tehdylle kameralle, Signalille. Optomedin kameroille on jo aikaisemmin myönnetty vastaava myyntilupa Yhdysvaltain markkinoille (FDA), joten tämä Kanadan lupa mahdollistaa myyntitoimenpiteet koko Pohjois-Amerikan alueella.

Health Canada valvoo lääkinnällisten laitteiden turvallisuutta, tehokkuutta ja laatua ennen myyntiluvan myöntämistä.

Optomedin Laitteet-liiketoimintasegmentin johtaja, Laura Piila kommentoi rekisteröintiä: ”Uusien markkinoiden avaaminen kädessä pidettäville silmänpohjakameroillemme on osa kasvustrategiaamme. Tämä antaa sekä meille että valituille yhteistyökumppaneillemme ja jälleenmyyjillemme mahdollisuuden aloittaa kaupalliset toimenpiteet myös Kanadan markkinoilla, mikä lisää asiakkaiden tietoisuutta kädessä pidettävistä kameroista ja tukee kansainvälistä kasvuamme.”

Laura Piila, Laitteet-segmentin johtaja, Optomed Oyj, +358 40 588 1187, laura.piila@optomed.com

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät seulontalaitteet ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa. Yhtiöllä on vahva patenttisalkku, joka koostuu 52 kansainvälisestä teknologiapatentista. Vuonna 2018 Optomedin liikevaihto oli 12,7 miljoonaa euroa ja yhtiön pro forma -liikevaihto Commit; Oy:n yrityskauppa huomioiden oli 14,5 miljoonaa euroa. Syyskuun 2019 lopussa Optomed työllisti 105 ammattilaista.