Annan ja Kaksplussan suuri seksikysely: emme saa tarpeeksi seksiä!

Suomalaiset naiset haluavat seksiä useammin kuin sitä saavat, kertoo Anna- ja Kaksplus-lehtien yhteinen seksikysely, johon vastasi lähes 900 ihmistä.

”Suomessa sekä miehet että naiset saavat seksiä noin puolet siitä mitä haluaisivat”, kommentoi Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontula.

Kyselyn mukaan tyytyväisimpiä seksielämäänsä ovat 18–34-vuotiaat naiset. Tyytymättömimpiä taas ovat 45–64-vuotiaat naiset. Kyselyä kommentoiva Sin City -erotiikkaliikkeen vetäjä Anne Keränen tunnistaa ilmiön:

”Erityisesti keski-ikäiset naiset kärsivät siitä, että heidän miehensä ovat heitä fyysisesti huomattavasti huonokuntoisempia. Se vaikuttaa suoraan miesten suorituskykyyn. Vaikka menopaussi tutkimusten mukaan vähentää naisten haluja, täältä tiskin takaa tarkasteltuna näyttää siltä, että seksuaalisesti onnellisimpia ovat ne keski-ikäiset naiset, joilla on selvästi nuorempi mies. Puumailmiö ei ole siis ihan tuulesta temmattu käsite.”

ESIMERKKIKYSYMYKSIÄ & VASTAUKSIA

Mikä näistä ärsyttää seksielämässäsi eniten?

33 % Sitä ei ole

24 % Se menee aina samalla kaavalla

11 % Se, ettei seksielämää ole

9 % En saa orgasmia

7 % Tunne puuttuu

7 % Kumppani tulee liian nopeasti

Kuinka usein haluat seksiä?

13 % Päivittäin tai lähes päivittäin

36 % Muutaman kerran viikossa

20 % Kerran viikossa

17 % Pari kertaa kuussa

5 % Kerran kuussa

4 % Kerran pari puolessa vuodessa

4 % Harvemmin

1 % En koskaan

Mikä on pisin aika, jonka olet ollut ilman seksiä?

1 % Päivä tai muutama päivä

2 % Noin viikko

25 % Noin kuukausi

22 % 3–4 kuukautta

22 % Noin puoli vuotta

28 % Noin vuosi tai enemmän

67 % sinkkunaisista on ollut pisimmillään ilman seksiä vuoden tai enemmän, parisuhteessa elävistä vain 21 %.

Seksikysely paljastaa myös, että 7 % on etsinyt seksiseuraa netistä.

”Tämä on ensimmäinen luku, jonka näen tästä asiasta Suomessa, ja se vaikuttaa järkevältä. Seksiseuran etsiminen netistä on yleistymässä naisilla, siitä kertoo jo pettämissivustojen suosio”, Kontula sanoo.

Näin kysely tehtiin:

Annan ja Kaksplussan yhteiseen seksikyselyyn vastasi lähes 900 ihmistä, joista tähän juttuun suodatettiin vain naisvastaajat. Heitä oli kaikkiaan 826.

90 prosenttia vastaajista ilmoitti olevansa heteroja. Lesboja ja biseksuaaleja oli 7 prosenttia ja loput ilmoittivat kuuluvansa ryhmään ”jokin muu”.

Hieman alle puolet vastaajista ilmoitti olevansa 25–34-vuotiaita. Seuraavaksi suurimmat vastaajaryhmät olivat 35–44-vuotiaat ja 45–54-vuotiaat.

Vastaajista suurin osa, yli 80 prosenttia, eli kumppaninsa kanssa yhdessä avo- tai avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa. Sinkkuja oli hieman yli 10 prosenttia. Lapsettomia oli vastaajista noin 20 prosenttia.

Kysely lähetettiin Kaksplussan ja Annan vakiopanelisteille ja siihen pystyi ottamaan osaa myös lehtien nettisivujen kautta. Suurin osa vastaajista on siis Annan tai Kaksplussan lukijoita.

Suuri seksikysely on koko laajuudessaan Annassa nro 25-26/2013, joka ilmestyy keskiviikkona 19.6.2013. Työryhmä toimittajat Hanna Leivonniemi ja Juha Heinisuo sekä tuottaja Tyyne Pennanen.

Lisätiedot: Annan päätoimittaja Emma Koivula, puh. 050 310 3038

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 32 yleisöaikakauslehteä. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakasviestintäyksikkö tekee ja kustantaa asiakaslehtiä printtinä, verkossa, on-linena ja iPadissa. Verkkopalveluja tarjoavat Plaza.fi-portaali sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on nettiauto.com. NettiX:n tytäryhtiö Ampparit Oy on verkkoliiketoimintaa kehittävä yritys, jolla on mm. uutisotsikoita kokoava palvelu.

Otavamediaan kuuluu myös neljä kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluu verkkokirjakauppa sekä yrityksille ja kuluttajille suunnattu Libricard-kirjalahjakorttipalvelu.

Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi DeCo Media Oy, Suomen Kuvapalvelu Oy, Lakiperintä Oy ja Virossa toimiva aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa neljää aikakauslehteä. Otavamedia omistaa myös Suomen Golfpiste Oy:n, joka julkaisee arvostettua Golf Digest –aikakauslehteä. Vuonna 2012 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 154,6 milj. € ja niiden palveluksessa on noin 485 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.