Oriola Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2024

Oriola Oyj:n pörssitiedote 18.7.2024 klo 8.30

Oriola Oyj:n puolivuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2024

Liikevaihdon kasvu jatkui kummassakin segmentissä

Huhti-kesäkuun 2024 pääkohdat

• Laskutus kasvoi 5,3 prosenttia 952,2 (904,3) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna laskutus kasvoi 5,5 prosenttia ja oli 954,4 miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 13,0 prosenttia 439,4 (389,0) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna liikevaihto kasvoi 13,3 prosenttia ja oli 440,6 miljoonaa euroa.
  • Oikaistu liikevoitto oli 5,1 (3,4) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna vertailukelpoinen oikaistu liikevoitto oli 5,1 miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto oli 5,7 (3,2) miljoonaa euroa, sisältäen 0,5 (-0,2) miljoonaa euroa oikaisueriä, jotka liittyivät pääasiassa ERP-investoinnin käyttöönottokuluihin sekä Ruotsin annosjakeluliiketoimintaan. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna liikevoitto oli 5,7 miljoonaa euroa.
  • Huhti–kesäkuun tulos oli 2,0 (1,2) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos oli 0,01 (0,01) euroa.
  • 10.1.2024 julkistettuun toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien (ERP) investointiin liittyvät käyttöönottomenot pilvipalvelujärjestelyssä sisältyvät oikaisueriin toisesta vuosineljänneksestä alkaen.

Ilman Ruotsin annosjakelua:

• Huhtikuun lopussa Ruotsin kilpailuviranomainen ilmoitti kieltävänsä Svensk dos AB:n myynnin. Kilpailuviranomaisen mukaan kauppa olisi toteutuessaan vaikuttanut negatiivisesti kilpailuun markkinoilla. Apotekstjänst Sverige AB ja Oriola ovat valittaneet päätöksestä. Valitusprosessi voi kestää 6 kuukautta. Oriola kommentoi seuraavia vaiheita neljännen vuosineljänneksen alussa. Oriola ilmoitti myyvänsä Svensk dos AB:n Apotekstjänst Sverige AB:lle lokakuussa 2023.
  • Liikevaihto oli 436,1 (384,7) miljoonaa euroa.
  • Oikaistu liikevoitto oli 4,9 (4,2) miljoonaa euroa.

Tammi-kesäkuun 2024 pääkohdat:

• Laskutus kasvoi 5,6 prosenttia 1 860,6 (1 762,7) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna laskutus kasvoi 5,9 prosenttia ja oli 1 866,8 miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 8,7 prosenttia 814,6 (749,4) miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia ja oli 817,4 miljoonaa euroa.
  • Oikaistu liikevoitto oli 9,8 (6,9) miljoonaa euroa. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna vertailukelpoinen oikaistu liikevoitto oli 9,8 miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto oli 9,4 (6,7) miljoonaa euroa, sisältäen -0,4 (-0,2) miljoonaa euroa oikaisueriä, jotka liittyivät pääasiassa ERP-investoinnin käyttöönottokuluihin ja Ruotsin annosjakeluliiketoiminnan myyntiin. Vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuna liikevoitto oli 9,4 miljoonaa euroa.
  • Tammi–kesäkuun tulos oli -0,3 (2,3) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos oli -0,00 (0,01) euroa.

Ilman Ruotsin annosjakelua:

• Liikevaihto oli 808,3 (735,7) miljoonaa euroa.
  • Oikaistu liikevoitto oli 10,0 (8,1) miljoonaa euroa.
Avainluvut 2024 2023 Muutos 2024 2023 Muutos 2023
Milj. euroa 4-6 4-6 % 1-6 1-6 % 1-12
Laskutus 952,2 904,3 5,3 1 860,6 1 762,7 5,6 3 587,7
Liikevaihto 439,4 389,0 13,0 814,6 749,4 8,7 1 493,8
Oikaistu liikevoitto1 5,1 3,4 52,5 9,8 6,9 41,9 16,7
Liikevoitto 5,7 3,2 78,2 9,4 6,7 40,6 -5,3
Oikaistu liikevoitto % 1,2 0,9 1,2 0,9 1,1
Liikevoitto % 1,3 0,8 1,2 0,9 -0,4
Tilikauden tulos 2,0 1,2 62,9 -0,3 2,3 -114,2 -20,7
Osakekohtainen tulos, EUR 0,01 0,01 62,9 -0,00 0,01 -114,2 -0,11
Liiketoiminnan nettorahavirta 17,8 19,2 6,5 -23,4 9,6
Nettovelkaantumisaste, % -8,1 4,5 -12,1
Omavaraisuusaste, % 17,2 21,2 18,5
Sijoitetun pääoman tuotto, % 7,3 3,9 -1,6

