Oriola on voittanut Tukholman alueen annosjakelusopimuksen

Oriola ja Stockholms läns landsting (SLL) ovat allekirjoittaneet annosjakelusopimuksen. Yhteistyö käynnistyy helmikuussa 2019. Oriola huolehtii jatkossa noin 35 000 SLL:n potilaan annosjakelusta Tukholman ja Gotlannin alueella. Kolmivuotinen sopimus sisältää option yhteen jatkovuoteen.

“Olemme hyvin iloisia, että SLL valitsi Oriolan uudeksi kumppanikseen. Tällä sopimuksella annosjakelupotilaidemme määrä Ruotsissa kasvaa merkittävästi nykyisestä 50 000 potilaasta yli 85 000 potilaaseen. Kehitämme jatkuvasti Svensk Dos annosjakelutoimintaamme Uppsalassa, jotta pystymme vastaamaan Ruotsin kasvavaan markkinaan. Ensi vuonna Oriola palvelee kaikkiaan yli 100 000 annosjakelupotilasta Suomessa ja Ruotsissa”, kertoo Oriolan Healthcare liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja Thomas Gawell.

Annosjakelu kasvaa markkinalla voimakkaasti, 5–10% vuodessa. Kasvun taustalla on väestön ikääntyminen ja kasvava kotihoidon tarve. Tällä hetkellä Ruotsissa on yhteensä noin 200 000 annosjakelupotilasta ja Suomessa noin 45 000.

Annosjakelussa jokaisen potilaan päivittäiset lääkeannokset on pakattu yksittäisiin annospusseihin automatisoiduilla annosjakelukoneilla. Potilasturvallisuus paranee, kun varmistetaan lääkkeiden oikea määrä kussakin annospussissa. Annosjakelu helpottaa ja tehostaa hoitohenkilökunnan työtä ja on myös yksi keino vähentää yhteiskunnan kasvavia terveydenhuollon kustannuksia.

Thomas Gawell, Vice President, Healthcare liiketoiminta-alue, puh. +46 70 251 5003, thomas.gawell@oriola.com
Tuula Lehto, viestintäjohtaja, puh. 040 588 5343, tuula.lehto@oriola.com

Oriola on suomalainen pörssiyhtiö, jolla on vahva asema Ruotsin ja Suomen terveyden ja hyvinvoinnin markkinoilla. Olemme toimineet hyvinvoinnin puolesta jo vuosikymmenten ajan yhdistäen alan toimijat lääkeyrityksistä apteekkeihin ja aina kuluttajiin asti. Varmistamme, että lääkkeet sekä terveyden ja hyvinvoinnin tuotteet toimitetaan perille turvallisesti ja asiakasystävällisesti. Laaja-alaiset palvelumme auttavat lääkeyhtiöitä, apteekkeja ja muita alan toimijoita menestymään. Ruotsissa omistamme maan kolmanneksi suurimman apteekkiketjun, Kronans Apotekin, jonka yli 320 apteekkia tarjoaa asiantuntevaa terveys­- ja hyvinvointineuvontaa sekä laajan, laadukkaan valikoiman tuotteita kuluttajille.

Oriola Oyj:n liikevaihto vuonna 2017 oli 1,5 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 2 600 henkilöä. Oriola Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla. Lisätietoa: www.oriola.com ja www.oriola.fi