Orthex Oyj: Puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024

Orthex Oyj, Pörssitiedote, 22.8.2024 klo 9.00

Vakaa myynnin kasvu jatkui

Tämä tiedote on tiivistelmä Orthex Oyj:n puolivuosikatsauksesta tammi–kesäkuulta 2024. Raportti on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa ja saatavilla myös Orthexin verkkosivuilla osoitteessa https://investors.orthexgroup.com/fi/.

Huhtikesäkuu 2024

• Laskutettu myynti oli 21,6 milj. euroa (20,6)
  • Liikevaihto kasvoi 4,3 % ja oli 21,0 milj. euroa (20,1)
  • Oikaistu EBITDA oli 2,6 milj. euroa (3,1)
  • Oikaistu EBITA oli 1,6 milj. euroa (2,1) eli 7,4 % liikevaihdosta (10,3)
  • Liikevoitto oli 1,5 milj. euroa (2,1)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -0,4 milj. euroa (2,0)
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,05 euroa (0,06)

Tammikesäkuu 2024

• Laskutettu myynti kasvoi 6,5 % ja oli 44,6 milj. euroa (41,8)
  • Liikevaihto kasvoi 5,9 % ja oli 43,0 milj. euroa (40,6)
  • Oikaistu EBITDA oli 6,5 milj. euroa (6,5)
  • Oikaistu EBITA oli 4,3 milj. euroa (4,5) eli 10,0 % liikevaihdosta (11,0)
  • Liikevoitto oli 4,3 milj. euroa (4,4)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 3,7 milj. euroa (4,5)
  • Nettovelka / oikaistu EBITDA oli 1,6 (2,0)
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton oli 0,14 euroa (0,13)

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan jaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomat.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

Yhtiön pitkän aikavälin taloudellisina tavoitteina on keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon orgaaninen kasvu konsernitasolla ja yli 10 prosentin kasvu Pohjoismaiden ulkopuolella (kasvu paikallisessa valuutassa), oikaistu EBITA-marginaali ajan myötä yli 18 prosenttia (oikaistuna vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä) sekä nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhde alle 2,5x. Velkaantumisaste voi väliaikaisesti ylittää tavoitevälin, esimerkiksi yritysostojen yhteydessä.

Yhtiö pyrkii jakamaan vakaata ja ajan myötä kasvavaa osinkoa kaksi kertaa vuodessa yhteensä vähintään 50 prosenttia tilikauden tuloksesta.

Orthex ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.

Avainluvut

Milj. euroa 4–6/2024 4–6/2023 Muutos 1–6/2024 1–6/2023 Muutos 1–12/2023
Laskutettu myynti 21,6 20,6 5,0 % 44,6 41,8 6,5 % 88,0
Liikevaihto 21,0 20,1 4,3 % 43,0 40,6 5,9 % 85,9
Bruttokate 5,7 5,2 10,2 % 12,4 10,6 17,0 % 24,3
Bruttokate, % 27,0 % 25,6 % 28,7 % 26,0 % 28,3 %
EBITDA 2,6 3,1 -15,2 % 6,5 6,5 0,0 % 14,9
EBITDA, % 12,5 % 15,4 % 15,0 % 15,9 % 17,3 %
Oikaistu EBITDA 2,6 3,1 -15,2 % 6,5 6,5 -0,9 % 14,9
Oikaistu EBITDA, % 12,5 % 15,4 % 15,0 % 16,0 % 17,4 %
EBITA 1,6 2,1 -25,5 % 4,3 4,4 -2,6 % 10,9
EBITA, % 7,4 % 10,3 % 10,0 % 10,9 % 12,6 %
Oikaistu EBITA 1,6 2,1 -25,5 % 4,3 4,5 -3,8 % 10,9
Oikaistu EBITA, % 7,4 % 10,3 % 10,0 % 11,0 % 12,7 %
Liikevoitto 1,5 2,1 -24,5 % 4,3 4,4 -1,3 % 10,8
Liikevoitto, % 7,4 % 10,2 % 10,0 % 10,8 % 12,5 %
Liiketoiminnan rahavirta -0,4 2,0 -119,1 % 3,7 4,5 -18,7 % 10,2
Nettovelka / oikaistu EBITDA 1,6x 2,0x 1,6x 2,0x 1,5x
Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto, % 4,7 % 6,4 % 12,6 % 13,6 % 31,8 %
Omavaraisuusaste, % 39,8 % 36,0 % 39,8 % 36,0 % 40,2 %
Osakekohtainen tulos, laimentamaton (EUR) 0,05 0,06 -12,7 % 0,14 0,13 4,5 % 0,39
Henkilöstön määrä kokoaikaisiksi muutettuna 294 280 5,0 % 291 282 3,1 % 281

Alexander Rosenlew, toimitusjohtaja:

”Orthexin vuosi alkoi vahvasti ja liiketoiminnan positiivinen vire jatkui toisella neljänneksellä: Orthexin liikevaihto kasvoi 4,3 % ja oli 21,0 milj. euroa (20,1). Valuuttakurssineutraali liikevaihto kasvoi 4,4 %. Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi 5,9 % ja oli 43,0 milj. euroa (40,6) Pohjoismaiden positiivisesti kehittyneen myynnin ja vahvojen kaupallisten toimien ansiosta.

