Jyväskylän Sokokselle Designia Keski-Suomesta

Osuuskauppa Keskimaa monipuolistaa Jyväskylän Sokos-tavaratalon tarjontaa yhteistyössä keskisuomalaisten muotoilun ammattilaisten kanssa. Designia Keski-Suomesta –shopit avataan Muotiviikonlopun alkusysäyksenä keskiviikkona 11.3.

– Meillä on Mestarin Herkun valikoimissa 600 elintarviketuotetta omasta maakunnastamme. Yhtä lailla haluamme nostaa esiin käyttötavaraosastoillamme keskisuomalaista käsityömuotoilua ja taidekäsityötaitoa. Designia Keski-Suomesta –teemalla tarjoamme myyntitilaa lähellä suunnitelluille ja valmistetuille tuotteille, Sokos-johtaja Tuula Sillanmäki kuvailee.

– Yksittäisten suunnittelijoiden on yleensä vaikea päästä esille isoissa tavarataloissa. Nyt 10 keskisuomalaista alan ammattilaista saa myyntiin suunnittelemiaan ja käsityönä valmistamiaan vaatteita, koruja, kodintekstiilejä, astioita ja koriste-esineitä Jyväskylän parhaalle liikepaikalle. Kevään mittaan mukaan tulee vielä lisää suunnittelijoita, hän jatkaa.

Keskimaan Sokoksen yhteistyökumppani Designia Keski-Suomesta –shopien toteuttamisessa on keskisuomalaisten käsityömuotoilijoiden ja taidekäsityöläisten yhdistys Materia ry. Uniikit, joskus hyvinkin innovatiiviset esineet tuotetaan pienissä työhuoneissa, pieninä sarjoina tai kokeellisina töinä vaihtoehtona teolliselle tuotannolle.

– Keskimaa tarjoaa meille hienon mahdollisuuden tehdä tuotteitamme ja osaamistamme tunnetuksi. Sokoksella tavoitamme varmasti paljon uusia asiakkaita, jotka eivät syystä tai toisesta poikkea pieniin putiikkeihin, eivätkä siksi ole päässeet aiemmin tutustumaan tuotteisiimme, toteaa Materia ry:n Designia Keski-Suomesta –yhteistyön vetäjä, vaatesuunnittelija Miia Suojala.

Taantuman keskelläkin moni haluaa erottautua persoonallisella tyylillä sekä kodin sisustamisessa että pukeutumisessa.

– Lähellä tuotetut, kotimaiset tuotteet puhuttelevat yhä useampia kuluttajia, joten uskomme, että laadukkaat keskisuomalaiset käyttöesineet herättävät paljon kiinnostusta. Luomuksiamme on helppo käyttää muihin tuotteisiin yhdistettynä niin arjessa kuin juhlassakin.

Designia Keski-Suomesta –tuotteet kootaan näyttäväksi kavalkadiksi Sokoksen ensimmäisen kerroksen pääkäytävälle. Keskisuomalaisten käsityötuotteiden myynti käynnistyy keskiviikkona 11.3.

Avauspäivänä sekä 12.-15.3. järjestettävän Muotiviikonlopun aikana suunnittelijat ovat paikan päällä esittelemässä tuotteitaan ja niiden valmistusmenetelmiä.

Avausvaiheen jälkeen Design-shopit sijoitetaan pukeutumisen ja kodin osastoille. Näkyvyys varmistetaan omaleimaisilla esillepanoilla.

Designia Keski-Suomesta –shopit sisältyvät Sokoksen laajempaan valikoimien kehittämisen.

– Olemme kirkastamassa brändiämme oikeita tuotteita sekä elämyksiä, ideoita ja oivalluksia keskisuomalaisille tarjoavan maakunnan ykköstavaratalon suuntaan. Valikoimiimme kuuluu kotimaisia ja kansainvälisiä huippumerkkejä sekä edullisempia ketjun omia merkkejä. Jatkuvasti uudistuvia ketjuvalikoimia täydennämme myyjiemme ammattitaitoon ja osaamiseen perustuvilla omilla ostoilla. Ne mahdollistavat tarjonnan yhä tarkemman profiloimisen omien asiakkaidemme toiveiden mukaiseksi, Tuula Sillanmäki kuvailee.

