Autokaupan voi nyt tehdä kännykällä

Suomen suurin autojen markkinapaikka Nettiauto.com on ensimmäisenä Suomessa lanseerannut palvelun, jonka avulla yksityishenkilöt voivat tehdä ajoneuvon kaupan alusta loppuun verkossa. Uusi sähköinen kauppakirja hoitaa tunnistautumisen, turvallisen maksutapahtuman sekä ajoneuvon tietojen hakemisen rekisteristä automaattisesti.

Nettiauton sähköinen kauppakirja ohjaa kuluttajaa hoitamaan kaupan turvallisesti ja helposti – kun kauppahinta on maksettu, myyjä saa siitä heti kuittauksen ja voi huoletta siirtää auton omistuksen ostajalle, jonka jälkeen maksu siirtyy automaattisesti myyjälle. Tämä kaikki onnistuu Nettiauton kautta täysin sähköisesti. Kauppakirja ja myynti-ilmoitus tallentuvat palveluun ja ovat helposti myöhemminkin saatavissa.

Nettiautossa yksityishenkilöt voivat yhden palvelun kautta hoitaa koko kaupan vaikka kännykällä, ja samalla syntyy virallinen kauppakirja. Osapuolten ei tarvitse myöskään kysellä tai tarkistaa toisiltaan henkilötunnuksia, tilinumeroita tai verkkomaksutositetta.

Kaupan osapuolet voivat luottaa, että tiedot ovat oikein

NettiX:n kehityspäällikön Maria Christensenin mukaan uusi palvelu ratkaisee turvallisuuteen ja luottamukseen liittyviä huolenaiheita yksityishenkilöiden välisessä autokaupassa.

“Kehittämisvaiheessa tekemissämme haastatteluissa tuli ilmi, että ihmiset kokevat henkilöpapereiden tai verkkopankkitositteiden kyselemisen noloksi, vaikka he tietävät, että niin kannattaa autokaupan yhteydessä tehdä”, Christensen kertoo.

Hankalaksi koetut tarkistukset hoituvat uudessa sähköisessä palvelussa luontevasti. Kun kauppahinta maksetaan NettiX:n ja Maksuturvan kehittämän Nettimaksun kautta, niin myyjä voi olla varma siitä, että rahat myös tulevat hänen tililleen. Ostaja puolestaan voi luottaa siihen, että ajoneuvon tiedot ovat oikein ja että myyjä oikeasti on rekisteriin merkitty omistaja. Ostajan tarvitsee ainoastaan tarkistaa, että auton rekisterinumero täsmää kauppakirjaan.

Helppokäyttöinen maksuratkaisu yksityishenkilöiden kaupankäyntiin

Nettiauton kauppakirjan taustalla on Maksuturvan digitaalisen maksamisen ratkaisu. Tyypillisesti netin markkinapaikat toimivat ilmoitusalustana, joka saattaa ostajan ja myyjän yhteen, ja varsinainen kauppa tehdään palvelun ulkopuolella.

“Kuluttajien välinen kaupankäynti on ollut kasvussa jo vuosien ajan. Kuitenkin kuluttajien välisen kaupan maksuratkaisuihin, kaupankäynnin turvallisuuteen ja helppokäyttöisyyteen ei olla tähän mennessä panostettu riittävästi”, kertoo Maksuturvan Chief Product Officer Konsta Karvinen.

Nettiauton ja Maksuturvan ratkaisussa, Nettimaksussa, itse maksutapahtuma on tuotu saumattomaksi osaksi kauppaa. Palvelu ilmoittaa myyjälle heti, kun ostaja on maksanut kauppahinnan, olivatpa osapuolten tilit samassa pankissa tai ei. Ostajankaan ei tarvitse jännittää maksamista, sillä raha siirtyy myyjälle vasta kun hän siirtää omistusoikeuden ostajalle.

Lisätietoja medialle antaa:

Veli-Matti Vänninmaja
Liiketoimintajohtaja, NettiX Oy
email vellu@nettix.fi

Nettiauto.com on Suomen suurin autojen markkinapaikka. Nettiauton tavoitteena on paitsi tarjota helppo ja nopea tapa ostaa ja myydä autoja, myös yksinkertaistaa kuluttajien välistä autokauppaa ja mahdollistaa kaupankäynti täysin sähköisesti. Nettiauto on Otava-konserniin kuuluvan NettiX Oy:n palvelu. Lisätietoa: www.nettix.fi

Maksuturva Group Oy on Finanssivalvonnan alaisuudessa toimiva älykkääseen maksamiseen erikoistunut, kansainvälisesti toimiva maksulaitos ja PCI DSS -sertifioitu maksupalveluntarjoaja. Lisätietoa: www.maksuturva.fi