Hämeenmaan kolmen viime vuoden investoinnit lähes 200 M€

Hämeenmaa on investoinut voimakkaasti alueelleen viime vuosina. Viimeisen kolmen vuoden investoinnit ovat olleet yhteensä 188 miljoonaa euroa. Vuonna 2009 investoinnit ovat yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.

Palveluverkoston laajentaminen näkyy Hämeenmaan toimialueella ympäri Kanta- ja Päijät-Hämettä myös tänä vuonna. Market-toimialan suurin investointi, Prisma Holma, avataan maaliskuun 5. päivä Lahdessa. Lisäksi Lahden Prisma Launeen laajennustyöt ovat käynnissä. Ensimmäisessä vaiheessa - ensi kesään mennessä - Prisma Laune saa noin 800 m2 lisää myyntipinta-alaa päivittäistavaraosastolle. Laajennuksen toisessa vaiheessa myymälä laajenee 7000 neliömetrillä ja piha-alueelle rakennetaan 1 400 autolle katetut paikoitustilat. Launeen Prisman laajennushanketta viedään eteenpäin Uudenmaankadun 4-kaistamishankeen aikataulun mukaisesti. Yhdessä näiden hankkeiden työllistämisvaikutus on noin 500 miestyövuotta. Aloitamme Prisman rakennustyöt myös Forssassa ja avaamme Prisma Forssan syksyllä 2010. Hämeenmaa jatkaa myös lähipalveluiden kehittämistä ja uusi Sale avataan Hollolan kirkonkylälle 27.3. Lisäksi uusi Sale on suunnitteilla myös Läyliäisiin. Hämeenlinnan Kodin Terran laajennustyöt jatkuvat.

ABC-toimialalla Prisma Forssan ABC automaattiasema on suunnitteluvaiheessa. Tavaratalotoimialalla Sokos Lahden uudistus- ja laajennustyöt jatkuvat ja tämän vuoden aikana uudistamme tavaratalon 3. kerroksen. Uusia ravintoloita avataan maaliskuussa Prisma Holman yhteyteen. Prisma Holman ravintolamaailman uutuutena on noutopöytätyylinen, ”syö niin paljon kuin jaksat” Pizza Buffa –ravintola. Ravintolamaailmasta löytyvät myös tutut Presso ja Hesburger. Autotoimialalla Vesijärven Auton uusi täyden palvelun Toyota-autotalo avaa ovensa huhtikuun alussa Lahden Renkomäessä.

Hämeenmaan tulos hyvällä tasolla

Suurista investointipanostuksista huolimatta Hämeenmaa-konsernin tulos oli ennakoitua parempi vuonna 2008, vaikka se hieman pieneni edellisvuodesta. Vuoden 2008 tulos ennen veroja ja satunnaisia eriä oli 21,4 miljoonaa euroa (ed. v. 23,8 M€). Liikeylijäämä oli 24,1 miljoonaa euroa (ed. v. 24,8 M€). Vuonna 2008 Hämeenmaan myynti ylsi 819 miljoonaan euroon, jossa on edellisvuoteen verrattuna 17 prosentin kasvu. Hyvään myynnin kasvuun vaikuttaa asiakasomistajamäärän kasvun ja ostojen keskittämisen lisäksi pysyvästi edullinen hintataso, laajat tuote- ja palveluvalikoimat sekä palveluverkoston pitkäjänteinen kehittäminen. Osuuskauppa Hämeenmaa -konsernin omat varat kasvoivat 125,9 miljoonaan euroon (ed. v. 110,3 M€) ja omavaraisuusaste oli 43,2 prosenttia (ed. v. 45,9 %).

400 kesätyöntekijää vuodelle 2009

Vuonna 2008 Hämeenmaa työllisti 2549 henkilöä (edv. + 238), joka kokoaikaisiksi muutettuna vastaa 1837 (edv. +198) henkilöä. Henkilöstömäärä tulee kasvamaan myös vuonna 2009 uusien investointien myötä ja olemme jo nyt palkanneet 135 uutta työntekijää, jotka työskentelevät maaliskuun 5. päivä avattavassa Prisma Holmassa Lahdessa. Kesäksi palkkaamme lisäksi noin 400 kesäapulaista.

Hämeenmaa sai tammikuussa 2009 Lahden kaupungilta Vuoden työllistäjä 2008 –kunniakirjan, jonka myöntämiseen vaikutti muun muassa rekrytoitujen määrä sekä erityisesti ikääntyneiden, pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten työllistäminen sekä se, ettei henkilöstöä ole lomautettu tai irtisanottu.

Kokonaispalkitseminen jäsentä kohden 234 euroa

Asiakasomistajien ostojen keskittäminen jatkui vahvana. Ostojen mukaan kasvava Bonus on tuntuva etu, jota Hämeenmaa jakoi viime vuoden aikana omille asiakasomistajilleen ennätykselliset 25 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien kerryttämän Bonuksen määrä kasvoi 26 prosenttia edellisvuodesta. Vuonna 2008 maksoimme keskimäärin asiakasomistajaa kohden 216 euroa Bonusta. Lisäksi Hämeenmaa jakoi osuuspääomalle 10 prosentin koron. Uutta palkitsemismuotoa maksutapaetua asiakasomistajat kerryttivät S-Etukortilla maksaessaan yhteensä 0,3 miljoonaa euroa. Kokonaispalkitseminen jäsentä kohden oli 234 euroa.

Yhä useampi kanta- ja päijäthämäläinen koki Hämeenmaan asiakasomistajuuden houkuttelevana ja palkitsevana. Asiakasomistajien määrä kasvoi viime vuoden aikana 7 012 uudella jäsenellä; vuoden 2008 lopussa Hämeenmaan asiakasomistajien määrä oli 113 432.

Edustajiston vaali 1.-20.4.2009

Hämeenmaan edustajiston vaalissa 1.-20.4. valitaan Hämeenmaan ylin päättävä elin, edustajisto. Hämeenmaan 45-jäsenisen edustajiston toimikausi on neljä vuotta. Äänioikeutettuja vaaleissa ovat kaikki viime vuoden loppuun mennessä Hämeenmaan jäseneksi eli asiakasomistajaksi liittyneet ja 15 vuotta täyttäneet jäsenet. Ehdokkaita vaalissa on 293.