• Oriola Oyj/

Oriola myy omistustaan ruotsalaisesta digitaalisia terveyspalveluja tarjoavasta Doktor.se:stä

Oriola Oyj:n sisäpiiritieto 31.5.2021 klo 9:45

Oriola Oyj on päättänyt myydä noin 50 prosenttia omistamastaan Doktor.se:n noin 14 prosentin osakekannasta. Doktor.se on ruotsalainen digitaalisia terveyspalveluja tarjoava yritys. Myyntihinta on noin 340 miljoonaa Ruotsin kruunua. Myyntivoitto kirjataan konsernitilinpäätöksessä muihin laajan tuloksen eriin. Myynnillä ei näin ollen ole vaikutusta Oriolan osakekohtaiseen tulokseen, mutta sillä on positiivinen kassavirtavaikutus ja se parantaa konsernin pääomarakennetta. Oriola säilyttää osakemyynnin jälkeenkin asemansa yhtenä suurimmista Doktor.se:n omistajista.

Oriola on investoinut Doktor.se:hen vuodesta 2018, ja omistus on luonut yhtiöiden välille tiiviin strategisen kumppanuuden Ruotsin markkinoilla. Kaupallinen yhteistyö Doktor.se:n kanssa jatkuu ja vahvistaa jatkossakin Oriolan asemaa Ruotsin nopeasti kehittyvällä digitaalisen terveydenhuollon markkinalla.

”Doktor.se on Oriolalle strateginen sijoituskohde ja erinomainen yhteistyökumppani. Doktor.se on kasvattanut arvoaan onnistuneesti, ja olemme olleet yksi alkuvaiheen sijoittajista. Meille Oriolassa verkkoasioinnin kokonaisvaltainen kehittäminen ja yhteistyö Doktor.se:n kanssa Ruotsissa on jatkossakin erittäin tärkeä kasvualue. Doktor.se:n kansainvälisen kasvuohjelman kiihdyttäminen on meille luonteva ajankohta pienentää omistustamme yhtiössä ja sitä kautta mahdollistaa uusien sijoittajien mukaantulo Doktor.se:hen”, kertoo Juko Hakala, Oriolan toimitusjohtaja.

Juko Hakala

Petter Sandström