Sähköhammasharjat parantavat suuhygieniaa Suomessa

LEHDISTÖTIEDOTE 13.4.2004 Euroopan laajuinen tutkimusohjelma arvioi suuhygieniaa Sähköhammasharjat parantavat suuhygieniaa Suomessa Yli yhdeksänkymmentä prosenttia suomalaisista hammaslääkäripotilaista voisivat parantaa suuhygieniaansa vaihtamalla käsikäyttöisen hammasharjan sähköiseen. Tämän osoittaa kattava potilasarviointiohjelma (Patient Evaluation Programme), johon osallistui tuhansia hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä sekä suuri joukko potilaita ympäri Eurooppaa. Suuhygienian parantamisella voitaisiin myös aikaansaada tuntuvia taloudellisia säästöjä niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Potilasarviointiohjelmassa selvisi, että potilaiden suuhygieniaa ja hampaiden terveyttä voidaan parantaa vaihtamalla käsikäyttöinen hammasharja nykyaikaiseen sähköhammasharjaan. Suomessa ohjelmaan osallistui 120 hammaslääkäriä ja suuhygienistiä sekä 603 potilasta. Potilasarviointiohjelman toteutti suuhygieniatuotteiden valmistaja Oral- B. Mukana olleet hammaslääkärit ja suuhygienistit arvioivat kokeilun tuloksia Oral -B:stä riippumatta, minkä jälkeen Oral -B kokosi tiedot yhteen. Potilasarviointiohjelma osoittaa suuhygienian parantuneen yhdeksällä kymmenestä potilaasta sähköhammasharjan käytön myötä. Tämä merkittävä tulos havaittiin myös muissa maissa. Suuhygienisti Tuula Helander on osallistunut asiantuntijana Potilasarviointiohjelmaan. Hän kertoo havainneensa merkittäviä muutoksia potilaillaan ennen ja jälkeen sähköhammasharjan käyttöä. - Arviointiohjelman tulokset ovat selkeät, sähköhammasharjaan vaihtaminen on parantanut potilaiden suuhygieniaa, erityisesti plakin määrä ienrajassa on vähentynyt. Yksilöllinen suuhygienia - ientulehdusten, plakin ja hammaskiven sekä reikiintymisen ehkäisy - on myös yhteiskunnallinen ja taloudellinen kysymys. Suomessa käytetään yhteensä 555 miljoonaa euroa vuodessa hammaslääkärikuluihin. 1) Hammashuollon kokonaiskustannukset ovat olleet kasvussa joka vuosi. Osa tästä summasta voitaisiin käyttää paremmin, jos suomalaiset hoitaisivat huolellisemmin hampaitaan. Ammattilaisten lisäksi potilaat itse havaitsivat Oral -B:n sähköhammasharjan käytön positiiviset tulokset. Potilaista 96 % oli tyytyväisiä hammasharjan vaihtoon. Tyytyväisyyttä osoittaa myös se, että jopa 97 % aikoo käyttää Oral -B:n sähköhammasharjaa myös tutkimuksen päätyttyä. Myös Helander on päättänyt suositella tästä edespäin sähköhammasharjaa potilailleen. Suomen tulokset muistuttavat hyvin paljon muista Euroopan maista saatuja tuloksia. Ne luovat yhdenmukaisen kuvan siitä, miten käsikäyttöisen hammasharjan vaihtamisella sähköhammasharjaan voitaisiin parantaa suunhygieniaa sekä aikaansaada taloudellisia säästöjä. LISÄTIETOJA: Gillette Group Finland, Taina Sipovaara-Sirviö, puh. 0400 474 703. Suuhygienisti Tuula Helander, puh. 09-510 2500. Gillette Oral Care Gillette on Oral-B- ja Oral-B powered by Braun -tuotteiden ansiosta maailman johtava sekä käsi- että sähkökäyttöisten hammasharjojen valmistaja, joka tuottaa myös muita suuhygieniatuotteita, kuten hammaslankoja. Hammaslääkärit eri puolilla maailmaa suosittelevat Oral-B powered by Braun -sähköhammasharjaa enemmän kuin muita sähköhammasharjoja. Stakes: Sosiaali- ja terveysmenot 2001 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/13/20040413BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/13/20040413BIT00150/wkr0002.doc Appendix http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/13/20040413BIT00150/wkr0003.doc Appendix http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/13/20040413BIT00150/wkr0004.pdf