1 Oikaisuerät on eritelty liitetiedossa Oikaisuerät

Kuvatakseen liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja parantaakseen vertailukelpoisuutta eri kausien välillä Oriola esittää Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (European Securities and Markets Authority, ESMA) antaman ohjeen ”Vaihtoehtoiset tunnusluvut” mukaisia vaihtoehtoisia tunnuslukuja toimintansa kehityksestä, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista. Näitä tunnuslukuja ei tule pitää korvaavina mittareina verrattuna IFRS-tilinpäätösnormistossa määriteltyihin tunnuslukuihin. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen laskentaperusteet on esitetty tämän puolivuosikatsauksen kohdassa Keskeiset taloudellista kehitystä kuvaavat tunnusluvut.

Näkymät vuodelle 2024

Vuonna 2024 lääkejakelumarkkinan kasvun odotetaan jatkuvan. Mikäli kuluttajien luottamus pysyy heikkona, se voi vaikuttaa terveystuotteiden tukkukauppamarkkinan kehitykseen. Toimintaympäristön viimeaikaisella yleisellä inflaatiolla ja siihen liittyvillä kustannuspaineilla voi olla negatiivinen vaikutus Oriolan kannattavuuteen.

Oriolan vuoden 2024 oikaistun liikevoiton, ilman Ruotsin annosjakeluliiketoiminnan osuutta, arvioidaan kasvavan vuoden 2023 oikaistuun liikevoittoon (19,5 miljoonaa euroa) verrattuna.

Toimitusjohtaja Katarina Gabrielson:

Toisella vuosineljänneksellä liikevaihto kasvoi edellisvuodesta lääkkeiden pehmeämmästä markkinaympäristöstä huolimatta. Lääkkeiden jakelumarkkinoiden arvon kasvu jatkui vakaana toisella vuosineljänneksellä kalliimpien lääkkeiden hyvän kysynnän ansiosta. Volyymit kuitenkin laskivat erityisesti Suomen markkinoilla.

Oriolan liikevaihto kasvoi toisella vuosineljänneksellä 13 prosenttia 439 miljoonaan euroon sekä Distribution- että Wholesale-segmentin ansiosta. Kannattavuus parani edellisvuodesta ja oli 5,1 (3,4) miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu, edellisvuotta pienemmät operatiiviset kulut sekä alhaisemmat kuljetuskustannukset paransivat kannattavuutta. Liikevoitto ilman Ruotsin annosjakeluliiketoiminnan vaikutusta parani 4,9 (4,2) miljoonaan euroon. Oriolan taloudellinen asema pysyi vahvana, ja korollinen nettovelka laski 63,4 miljoonaa euroa edellisvuodesta.

Distribution-segmentin liikevaihto kasvoi 16 prosenttia 358 miljoonaan euroon markkinoiden arvon kasvaessa niin Ruotsissa kuin Suomessa. Liikevaihdon kasvu ja alhaisemmat kustannukset paransivat kannattavuutta 4,0 (3,1) miljoonaan euroon, samalla tasoittaen negatiivista vaikutusta, joka johtui volyymien laskusta ja kliinisten tutkimusten siirtämisestä Wholesale-segmentin asiantuntijapalveluiden johdon alaisuuteen. Markkinaosuutemme oli vakaa Suomessa, kun taas Ruotsissa se laski hieman. Onnistuimme toisella neljänneksellä uusimaan tärkeitä jakelusopimuksia sekä toteuttamaan hinnankorotuksia, joilla tulee olemaan myönteinen vaikutus vuoden toisella puoliskolla.

Wholesale-segmentin liikevaihto kasvoi 3 prosenttia 82 miljoonaan euroon Ruotsin laajemman tuoteportfolion ja kaikkien asiakassegmenttien kasvun ansiosta. Kannattavuus parani 2,3 (1,7) miljoonaan euroon. Tämä johtui pääasiassa kasvusta asiantuntijapalveluissa, koska kliiniset tutkimukset siirrettiin Wholesale-segmentin asiantuntijapalveluiden johdon alaisuuteen. Strategiamme mukaisesti haluamme kasvattaa tukkukauppaliiketoimintaa ja olemme kehittäneet kyvykkyyksiämme varastoillamme, jotta pystymme paremmin palvelemaan ja vastaamaan voimakkaasti kasvavan verkkokaupan tarpeisiin Ruotsissa.

