• Optomed Oyj/

Sisäpiiritieto, Optomed on saanut FDA-hyväksynnän kädessä pidettävälle tekoälykameralle Optomed Aurora AEYE:lle

Optomed Oyj Sisäpiiritieto  30.4.2024, klo 16.00, Helsinki

Optomed on tänään saanut tiedon, että yhtiö saanut Yhdysvaltain Food and Drug Administrationin (FDA:n) hyväksynnän myydä ja markkinoida kädessä pidettävää tekoälykameraa Optomed Aurora AEYE:ta.

“Olen innoissani ilmoittaessani, että Optomed Aurora AEYE kädessä pidettävä tekoälykamera on saanut FDA-hyväksynnän. Tämä virstanpylväs merkitsee merkittävää edistystä terveysteknologiassa, sillä Optomed Aurora AEYE on ensimmäinen kädessä pidettävä kamera, joka on saanut FDA-luvan yhdessä tekoälyn kanssa. Odotamme tämän mullistavan potilashoidon ja diabeettisen retinopatian diagnoosit, joka on työikäisten aikuisten näönmenetyksen yleisin syy.

Kyky hoitaa seulonta vain yhdellä kuvalla per silmä ja antaa tulokset välittömästi alle 60 sekunnissa ovat esimerkkejä tuotteen käyttäjäystävällisestä suunnittelusta ja nopeasta diagnostisesta prosessista. Kaupallistamista tukee jo olemassa oleva korvattavuuskoodi Yhdysvalloissa sekä se tosiasia, että diabeettisen retinopatian seulonta perusterveydenhuollossa voi vaikuttaa positiivisesti keskeisiin terveydenhuollon mittareihin, kuten HEDIS-pisteisiin.

Haluan myös kiittää AEYE Healthia ammattimaisesta hyväksyntäprosessin hoidosta. Optomed tarjoaa Optomed Aurora AEYE kädessä pidettävä tekoälykameraa palveluna yhdessä AEYE Healthin kanssa, mikä mahdollistaa asiakkaillemme palvelun käyttöönoton ilman kalliita käynnistyskustannuksia. Tämän palvelun odotetaan käynnistävän liiketoimintamme muutoksen jatkuvan liikevaihdon liiketoimintamalliksi.”  toimitusjohtaja Juho Himberg sanoo.

Zack Dvey-Aharon, Ph.D, AEYE Healthin perustaja-toimitusjohtaja kommentoi:”Olemme iloisia saadessamme FDA-hyväksynnän ensimmäiselle kädessäpidettävälle tekoälyavusteiselle seulontaratkaisulle ja kiitämme sydämellisesti Optomedia yhteistyöstä FDA-luvan saamiseen liittyen. Optomedin horjumaton tuki ja meidän yhteinen visiomme ovat olleet ratkaisevia tässä merkittävässä saavutuksessa. Yhdessä olemme osoittaneet kumppanuuden ja innovaation voiman terveysteknologian edistämisessä kaikkien hyväksi. Tämä on käänteentekevä tuote ja olemme erittäin innoissamme saadessamme tuoda Aurora AEYE:n markkinoille.”

Yhtiön tulevaisuuden näkymät pysyvät muuttumattomana, mutta Optomed arvioi jatkuvasti tilannetta, kun Optomed Aurora AEYE:n myynti ja markkinointi etenevät.

Optomed odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2024 vuoteen 2023 verrattuna.

Juho Himberg, toimitusjohtaja, juho.himberg@optomed.com

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät seulontalaitteet ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa.