Keskimaa ei jatka Kauppalaisseuran Säätiön vuokralaisena

Jyväshovissa aloitetaan yt-neuvottelut henkilökunnan sijoittamiseksi muihin Keskimaan toimipaikkoihin

Osuuskauppa Keskimaa ja Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiö eivät ole päässeet sopimukseen Original Sokos Hotel Jyväshovin hotelli- ja ravintolaliiketilojen jatkovuokrauksesta. Keskimaan viimeisin vuokratarjous oli voimassa 17.8.2015 saakka. Lukuisista Keskimaan tarjouksista huolimatta osapuolet eivät päässeet yhteisymmärrykseen.

Keskimaan vuokrasopimus Kauppalaisseuran Säätiön omistamien hotelliliiketilojen osalta päättyy 31.3.2016. Samalla loppuu Original Sokos Hotel Jyväshovin majoitus- ja ravintolatoiminta.

– Nyt elokuun puolivälissä meillä on Keskimaalla viimeinen mahdollinen ajankohta aloittaa hallittu, osuuskaupan arvojen ja toimintaperiaatteiden mukainen liiketoiminnan alasajo Jyväshovin nykyisissä tiloissa sekä vuokratilojen luovutuskuntoon saattaminen. Aikataulu on käyty Kauppalaisseuran Säätiön kanssa läpi hyvissä ajoin, toimitusjohtaja Antti Määttä korostaa.

Vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi Keskimaa aloittaa Jyväshovin henkilökuntaa koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Hotellin majoitus ja ravintolat työllistävät yhteensä 51 henkilöä. Keskimaa tarjoaa kaikille halukkaille työntekijöille töitä osuuskaupan muista toimipaikoista. Irtisanomisiin ei jouduta turvautumaan, mikäli kaikki ovat halukkaita ottamaan tarjottua työtä vastaan.

Suuri osa henkilökunnasta siirtynee jo lähikuukausien aikana Keskimaan muihin toimipaikkoihin. Jyväshovissa toimitaan vuokrasopimuksen päättymiseen saakka oman henkilöstön työjärjestelyin ja mahdollisesti vuokratyövoimaa apuna käyttäen.

Keskimaa on vastannut Jyväshovin liiketoiminnasta vuodesta 1978 lähtien. Osuuskauppa on rekisteröinyt Jyväshovin aputoiminimekseen vuonna 1983.

Original Sokos Hotel Jyväshovissa on nykyisin 129 huonetta. Hotellin majoituksen ja ravintoloiden liikevaihto vuonna 2014 oli yhteensä 6,7 miljoonaa euroa.

Jyväshovissa on aina ollut ravintolatoiminnalla erityisen suuri merkitys. Hotellissa on toteutettu vuosikymmenien aikana useita, omana aikanaan hyvin menestyneitä ravintolaliikeideoita.

Keskimaalla oli selkeä tahtotila jatkaa Original Sokos Hotel Jyväshovin liiketilojen vuokrasopimusta.

– Toimimme vuokraneuvotteluissa erittäin aktiivisesti reilun vuoden ajan laatien useita tarjouksia ja ratkaisuehdotuksia. Nyt olemme valitettavasti päätyneet tähän tilanteeseen, Antti Määttä pahoittelee.

Jyväskylässä Keskimaa jatkaa majoitustoiminnassa kahdella hotellilla, Original Sokos Hotel Alexandralla sekä Solo Sokos Hotel Paviljongilla, joissa huoneita on yhteensä 444.

– Keskimaan kokonaisliikevaihtoon Jyväshovi ei tee merkittävää lovea, mutta legendaarisen hotellin toiminnan päättyminen on henkisesti meille keskimaalaisille ja varmasti myös monille asiakkaillemme haikea asia.

Toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011

Toimialajohtaja Pasi Kunelius, 050 310 5000

77-vuotias hotelli

• Jyväshovin rakentaminen sai alkunsa Jyväskylän Kauppalaisseuran toimesta vuonna 1936. Avajaisia vietettiin kaksi vuotta myöhemmin 1938. Toiminta käynnistyi Barckin perheen luotsaamana, Alfred Johan Barckin toimiessa ensimmäisenä johtajana.
  • Talvisodan syttyessä Jyväshovi oli toiminut runsaan vuoden ajan. Hotellin maine oli kuitenkin jo kiirinyt. Keski-Suomesta kootun jalkaväkirykmentin majoitusalue Kannaksella sai nimensä hotellin mukaan: Taipaleenjoella majoituttiin ”Jyväshovissa”.
  • Sodan jälkeen Jyväshovin asiakkaina oli niin Valpon miehiä kuin asekätkentäjuttuun sekaantuneita upseereitakin. Valpo piti hotellia jonkin aikaa myös inkeriläisten vankilana.
  • Vuonna 1945 Jyväshovin vetovastuun otti Pentti Barck, innokas maailmanmatkaaja, joka toi taloon kansainvälisiä trendejä. 1950-luvun alussa ralliharrastajana tunnettu hotellijohtaja sai kuljettajakollegoiltaan tehtäväksi suomalaisiin oloihin sovelletun autokilpailun suunnittelun. Näin syntyi Tuhansien Järvien Ajo, joka nykypäivänä tunnetaan nimellä Neste Oil Rally Finland. Jyväshovi oli kilpailun keskus parikymmentä ensimmäistä vuotta.
  • Jyväshovi on toiminut monta kertaa myös Jyväskylän ravintolaelämän suunnannäyttäjänä. Hotellin ravintola tarjosi esimerkiksi jo 1940–1950-luvuilla kaupunkilaisille kansainvälisiä makuelämyksiä. Myöhemmin talossa toimi tiettävästi ensimmäinen ravintoladisco Helsingin ulkopuolella.
  • Keskimaa osti Hotelli Jyväshovi Oy:n osakekannan vuonna 1978 Barckin suvulta. Kiinteistö jäi Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiön omistukseen.
  • Keskimaan vuosina Jyväshovia on laajennettu ja uudistettu lukuisia kertoja osuuskaupan ja Kauppalaisseuran Säätiön tiiviillä ja toimivalla kehittämisyhteistyöllä, muun muassa vuosina 1979, 1996, 2001, 2003, 2008 ja 2014.

Osuuskauppa Keskimaa on market-  ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 118 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.