• Oriola Oyj/

Sisäpiiritieto: Oriola myy Svensk dos AB:n Apotekstjänst Sverige AB:lle – julkaisee uudet näkymät vuodelle 2023

Oriola Oyj  Pörssitiedote  13.10.2023 klo 20.50

Oriola Oyj on tänään allekirjoittanut sopimuksen koko Svensk dos AB:n osakekannan myynnistä Apotekstjänst AB:lle. Oriola luopuu samalla annosjakeluliiketoiminnasta Ruotsissa.

Svensk dos AB:n markkinaosuus on pienentynyt viimeisen 12 kuukauden aikana johtuen menetetyistä sopimuksista julkisissa tarjouskilpailuissa, kuten on aiemmin kerrottu Oriolan taloudellisissa katsauksissa. Vuoden 2023 toisen neljänneksen lopussa Svensk dos palveli noin 11 000 potilasta Ruotsissa, kun vuotta aiemmin palvelun piirissä oli 105 000 potilasta. Oriola ei ole käynnissä olevan strategiaprosessinsa aikana tunnistanut mahdollisuuksia liiketoiminnan palautumiselle lähitulevaisuudessa Ruotsin vallitsevan tarjousmarkkinarakenteen ja -dynamiikan takia. Tästä syystä Oriola on päättänyt myydä Svensk dosin ja luopua Ruotsin annosjakeluliiketoiminnasta. Oriola hankki Svensk dosin vuonna 2016.

“Olemme tyytyväisiä, että olemme löytäneet Svensk dosille uuden sitoutuneen omistajan, ja uskomme Apotekstjänstin olevan hyvässä asemassa jatkamassa toimintaa. Uskomme edelleen annosjakeluun palveluna, johon yhteiskunnan tulisi panostaa. Yrityskauppa luo jatkuvuutta Svensk dosille ja tukee Oriolan päätöstä keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaansa eli lääkkeiden jakeluun. Tarjoamme edelleen annosjakelupalvelua apteekeille Suomessa, jossa markkinoiden toiminta on terveemmällä pohjalla”, sanoo Oriolan toimitusjohtaja Katarina Gabrielson.

”Keskitymme visiomme mukaisesti tuottamaan korkealaatuisia apteekkipalveluita, jotka luovat merkittävää arvoa potilaille ja yhteiskunnalle. Sekä Apotekstjänst että Svensk dos ovat pieniä erikoistuneita toimijoita Ruotsin apteekkimarkkinassa. Yhdessä olemme vahvempia ja pystymme kehittämään ja laajentamaan tarjontaamme. Svensk dosilla on pitkä historia markkinoilla ja heidän hyvin asiantunteva tiiminsä täydentää meitä hienosti. Yhdistämällä voimamme voimme säilyttää ja kasvattaa kummankin yhtiön pitkäjänteisesti hankkimaa laajaa osaamista”, sanoo Apotekstjänstin toimitusjohtaja Maitham Ridha.

Jatkossa Oriola ja Apotekstjänst suunnittelevat syventävänsä yhteistyötään, jossa Oriola toimittaa apteekkien terveystuotteita Apotekstjänstille.

Apotekstjänst on itsenäinen apteekki, joka on erikoistunut apteekkipalveluiden tarjoamiseen hoitokodeille ja kotihoitoa tarjoaville yrityksille Ruotsissa toimittamalla kautta maan potilaille heidän tarvitsemansa päivittäiset lääkkeet. Apotekstjänst perustettiin 2012 ja se on Bonver AB:n täysin omistama tytäryhtiö.

Käteiskauppahinta on 110 miljoonaa Ruotsin kruunua (noin 9,5 miljoonaa euroa). Kauppa edellyttää Ruotsin kilpailuviranomaisen (Konkurrensverket) hyväksyntää ja sen arvioidaan toteutuvan viimeistään vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Oriolan konsernitilinpäätöksessä Svensk dos määritellään myytävänä olevaksi lokakuusta 2023 alkaen. Ilman Ruotsin annosjakeluliiketoimintaa Oriola Oyj:n liikevaihto ja oikaistu liikevoitto vuodelta 2022 olivat 1 403,1 miljoonaa euroa ja 11,9 miljoonaa euroa. Ilman Ruotsin annosjakeluliiketoimintaa Oriola Oyj:n liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kaudelta 1.1.-30.6.2023 olivat 719,8 miljoonaa euroa ja 8,1 miljoonaa euroa. Oriola kirjaa liikearvosta noin 3,3 miljoonan euron arvonalentumistappion Q3 2023 ja arvioi kirjaavansa muuntoeroista 3,0 miljoonan euron kulun kaupan toteutumishetkellä. Lisäksi Oriola kirjaa 18,1 miljoonan euron liikearvon arvonalentumistappion Q3 2023 annosjakelun rahavirtaa tuottavaan yksikköön. Liikearvosta kirjataan laajaan tuloslaskelmaan yhteensä 21,4 miljoonan euron arvonalentumistappio. Arvonalentumisella ja muuntoerojen luokittelulla ei ole vaikutusta rahavirtaan.

Uudet näkymät vuodelle 2023:

Oriolan vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, ilman Ruotsin annosjakeluliiketoimintaa, arvioidaan olevan vuoden 2022 oikaistun liikevoiton tasolla (19,7 milj. euroa).

Oriolan oikaistu liikevoitto ilman Ruotsin annosjakeluliiketoimintaa vuodelta 2022 oli 11,9 miljoonaa euroa. Ruotsin annosjakeluliiketoiminnan oikaistu liikevoitto vuodelta 2022 oli 7,8 miljoonaa euroa ja -1,2 miljoonaa euroa kaudelta 1.1.-30.6.2023.

Toimintaympäristön viimeaikaisella yleisellä inflaatiolla ja siihen liittyvillä kustannuspaineilla voi olla negatiivinen vaikutus Oriolan kannattavuuteen.

Oriolan vuoden 2022 oikaistu liikevoitto, ilman yhteisyritys Swedish Pharmacy Holding AB:n osuutta, oli 19,7 miljoonaa euroa.

Aiemmin vuoden 2023 puolivuosikatsauksessa 21.7.2023 julkaistut näkymät olivat:

Oriolan oikaistun liikevoiton arvioidaan pysyvän vuoden 2022 tasolla.

Ohjeistus ottaa huomioon kannattavuuteen kohdistuvan merkittävän negatiivisen vaikutuksen, joka johtuu annosjakeluliiketoiminnan julkisten tarjousten ja siten potilasmäärän menetyksestä Ruotsissa. Annosjakeluliiketoiminta keskittyy Ruotsissa uusiin asiakassegmentteihin toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi toimintaympäristön viimeaikaisella yleisellä inflaatiolla ja siihen liittyvillä kustannuspaineilla voi olla negatiivinen vaikutus Oriolan kannattavuuteen.

Oikaistu liikevoitto ilman yhteisyritys Swedish Pharmacy Holding AB:n osuutta oli 19,7 miljoonaa euroa vuonna 2022.

Oriola julkaisee osavuosikatsauksen tammi–syyskuulta 2023 tiistaina 31.10.2023. Julkaisua edeltävän hiljaisen kauden vuoksi Oriola ei kommentoi kaupan vaikutuksia enempää.