Tervetuloa tutustumaan keskisuomalaiseen designiin avauspäivänä keskiviikkona 11.3. Sokoksen ensimmäisen kerroksen pääkäytävälle!

Osuuskauppa Keskimaa: Sokos-johtaja Tuula Sillanmäki, 050 588 2324

Materia ry.: vaatesuunnittelija, yrittäjä Miia Suojala, 050 357 5521 sekä materiary.fi

TAUSTAA

Sokoksen Designia Keski-Suomesta –suunnittelijat:

Ulla Halmesvirta – hopeaseppä, korutaiteilija ja muotoilija, jonka työskentelyn ytimen muodostavat puhtaat selkeät muodot, keksinnöllisyys ja uusi design. Uniikkien, käsinpakotettujen korujen ja pienesineiden pääraaka-aineena on yleensä hopea ja muut jalometallit sekä kulloiseenkin työhön tarvittavat materiaalit timanteista kierrätysmateriaaleihin.

Sirpa Hasa – persoonallinen ilmaisuvoima ja runsas värimaailma saavat inspiraationsa kasveista ja eläimistä. Pellavakankaisiin vaatteisiin, asusteisiin ja kodintuotteisiin ei batiikkimenetelmällä synny kahta täysin samanlaista pintaa.

Arja Laine – huovuttaja ja kutoja, joka valmistaa mm. sisustus- ja kattaustekstiilejä sekä asusteita, perinteitä ja luontoa arvostaen ja kunnioittaen. Valmistuksessa käytetään luonnonmateriaaleja, pääasiassa suomenlampaan villaa.

Katja Rauhamäki – kierrätetystä ikkunalasista taide- ja käyttöesineitä valmistava muotoilija, joka ei lakkaa hämmästelemästä lasin ja valon vuoropuhelua. Uniikkeja yksilöitä ovat muun muassa korut, taidelasilautaset, tarjottimet ja sisustuslasit.

Anu Rinkinen – piirtää ja maalaa kankaalle vahvoin värein ja tekstein elämän muistutuksia siitä, että kaikki ei ole niin vakavaa, mutta moni asia kuitenkin tärkeää. Käsityöläisen töillä on useampia käyttötarkoituksia: taideteos pään alle tai ikkunaan.

Leena Sipilä – huovuttaja, joka työstää yksilöllisiä vaatetuskankaita, asusteita ja koruja sekä innostuu kierrätyksestä hyödyntäen sitä töissään. Arjen kaaos pitää liikkeessä ja herkkänä aistimaan uutta ja tekemään tuoreita ratkaisuja.

Miia Suojala – oman tiensä kulkija, jonka designissä avainsanoja ovat skandinaavisuus, graafisuus, aitous, rehellisyys, rouheus, herkkyys, voimakkuus ja värit. Päätuotteita ovat viitat ja ponchot, joissa naisellinen söpöys yhdistyy laadukkaaseen kauneuteen.

Marja-Leena Tenhunen – päähineiden, lakkien ja hattujen erikoismallimestari tekee täydellisiä päähineitä, jotka kuvaavat kantajansa persoonaa, kestävät kulutusta, istuvat päähän, tuntuvat mukavilta ja antavat ripauksen itsevarmuutta.

Marianne Tiitinen – muotoilija ja puuartesaani, joka käyttää töissään niin luonnonmateriaaleja kuin 3D-tulostettuja kappaleita. Korut, käyttöesineet ja lelut saavat innoituksen arkipäivän elämän havainnoista. Töistä löytyy aina jotain ihanaa ja jännittävää.

Kristian Venäläinen – kuvanveistäjä-muotoilijan koruilla ja käyttöesineillä on yksilöllinen luonne. Käsityöperinteiden yhdistäminen uudella tavalla nykyhetkeen on ominaista monissa tuotteissa, joissa materiaalit tulevat mielenkiintoisesti esiin.

Osuuskauppa Keskimaa on market-  ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 117 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.