Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Optomed laskee vuoden 2024 näkymiään

Optomed Oyj Sisäpiiritieto 25.9.2024, klo 20.00, Helsinki

Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Optomed laskee vuoden 2024 näkymiään

Optomed laskee vuodelle 2024 annettuja näkymiään. Yhtiö odottaa nyt vuoden 2024 liikevaihdon laskevan vuoteen 2023 verrattuna. Ohjelmistot-segmentissä tietyt avaintoimitukset ovat siirtyneet vuodelle 2025 ja Laitteet-segmentin perinteinen jakelija- ja OEM-myynti on ollut aiemmin arvioitua hitaampaa. Yhdysvalloissa Optomed arvioi myynnin kasvavan vahvasti ja Kiinassa myynnin kasvavan vuoteen 2023 verrattuna. Vuoden 2024 vertailulukuihin vaikuttaa vuoden 2023 kolmannen neljänneksen aikana Espanjaan toimitettu 800,000 euron kauppa.

Optomed Aurora AEYE -tuotteen myynti on käynnistynyt ja palvelusta maksavilta asiakkailta on saatu positiivista palautetta. Optomed Aurora AEYE:n kuukausilaskutteisella palvelulla ei ehdi kuitenkaan olemaan merkittävää vaikutusta yhtiön koko vuoden 2024 liikevaihtonäkymiin.

Uudet näkymät vuodelle 2024:

“Optomed odottaa vuoden 2024 liikevaihdon laskevan vuoteen 2023 verrattuna.”

Aiemmat näkymät (annettu 15.2.2024):

“Optomed odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2024 vuoteen 2023 verrattuna.”

Optomed käyttää seitsemää kynnystä liikevaihtonäkymissään. Optomedin näkymissä liikevaihto voi kasvaa/laskea erittäin vahvasti, kasvaa/laskea vahvasti, kasvaa/laskea, tai pysyä samalla tasolla. Yhtiö on asettanut sisäisesti tarkat prosenttirajat jokaiselle kynnysarvolle.

Optomed julkaisee tammi-syyskuun 2024 osavuosikatsauksen 7.11.2024.

Juho Himberg, toimitusjohtaja, Optomed Oyj, juho.himberg@optomed.com

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja yksi johtavista kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden tarjoajista. Optomed yhdistää kädessä pidettävät seulontalaitteet ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenaan uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia. Optomed keskittyy liiketoiminnassaan silmäseulontalaitteiden ja ohjelmistoratkaisujen tutkimukseen ja tuotekehitystyöhön Suomessa sekä myyntiin eri kanavien kautta yli 60 maassa.