Sähköisten laskujen huima kasvu muuttaa maksajien ja yrityksen talousosaston arkea

Kuluttajien maksukulttuuri jämäköityy, yritysten raha kiertää nopeammin

Yritysten välisessä sähköisessä laskutuksessa Suomi on maailman kehittynein maa, ja nyt sähköinen vallankumous on tosiasia myös kuluttajalaskutuksessa. Viime vuonna kuluttajat Suomessa vastaanottivat laskuistaan jo puolet sähköisinä. Tutkimusarvion mukaan vuonna 2020 kaksi kolmasosaa kuluttajalaskuista on sähköisiä. Tämä jämäköittää maksukulttuuria, ja myös yritysten talousjohto seuraa tyytyväisenä, kun raha saadaan kiertämään entistä vauhdikkaammin ja varmemmin.

− Sähköiset laskut muovaavat kansantaloudellisesti merkittävää ja kuluttajien arkeen vaikuttavaa kehitystä, sanoo Jari Annala, Vice President, Automation Solutions, OpusCapita Oy:stä.

Yritykset säästävät sähköisten laskujen suorissa kustannuksissa postimaksun ja tulostuksen osuuden ja vielä tuntuvammin automatisoimalla talousprosessinsa. Kun laskutuskustannukset laskevat, laskutussykliä voidaan tihentää ja lähettää laskuja useammin. Myös maksuajat lyhenevät, kun laskussa ei tarvitse ottaa huomioon postijakelun viivettä.

Sähköiset laskut eivät unohdu jääkaapin oveen eivätkä kerry kerran kuussa maksettavaksi pinoksi.

− Kuluttajien maksukäyttäytyminen tarkentuu. Väitän, että suurella todennäköisyydellä sähköiset laskut maksetaan ajallaan eräpäivänä. Ne maksetaan myös oikein, sillä kuluttaja ei enää näpyttele laskuaan pankkiin, vaan hyväksyy valmiin maksuehdotuksen. Virheitä ja puutteellisilla tiedoille varustettuja maksuja tulee yritysten selvitettäväksi selvästi vähemmän.

Kaiken kaikkiaan raha kiertää vauhdikkaammin. Tiukassa taloustilanteessa se hyödyttää yrityksiä paljon.

− Laskuihin sitoutunut pääoma saadaan kiertoon nopeammin, ja yritykset pystyvät ennustamaan tarkemmin kassavirtansa ja oman pääomansa tarpeensa.

Porttiteoria pätee: lasku ohjaa kuluttajat myös muihin sähköisiin palveluihin

Tietokoneella laskua maksava kuluttaja on vain klikkauksen päässä laskuttavan yrityksen internetpalveluista.

− Yritykset ovat investoineet voimakkaasti sähköisiin portaalipalveluihin ja pyrkivät nyt ohjaamaan kuluttajia niiden käyttäjiksi. Sähköisestä laskusta on muodostumassa viestintäväline, johon yritykset liittävät palveluihinsa johtavia toiminnallisia linkkejä, Jari Annala kuvaa yhtä uutta kehityssuuntaa.

Sähköisten palvelujen kautta kuluttaja voi tehdä esimerkiksi osoitteenmuutoksen, laskutuskyselyn, laskun virheen korjauksen tai rutiininomaisen maksuajan pidennyksen. Jari Annalan mukaan sähköisiä palveluja käyttävät asiakkaat usein myös kokevat nämä modernit asiakaspalvelukanavat paremmaksi palveluksi.

Ennakkoluulot on voitettu

Sähköisen laskutuksen läpimurtoa Suomessa vauhditti viime vuonna suoraveloituksen poistuminen.

− Hyperkasvu jatkuu edelleen. Kuluttajat ovat nyt tottuneet sähköisiin laskuihin ja niitä halutaan muiltakin kuin aiemmilta suoraveloittajilta, Jari Annala kertoo.

Muutoksen voimaa kuvaa se, että esimerkiksi OpusCapitan välittämien sähköisten kuluttajalaskujen määrä lähes kolminkertaistui viime vuonna.

Myös tutkimustulokset vahvistavat, että kuluttajien asenteet sähköisiin laskuihin ovat muuttuneet. Ne koetaan nyt luotettaviksi ja helppokäyttöisiksi.

Vaikka kuluttajat ovat nyt aktivoituneet, myös yritysten kannattaa tehdä edelleen töitä muutoksen eteen. Suurimmat hyödyt saadaan, kun valtaosa kuluttajista on omaksunut uudet toimintamallit. Kahden erilaisen toimintatavan, paperisten ja sähköisten laskujen, pyörittäminen synnyttää turhia kuluja.

− Myös meidän asiakkaistamme ne laskuttajat, joiden kanssa asian eteen on tehty yhdessä töitä, ovat jo saaneet merkittäviä säästöjä verrattuna vasta investointivaiheessa oleviin kilpailijoihinsa, Jari Annala toteaa.

Sähköistä kuluttajalaskutusta koskevat tutkimustulokset perustuvat Itella-konsernin teettämään tutkimukseen ”Sähköinen laskutus Suomessa 2013”. Lisätietoa tutkimuksesta http://www.posti.fi/tiedotteet/2014/20140220_kuluttajalaskuista_jo_puolet_sahkoisia.html

Jari Annala, Vice President, Automation Solutions, OpusCapita, puh. 0400 338 585, jari.annala@opuscapita.com
Sara Hokkanen, PR Manager, OpusCapita, puh. 040 342 6261, sara.hokkanen@opuscapita.com

OpusCapita virtaviivaistaa taloushallinnon prosesseja automatisointi- ja ulkoistuspalveluina yli 10 000 asiakasyritykselle. Toimimme yhdeksässä Euroopan maassa ja meillä on 2100 työntekijää. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli 263 miljoonaa euroa. Pääkonttorimme on Espoossa ja olemme osa Itella-konsernia.

Jari Annala, VP, Automation Solutions