• Optomed Oyj/

Optomed ja Toku Inc. aloittavat yhteistyön sydän- ja verisuonitautien riskiä arvioivan teköälyn kaupallistamiseksi

Optomed Oyj Lehdistötiedote 30.5.2024 klo 9.00, Helsinki

Optomed on allekirjoittanut maailmanlaajuisen yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen tekoäly-yrityksen, Toku Inc., kanssa. Toku on erikoistunut kuvantamisteknologiaan ja tekoälyyn, ja heidän sydän- ja verisuonitautien riskiä arvioivalle CLAiR-algoritmilleen on juuri myönnetty Yhdysvaltain FDA:n Breakthrough Device -luokitus. CLAiR-algoritmille on aiemmin myönnetty MDR:n mukainen CE-merkki sekä Yhdistyneiden Kansakuntien UKCA-sertifikaatti. Tokulla on myös BioAge-niminen algoritmi, jolla voidaan arvioida ihmisen biologista ikää verrattuna kronologiseen ikään. Myös tätä algoritmia kaupallistetaan Yhdysvalloissa ja globaaleilla markkinoilla.

Optomedin ja Tokun yhteistyön tavoitteena on kaupallistaa Tokun CLAiR ja BioAge Optomedin tekoälyratkaisualustan avulla maailmanlaajuisesti. Optomedin toimitusjohtaja Juho Himberg kommentoi: ”Olemme innoissamme yhteistyöstä Tokun kanssa ja näemme, että tämä kumppanuus sopii hyvin yhteen Optomedin strategian kanssa tulla johtavaksi tekoälypohjaisten terveydenhuoltoratkaisujen toimittajaksi. Sydän- ja verisuonitaudit ovat johtava kuolinsyy maailmanlaajuisesti, ja maailmassa kuolee niihin 49 000 ihmistä päivässä. Kyky arvioida sydän- ja verisuonitautien kehittymisen riskiä varhaisessa vaiheessa tuo valtavia etuja potilaille ja koko terveydenhuoltojärjestelmälle.”

Tokun toimitusjohtaja Ehsan Vagheri kommentoi: ”Olemme innoissamme  kumppanuudesta Optomedin kanssa. Tokun missiona on tehdä sairauksien tunnistaminen kaikkien saataville, kaikkialla ja koko ajan. Näemme suuren arvon teknologiamme saatavuudessa kädessä pidettävän silmänpohjakameran kanssa, joka ei vaadi ylimääräistä tilaa klinikalla ja mahdollistaa mobiili- tai kotikäytön.”

Juho Himberg, CEO, Optomed Oyj, juho.himberg@optomed.com

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät silmänpohjakamerat ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa useiden sairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy toiminnassaan silmäseulontalaitteistojen ja ohjelmistojen tuotekehitykseen Suomessa ja myyntiin eri kanavien kautta yli 60 eri maassa.

Toku lyhyesti

Toku, Inc. on huippuluokan teknologiayritys, joka on erikoistunut kehittämään ei-invasiivisia tekoälyllä varustettuja diagnostiikka- ja seulontatyökaluja, jotka käyttävät verkkokalvon kuvantamista kardiovaskulaaristen ja muiden terveysriskitekijöiden mittaamiseen. Yrityksen ensimmäinen kaupallistettu tuote, BioAge, analysoi verkkokalvon kuvassa näkyviä biometrisiä merkkejä mitatakseen tarkasti yksilön biologisen iän. Testi voi antaa yksityiskohtaisen raportin yksilön yleisestä terveydentilasta. Yhtiö kehittää myös CLAiR-alustaa, tekoälyllä toimivaa teknologiaa, jolla voidaan arvioida sydän- ja verisuoniriskiä silmän takaosan verkkokalvokuvien avulla. CLAiR-alusta on saanut FDA:lta Breakthrough Device - luokituksen marraskuussa 2023 ja CE- ja UKCA-merkinnät vuonna 2024. MyKidneyAI on uusin tuote Tokun valikoimassa.. Toku on sitoutunut tuomaan teknologiansa laajasti saataville suurten kumppanuuksiensa kautta ympäri maailmaa. Yrityksen teknologia perustuu viimeisimpään tekoälytutkimukseen, ja sen asiantuntijatiimiin kuuluu johtavia tutkijoita ja lääketieteen ammattilaisia.