Autoilun uudet tavat kiinnostavat, mutta eivät vielä liikuta

Suomalaisista auton omistajista 80 % ei edes harkitse luopuvansa omasta autostaan. Tämä käy ilmi Otavamedia Oy:n ja NettiX Oy:n teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten kiinnostusta liikkumisen uusista palveluista.

Uusia liikkumisen palveluja, kuten autojen yhteiskäyttöpalveluja, vuokrauspalveluja tai eri kulkuvälineitä yhteen kokoavia palveluja, on käyttänyt vasta 6 % suomalaisista. Palvelujen käytön esteenä on autoiluun ja yleensäkin liikkumiseen liittyvät rutiinit. Lisäksi omien henkilö- ja maksutietojen luovuttaminen digipalveluihin epäilyttää vielä 52 % suomalaisista.

Liikkumisen muutos tulee hiljalleen. Vaikka vain harva suomalainen on kokeillut uusia liikkumisen palveluja, uusista mahdollisuuksista on tutkimuksen mukaan kiinnostunut peräti 44 %:a suomalaisista. Yksityisleasing kiinnostaa 11 % suomalaisista. Ympäristöön liittyvät asiat ovat auton pitämisen kalleuden ja vaivannäön jälkeen suurin syy, kun harkitaan autosta luopumista. Lähes kolmannes väestöstä harkitsee sähkö- tai hybridiauton hankkimista. Suomalaiset uskovat, että yhteiskunnallinen päätöksenteko ohjaa entistä vahvemmin ympäristöystävällisten autojen hankintaa.

Automyyjiltä uusia palveluja

Liikkumisen muutos avaa myös nykyisille autoalan toimijoille mahdollisuuden kehittää palvelujaan, kuten uudenlaisia huoltosopimuksia tai merkkikohtaisia yhteisöjä. Uutta on myös Nettiauto.comin OmaNettix-palvelu.

OmaNettix-palvelussa autokaupat voi tehdä luotettavasti ja helposti sähköisen kauppakirjan avulla. Kehitämme OmaNettiXin palvelupakettia autoilijoille kaupankäyntiin ja omistajuuteen, koska oma auto on edelleen tärkeä monelle suomalaiselle”, toteaa NettiX Oy:n kaupallinen tuottaja Erno Kalalahti.

Otavamedia Oy ja NettiX Oy teettivät Frankly Partnersilla Tulevaisuuden liikkuja -tutkimuksen selvittääkseen, miten suomalaiset haluavat liikkua tulevaisuudessa. Ketkä käyttävät liikkumisen uusia palveluja ja ketkä eivät. Miten liikkumisen ja autoilun muutoksiin suhtaudutaan ja minkälaisia liikkujia suomalaiset ylipäätänsä ovat.

Tutkimuksen kvalitatiivisessa osiossa haastateltiin OP:n DriveNow- ja Kausiauto-palveluiden käyttäjiä. Tästä saadut hypoteesit todennettiin väestöä edustavalla online-kyselyllä Norstat Oy:n paneelissa (N=1032) sekä DriveNow ja OP Kausiauto                      -palveluiden käyttäjille (N=196). Tutkimus on osa Otavamedia Oy:n ajatusjohtajuushanketta, jonka edellinen tutkimus ruoan ostamisesta autopilotilla tehtiin maaliskuussa 2018. Tulevaisuuden liikkuminen -tutkimuksen voit ladata täältä. Tutkimus autopilotoinnin vaikutuksesta ruokaostoksiin on ladattavissa täältä.

Johtaja Milla Wiksten, Otavamedia Oy, milla.wiksten@otava.fi  040 700 1861

Kaupallinen tuottaja Erno Kalalahti, NettiX Oy, erno.kalalahti@otava.fi 040 840 0723

Otavamedia Oy on mediatalo, joka tavoittaa kuluttajat kanavariippumattomasti oman kiinnostuksensa äärellä. Otavamedia kustantaa Suomessa 25 yleisöaikakauslehteä sekä julkaisee yli 30 verkkosivustoa. Aikakauslehdet tavoittavat lähes 2 miljoonaa lukijaa. Verkon kautta tavoitetaan kuukausittain yli 3 miljoonaa suomalaista. Otavamedia on osa Otava-konsernia. Konserniin kuuluvat myös Suomen suurin markkinapaikka NettiX Oy ja uutisportaali Ampparit Oy.