• Oriola Oyj/

Oriolan osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotukset varsinaisessa yhtiökokouksessa 2024 valittavasta hallituksesta

Oriola Oyj:n pörssitiedote 24.1.2024 klo 10.00

Oriola Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta on ehdottanut vuoden 2024 varsinaiselle yhtiökokoukselle hallituksen kokoonpanoksi seuraavaa:

• Hallituksen jäsenmääräksi vahvistettaisiin seitsemän
  • Hallituksen jäseniksi valittaisiin uudelleen seuraavat hallituksen jäsenet: Nina Mähönen, Yrjö Närhinen, Ellinor Persdotter Nilsson, Harri Pärssinen ja Heikki Westerlund.
  • Hallituksen uusiksi jäseniksi valittaisiin Petra Axdorff ja Ann Carlsson Meyer
  • Hallituksen puheenjohtajaksi valittaisiin uudelleen Heikki Westerlund

Nimitystoimikunta on arvioinut kaikkien hallituksen jäsenehdokkaiden olevan riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista.

Oriolan hallituksessa toiminut Eva Nilsson Bågenholm on ilmoittanut nimitystoimikunnalle, ettei ole käytettävissä uutta hallitusta valittaessa.

Hallituksen jäsenten valintamenettelyn osalta osakkeenomistajien nimitystoimikunta suosittaa, että osakkeenomistajat ottavat yhtiökokouksessa kantaa ehdotukseen yhtenä kokonaisuutena. Osakkeenomistajien nimitystoimikunnan tehtävänä on varmistaa, että ehdotettavalla hallituksella kokonaisuutena on riittävä asiantuntemus, osaaminen ja kokemus, ja että kokoonpanossa huomioidaan Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin sisältämät riippumattomuusvaatimukset ja yhtiöön sovellettavat arvopaperipörssin säännöt.

Nimitystoimikunta toteaa, että ehdotettu hallituksen kokoonpano vastaa yhtiön hyväksyttyjä monimuotoisuusperiaatteita. Hallituksen jäsenten valinnassa kiinnitetään huomiota jäsenten toisiaan täydentävään kokemukseen ja asiantuntemukseen.

Nimitystoimikunta ehdottaa vuoden 2024 varsinaiselle yhtiökokoukselle lisäksi, että hallituksen palkkiot maksettaisiin seuraavasti:

• Hallituksen puheenjohtaja: toimikausipalkkio 70 000 euroa
  • Hallituksen varapuheenjohtaja: toimikausipalkkio 40 000 euroa
  • Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja: toimikausipalkkio 40 000 euroa
  • Hallituksen muut jäsenet: toimikausipalkkio 33 500 euroa
  • Kokouspalkkiot pidettäisiin ennallaan ja suoritettaisiin seuraavasti:
    • hallituksen puheenjohtajalle 1 000 euroa hallituksen kokouksista, jotka pidetään hallituksen puheenjohtajan kotimaassa ja 2 000 euroa hallituksen kokouksista, jotka pidetään muualla
    • hallituksen muille jäsenille 500 euroa kokouksista, jotka pidetään hallituksen jäsenen kotimaassa ja 1 000 euroa kokouksista, jotka pidetään muualla
    • valiokunnan kokouksesta valiokunnan puheenjohtajalle 1 000 euroa valiokunnan kokouksista, jotka pidetään valiokunnan puheenjohtajan kotimaassa ja 2 000 euroa valiokunnan kokouksista, jotka pidetään muualla
    • valiokunnan kokouksesta valiokunnan jäsenelle 500 euroa kokouksista, jotka pidetään valiokunnan jäsenen kotimaassa ja 1 000 euroa valiokunnan kokouksista, jotka pidetään muualla
  • Toimikausipalkkiot maksettaisiin 40-prosenttisesti yhtiön B-osakkeina ja 60-prosenttisesti rahana
  • Matkakulut korvattaisiin yhtiön matkasäännön mukaisesti

Oriolan hallitus sisällyttää nimitystoimikunnan ehdotukset vuoden 2024 yhtiökokouskutsuun.

Oriolan osakkeenomistajien nimitystoimikuntaan kuuluvat: puheenjohtaja Pekka Pajamo (talousjohtaja, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma), Peter Immonen (hallituksen puheenjohtaja WIP Asset Management Oy, hallituksen jäsen Mariatorp Oy ja Wipunen varainhallinta Oy), Annika Ekman (osakejohtaja, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen), Timo Maasilta (hallituksen puheenjohtaja Maa- ja vesitekniikan tuki r.y.), Jukka Ylppö (DI ja KTM) sekä Heikki Westerlund (Oriolan hallituksen puheenjohtaja) asiantuntijajäsenenä.

Petra Axdorffin esittely:

Petra Axdorff (s. 1968, Ruotsin kansalainen, KTM) toimi norjalaisen BAMA Gruppen AS:n toimitusjohtajana vuodesta 2021 vuoteen 2024. Tätä ennen Axdorff on toiminut useassa eri johtotehtävässä IKEA:ssa, viimeisimpänä IKEA Spainin toimitusjohtajana ja aikaisemmin myös Onoffin toimitusjohtajana sekä eri asemissa ICA Groupissa, mukaan lukien sen johtoryhmässä. Ennen ICA Groupia, Axdorff teki pitkän uran Axfoodilla, mukaan lukien sen johtoryhmässä. Axdorff toimii myös Nefab AB:n hallituksen jäsenenä.

Ann Carlsson Meyerin esittely:

Ann Carlsson Meyer (s. 1966, Ruotsin kansalainen, fil. kand.) on toiminut Systembolagetin toimitusjohtajana vuodesta 2022. Tätä ennen hän toimi Apoteket AB:n toimitusjohtajana 2010-2021.  Ennen Apoteketia Carlsson Meyer teki pitkän uran ICA Groupissa. Carlsson Meyer toimii hallituksen jäsenenä Vattenfall AB:ssa, Svenskt Näringslivissä, Svensk Handelissa ja SNS:ssä.

Lisätietoja:

Pekka Pajamo