Nyt se on vihdoin täällä! - aurinkoinen Sunset Park ja KeMut –viikonloppu starttaa perjantaina

Aurinko hellii Jyväskylän festarikesän huipentavia Keskimaan Musiikkijuhlia tulevana viikonloppuna 21.-23.8. Perjantain Sunset Parkiin sekä lauantain ja sunnuntain KeMuille saapuu tuhansittain juhlakansaa.

– Parempaa säätä emme olisi voineet Sunset Parkille ja KeMuille toivoa. Ennusteiden mukaan tuleva viikonloppu tulee olemaan aurinkoinen ja liki helteinen. Mahtava sää, kansainväliset EDM-tähdet, kotimaiset huippuartistit sekä ilmaiset päivätapahtumat houkuttavat varmasti Lutakonaukiolle eri tapahtumiin useita tuhansia osallistujia. Odotettavissa on, että festarialue tulee olemaan täynnä väkeä, Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Pasi Kunelius ennustaa.

– Festarikansasta suuri osa on Keski-Suomesta, mutta saamme ihmisiä liikkeelle myös kauempaa. Kaikki kolme Sokos Hotelliamme ovat lähes täynnä viikonlopun ajan, ja festarit tuovat mukavasti vipinää koko kaupunkiin.

Sunset Park ajan hermolla

Neljästä erilaisesta ohjelmakokonaisuudesta uutta ja ennenkokematonta tarjoaa etenkin elektroniseen tanssimusiikkiin keskittyvä Sunset Park.

– Perjantain ulkoilmayökerhossa olemme todella ajan hermolla. Pääesiintyjät DVBBS sekä Tungevaag & Raaban on keränneet valtavat määrät faneja sekä ympäri maailmaa että meillä Suomessa. Odotamme innolla, minkälaisen vastaanoton he saavat Jyväskylässä.

Tällä hetkellä huimaa nousua tekee erityisesti Tungevaag & Raaban. Duo esiintyi vajaat pari viikkoa sitten Helsingissä Weekend Festivalilla jättiyleisölle, joka artistien mukaan ”eli voimakkaasti mukana mahtavalla energialla”.

Onnekkaimmat fanit pääsevät tapaamaan idolinsa henkilökohtaisesti.

– Radio Loopissa on parhaillaan käynnissä Instagram-kisa, jossa pääpalkintona on tapaaminen Tungevaag & Raabanin kanssa Sunset Parkissa.

Sunset Parkissa esiintyvät myös Darude, Mikael Gabriel sekä Heikki L.

Lauantaina päivällä Keski-Suomi KeMuissa ovat mukana Arja Koriseva sekä tapahtumaa varten kokoonpantu Keski-Suomi All Stars. Illalla Pop-Rock KeMuissa lauteille nousevat Kaija Koo, Lauri Tähkä ja Eppu Normaali.

Sunnuntaina Perheen Kemuissa viihdyttävät mm. Satu Sopanen Tuttiorkestereineen sekä Satin Circus.

Ennakkomyynti vilkasta

Perjantai-illan Sunset Parkin sekä lauantai-illan Pop-Rock KeMujen lippujen ennakkomyynti on käynyt erittäin hyvin.

– Suosittelemme edelleen kaikille tapahtumiin osallistuville lippujen hankkimista ennakkoon, ruuhkien välttämiseksi.

Viime hetkellä päätöksen tekevät pääsevät toki myös mukaan. Sunset Parkiin sekä Pop-Rock KeMuille lipun voi ostaa Uno Savolankadun päässä sijaitsevalta festarialueen pääportilta Solo Sokos Hotel Paviljongin edustalta. Toiselta portilta sataman puolelta sisään pääsevät ainoastaan lipun jo valmiiksi hankkineet festarivieraat.

Kassit ja reput tarkastetaan porteilla, sillä yleisen festarikäytännön mukaisesti alueelle ei saa turvallisuussyistä tuoda esimerkiksi omia juomia tai sateenvarjoja.

Festivaalialueelle rakennetaan keittiö

Festarialueelle rakennetaan neljä 25-metristä ravintolatelttaa. Teltoissa esittäytyvät ruoka- ja juomatarjonnallaan Keskimaan ravintolat Amarillo, Bra, Gastropub Jalo, Revolution ja Social House.

– Käytössä on koko viikonlopun ajan paikan päälle rakennettu ravintolakeittiö. Tämä on festareilla ihan uutta tässä laajuudessa, mitä nyt toteutamme. Tänä kesänä monet festivaalit ovat satsanneet laadukkaaseen ruokapalveluun ja sen mekin haluamme tehdä, Pasi Kunelius kertoo.

Ravintolapalveluista osa sijoittuu anniskelualueelle, missä liikkuminen edellyttää täysi-ikäisyyttä. Ikä tarkistetaan virallisesta henkilökortista.

Ruuhkia tiedossa, kävellen alueelle

Sunset Park sekä KeMut työllistää viikonlopun aikana noin 200 henkilöä eri tehtävissä.

Festarialueen rakentaminen käynnistyy keskiviikkona 19.8. Uno Savolankatu suljetaan liikenteeltä perjantain 21.8. klo 16 ja sunnuntain 23.8. klo 16 väliseksi ajaksi. Pysäköintitalot ja –alueet ovat kuitenkin normaalisti käytössä.

– Alueella on pysäköintipaikkoja rajallisesti ja ruuhkia on tiedossa. Suosittelemmekin käyttämään julkisia kulkuneuvoja tai jättämään auton keskustan parkkitaloihin. Keskustan ja Lutakon yhdistävää messusiltaa pitkin alueelle on kävellen todella lyhyt matka.

Konttimajoitusta aussihengessä

Festivaalin järjestelyissä on mukana kymmeniä Keskimaan yhteistyökumppaneita, mm. poliisi, pelastuslaitos, urheiluseuroja ja tavarantoimittajia. Esimerkiksi Hartwall pystyttää festarialueelle australialaishenkisen konttimotellin, joka tarjoaa mahdollisuuden majoittua festivaalialueella ja kokea tapahtuma aivan uudenlaisessa valossa.

Festivaalin aikataulu ja ohjelma: kemutjkl.fi (myös pressikuvat)

Lipunmyynti: lippupalvelu.fi, Jyväskylän Sokos sekä Keskimaan ravintolat

Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä: #KeMutJKL ja #Spark15

Majoitusvaraukset: sokoshotels.fi sekä Sokos Hotels –myyntipalvelu, 020 1234 640, sales.jyvaskyla@sokoshotels.fi

Osuuskauppa Keskimaa:

toimialajohtaja Pasi Kunelius, 050 310 5000

kehityspäällikkö Katja Valonen, 050 411 9358

Festago Oy:

tuottaja Vesa Walden, 0400 645 435

Osuuskauppa Keskimaa on market-  ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 118 000. Keskimaa työllistää lähes 2000 keskisuomalaista.