Pohjoismaiden laskutettu myynti toisella neljänneksellä kasvoi 5,4 % verrattuna viime vuoteen ja nousi 17,2 milj. euroon (16,3). Muun Euroopan laskutetun myynnin kasvu tasaantui 6,2 %:iin ja 4,2 milj. euroon (3,9) mm. tilausten ajoituksen takia. Kehitämme organisaatiotamme Saksassa muodostaaksemme yksikön, joka vastaa koko Saksa-Itävalta-Sveitsi-alueesta. Avainasiakkaillamme on vähittäismyyntiketjuja koko tällä alueella, ja muutoksen ansiosta pystymme paremmin vastaamaan näiden asiakkaiden rajat ylittävään kysyntään. Muutoksella pyritään nopeuttamaan kasvua alueella.

Suurin tuoteryhmä Säilytys kasvoi edelleen ja myynti nousi 5,0 % verrattuna viime vuoden huhti–kesäkuuhun. Keittiö-tuoteryhmän myynti kasvoi 7,0 % asiakkaiden laajentuneen valikoiman ja ruoansäilytystuotteiden onnistuneen SmartStoreTM-brändäyksen ansiosta. Koti ja puutarha -tuoteryhmän myynti kasvoi hieman (2,2 %) viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna.

Orthexin kannattavuus laski edellisvuoden toiseen neljännekseen verrattuna ja oikaistu EBITA-marginaali oli 7,4 % (10,3) ja oikaistu EBITA 1,6 milj. euroa (2,1). Kun ottaa huomioon viime vuonna Ruotsissa saadun kertaluonteisen energian hintatuen (0,8 milj. euroa), vertailukelpoinen EBITA kasvoi 16 %. Kiinteät kulut kehittyivät suunnitelman mukaisesti ja niihin vaikuttivat erityisesti kasvuun liittyvät kustannukset kuten kaupallisten resurssien lisääminen, vahvat myymälämarkkinointitoimenpiteet ja palkkainflaatio.

Toisen neljänneksen rahavirta oli -0,4 milj. euroa (2,0). Kauden aikana valmistauduttiin tehtaiden kesän huoltoseisokkiin ja lisättiin käyttöpääomaa, mutta siitä huolimatta yhtiön rahavarat ovat edelleen hyvällä tasolla. Nettovelan ja oikaistun EBITDA:n suhde (velkaantumisaste) oli kauden lopussa 1,6 (2,0).

Orthex pyrkii olemaan toimialan edelläkävijä vastuullisuudessa tarjoamalla ajattomasti muotoiltuja, korkealaatuisia, turvallisia ja kestäviä tuotteita, pienentämällä toimintansa ja tuotteidensa hiilijalanjälkeä sekä hankkimalla yhä suuremman osan raaka-aineistaan uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista. Sellaisina aikoina, kun kuluttajien luottamus on alhaisempi, yleinen markkinatarjonta voi vinoutua ja siirtyä kohti halvempia ja heikkolaatuisempia tuotteita, jotka eivät yleensä ole kaikkein vastuullisimpia vaihtoehtoja. Orthexille on äärimmäisen tärkeää painottaa tehokkaan viestinnän avulla tuotteidensa laatua ja vastuullisuutta ja antaa kuluttajille ja vähittäiskaupan ammattiostajille mahdollisuus valita kestäviä, vahvasti brändättyjä tuotteita, joilla on jopa 10 vuoden takuu.

Orthex investoi jatkuvasti uusiin tuotteisiin ja viimeisin uutuustuote on moderni SmartStoreTM Essence -säilytyskorituotesarja, joka on tehty kierrätetystä muovista.

Vaisusta kuluttajakysynnästä huolimatta systemaattiset asiakas- ja jakelukanavahankintaan liittyvät toimenpiteemme etenevät Euroopassa hyvin ja laadukkaat tuotteemme saavuttavat myymälä myymälältä enemmän tilaa ja näkyvyyttä.

Strategiamme toimii hyvin ja olen erittäin tyytyväinen siihen, että meillä on vahva, sitoutunut ja yhtenäinen tiimi, joka yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa toteuttaa kaupallisesti onnistuneita toimenpiteitä.

Tulosjulkistustilaisuus:
Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew, talousjohtaja Saara Mäkelä ja markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Kukkonen esittelevät raportin tänään klo 11.00 alkavassa englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa. Kokoukseen voi liittyä tällä linkillä.

Kysymysosuus (Q&A):
Johdolle esitettävät kysymykset voi lähettää kokouksen chatin kautta.

Esitysmateriaali:
Esitysmateriaali näytetään webcast-tilaisuudessa ja sen voi ladata samana päivänä Orthexin verkkosivuilta osoitteessa:
Raportit ja esitykset - Orthex Group.

Tallenne esityksestä:
Tallenne esityksestä julkaistaan myöhemmin Orthexin verkkosivuilla Raportit ja esitykset - Orthex Group.

Lisätietoja:
puh. +358 (0)40 500 3826

puh. +358 (0)40 083 8782

Jakelu:

Orthex lyhyesti

Orthex (ORTHEX, Nasdaq Helsinki) on Pohjoismaiden johtavia kodintuoteyhtiöitä. Orthex tarjoaa laajan valikoiman kestäviä ja käytännöllisiä kodin tuotteita tavoitteenaan tehdä kuluttajien arjesta helpompaa. Orthexin pääkuluttajabrändit ovat SmartStore™ säilytystuotteissa, GastroMax™ keittiötarvikkeissa ja Orthex™ kodin ja kasvienhoidon tuotteissa. Orthex pyrkii olemaan toimialansa edelläkävijä vastuullisuudessa ja tuotannossaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää www.orthexgroup.fi.

Orthexin liikevaihto vuonna 2023 oli 85,9 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on asiakkaita yli 40 maassa, ja myyntiorganisaatiot Pohjoismaissa, Saksassa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Benelux-maissa.

Seuraa Orthexia LinkedIn |X | Facebook| Instagram