Ruotsin kilpailuviranomainen julkisti huhtikuun lopussa päätöksensä kieltää Oriolan Svensk dos AB:n myynnin Apotekstjänst Sverige AB:lle. Kilpailuviranomaisen mukaan kauppa olisi toteutuessaan vaikuttanut negatiivisesti kilpailuun markkinoilla. Pidämme edelleen Apotekstjänst Sverige AB:n kanssa tehtyä sopimusta järkevänä. Kilpailuviranomaisen päätös ei ole mielestämme perusteltu ja sen argumentit ovat heikot. Apotekstjänst Sverige AB ja Oriola ovat valittaneet päätöksestä, ja prosessi voi kestää jopa kuusi kuukautta. Sopimus Apotekstjänst Sverige AB:n kanssa on mielestämme edelleen paras mahdollinen vaihtoehto, ja perustelumme ovat vahvat. Tämän vuoksi emme tiedota vaihtoehdoista, ennen kuin valitusprosessi on saatu päätökseen vuoden viimeisen neljänneksen alkupuolella.

Olemme jatkaneet viime vuoden lopussa julkistamamme jalostetun strategian täytäntöönpanoa. Tärkeä osa strategiaa on toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien (ERP) uudistaminen, joka eteni suunnitelman mukaisesti toisella vuosineljänneksellä. Toisella vuosineljänneksellä tuloslaskelmaan kirjatut investointiin liittyvät menot olivat yhteensä 0,6 miljoonaa euroa ja taseeseen kirjatut pääomamenot olivat 0,5 miljoonaa euroa. Suunnitteluvaihe on lopuillaan, ja olemme siirtymässä rakennusvaiheeseen vuoden toisella puoliskolla. Strategian täytäntöönpanossa keskitymme myös osallistamaan aktiivisesti henkilöstöämme ja kehittämään johtamista. Toisella vuosineljänneksellä järjestettiin koko yhtiössä jokavuotinen Values Day ja toimitusjohtajan roadshow-vierailut kattoivat kaikki päätoimipaikkamme.

Yhteisyritys Kronans Apotekin verkkokauppa jatkoi vakaata kasvuaan, kun taas kivijalka-apteekeissa liiketoiminta vakiintui. Kronans Apotek keskittyy edelleen asiakaskokemuksen ja tuotevalikoiman kehittämiseen niin apteekeissa kuin verkkokaupassa. Tavoitteena on pitkän aikavälin kannattavuuden parantaminen, integraatiotoimien edistäminen ja liiketoiminnan kehittäminen. Uusi johto on toteuttanut uusia toimenpiteitä liiketoiminnan parantamiseksi. Vuonna 2024 lääkkeiden korvattavuutta koskevan uuden lainsäädännön odotetaan vaikuttavan myönteisesti Kronans Apotekin kannattavuuteen. Kronans Apotek on meille strategisesti tärkeä kumppani, ja merkittävänä osakkeenomistajana tuemme aktiivisesti yhtiön arvonluontia. Kronans Apotek odottaa saavuttavansa täyden tulospotentiaalinsa vuoden 2025 loppuun mennessä.

Olen tyytyväinen, että vakaa kehityksemme jatkui toisella neljänneksellä. Strategiamme on selkeä ja tavoitteenamme on tarjota erittäin tehokasta jakelupalvelua, kasvattaa osuuttamme korkean katteen tukkukaupassa ja asiantuntijapalveluissa sekä kehittää edelleen asiakasarvolupaustamme paremmasta asiakaskokemuksesta. Haluan tässä yhteydessä ilmaista vilpittömän kiitollisuuteni kaikille oriolalaisille heidän omistautumisestaan, sitoutumisestaan ja kovasta työstään toisen vuosineljänneksen aikana.

Julkistamismenettely

Tämä pörssitiedote on yhteenveto Oriola Oyj:n tammi–kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Oriolan verkkosivuilla osoitteessa www.oriola.com.

Analyytikko- ja sijoittajatilaisuus klo 10.00

Oriolan toimitusjohtaja Katarina Gabrielson ja talous- ja rahoitusjohtaja Timo Leinonen esittelevät toisen neljänneksen osavuosikatsauksen tänään klo 10 alkavassa englanninkielisessä webcast-lähetyksessä. Liity webcast-lähetykseen tästä: https://oriola.videosync.fi/q2-2024

Taloudellinen raportointi vuonna 2024

Oriola julkaisee seuraavan taloudellisen raportin, tammi-syyskuun 2024 osavuosikatsauksensa 30.10.2024.

Lisätietoja:

Timo Leinonen