Optomedin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotus

Optomed Oyj    Pörssitiedote     3.2.2020, klo 9.30, Helsinki

Optomedin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotus

Optomedin osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle 2020 seuraavaa:

Hallituksen jäsenten lukumäärä

Nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenten lukumäärä on viisi.

Hallituksen jäsenet

Nimitystoimikunta ehdottaa, että:

• Seppo Mäkinen, Petri Salonen, Reijo Tauriainen ja Jun Wu valitaan uudelleen hallituksen jäseniksi
  • Anna Tenstam valitaan uutena jäsenenä hallitukseen

Anna Tenstam (MSc Econ., MBA (s. 1964, Ruotsin kansalainen) on Datum Aestheticsin perustajia ja toimitusjohtaja. Aiemmin hän on toiminut Yhdysvalloissa Eternogenin toimitusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana. Hän omaa vahvan kansainvälisen taustan terveydenhuollon liiketoiminnan parissa, käsittäen muun muassa useita hallituspaikkoja sekä irtautumisia (exit). Hän on riippumaton Optomedista ja sen merkittävistä osakkeenomistajista.

Hallituksen palkitseminen

Nimitystoimikunta ehdottaa hallituksen vuosipalkkioiden olevan seuraavat:

• Hallituksen puheenjohtaja 36,000 euroa
  • Hallituksen jäsenet 18,000 euroa

Lisäksi nimitystoimikunta ehdottaa, että tarkastusvaliokunnan puheenjohtajalle maksetaan 500 euron kokouspalkkio jokaisesta tarkastusvaliokunnan kokouksesta. Hallituksen vuosipalkkioista 40 % maksetaan Optomedin osakkeina ja 60 % rahana. Palkkiot maksetaan kokonaisuudessaan elokuussa Optomedin puolivuotiskatsauksen julkistamisen jälkeen.

Nimitystoimikunta:

Nimitystoimikunta koostuu seuraavista henkilöistä:

• Hai Wu (Jun Wun määräysvaltayhtiöiden nimittämä)
  • Jarmo Malin (Aura Capital Oy:n nimittämä)
  • Ville Talasmäki (Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiön nimittämä)

Petri Salonen, Optomed Oyj:n hallituksen puheenjohtaja, toimii asiantuntijajäsenenä ja Jarmo Malin nimitystoimikunnan puheenjohtajana.

Jarmo Malin, nimitystoimikunnan puheenjohtaja, jarmo.malin@auratum.com

Sakari Knuutti, lakiasiainjohtaja, Optomed Oyj, sakari.knuutti@optomed.com

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät seulontalaitteet ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa. Yhtiöllä on vahva patenttisalkku, joka koostuu 52 kansainvälisestä teknologiapatentista. Vuonna 2018 Optomedin liikevaihto oli 12,7 miljoonaa euroa ja yhtiön pro forma -liikevaihto Commit; Oy:n yrityskauppa huomioiden oli 14,5 miljoonaa euroa. Syyskuun 2019 lopussa Optomed työllisti 105 ammattilaista.