Hulluus voitti Kanava-palkinnon

Aikakauslehti Kanavan ja Otavan kirjasäätiön perustama 10 000 euron Kanava-palkinto jaetaan vuoden parhaalle tietokirjalle. Palkintoraadin puheenjohtaja, Kanavan päätoimittaja Ville Pernaa valitsi perjantaina 25.10. Helsingin Kirjamessuilla palkinnon saajaksi professori Petteri Pietikäisen teoksen Hulluuden historia (Gaudeamus).

”Hulluuden historia on vavisuttava teos. Se avaa aivan uudenlaisen näkymän hulluuteen yhteiskunnassa ja sen hoitoyrityksiin eri aikoina. Teos osoittaa kuinka sekä mielisairauksissa että niiden hoidossa kullakin ajalla on ollut omat muoti-ilmiönsä”, perustelee Kanava-palkintoraadin puheenjohtaja Ville Pernaa valintaansa.

”Hulluuden historia kertoo kuinka hulluus on nyt ja aina osa ihmisyyttä. Selviää, että joitakin hoitoyrityksiä olisi ollut syytä kutsua pikemminkin kidutukseksi kuin sairaanhoidoksi", esittelee Kanavan päätoimittaja Ville Pernaa palkintoteoksen viestiä ja jatkaa: "Mikä tärkeintä: Pietikäinen kirjoittaa vaikeasta aiheesta yleistajuisella, laajalle yleisölle suunnatulla ja lämpimän inhimillisellä otteella."

Pietikäinen on aate- ja oppihistorian professori ja hän on tutkinut hulluutta noin 20 vuoden ajan. ”Tämä kirja heijastaa eteemme hulluuden vaihtuvat kasvot aina antiikista tähän päivään saakka”, kertoo Pietikäinen.

”Teos osoittaa miten hulluutta on selitetty ja hoidettu eri aikoina, ja miten hulluus medikalisoitiin eli kuinka siitä tehtiin mielisairaus. Silti tanssi poikkeavuuden ja normaaliuden välisellä kiikkerällä nuoralla on ikuista”, tiivistää Pietikäinen.

Petteri Pietikäinen (s. 1964) on aate- ja oppihistorian professori Oulun yliopistossa. Hän on tutkinut aihepiiriä pitkään ja julkaissut teoksia muun muassa C.G. Jungista, psykologisesta utopia-ajattelusta sekä ”hermostuneisuuden aikakaudesta” Ruotsissa.

Petteri Pietikäinen ja Hulluuden historia Helsingin Kirjamessuohjelmassa:

Pe 25.10. klo 12.00 – 13.00 (Suomalaisen Kirjakaupan osasto) Kanavan-palkinnon voittaja Petteri Pietikäinen on Ville Pernaan haastattelussa ja palkinnon kymmenen ehdokaskirjaa esittelyssä.

Su 27.10. klo 11.00 – 11.30 (Eino Leino –lava) Petteri Pietikäistä haastattelee psykologi Pekka Sauri.

Syksyisin jaettava jaettava Kanava-tunnustuspalkinto myönnetään vuoden parhaalle yhteiskunnan, politiikan, historian, kulttuurin tai talouden alan tietokirjalle. Vuonna 2013 kaikkiaan 29 kustantajaa lähettivät raadille 112 teosta, joista palkintoraadin jäsenet toimittaja Marketta Mattila ja dos. Juhana Aunesluoma valitsivat kymmenen ehdokaskirjaa.

Palkintoraadin puheenjohtaja ja Kanavan päätoimittaja Ville Pernaa, puh. 050 539 4310
Kanava-tunnustuspalkinnon saaja Petteri Pietikäinen, puh. 0400 250 611

Otavamedia Oy kustantaa Suomessa 32 yleisöaikakauslehteä. Lehtibrändeistä tunnetuimpia ovat Seura, Anna, Suomen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ja Kotiliesi. Otavamedian asiakasviestintäyksikkö tekee ja kustantaa asiakaslehtiä printtinä, verkossa, on-linena ja iPadissa. Verkkopalveluja tarjoavat Plaza.fi-portaali sekä NettiX Oy, jonka suosituin verkkosivusto on nettiauto.com. NettiX:n tytäryhtiö Ampparit Oy on verkkoliiketoimintaa kehittävä yritys, jolla on mm. uutisotsikoita kokoava palvelu.

Otavamediaan kuuluu myös neljä kirjakerhoa, joista tunnetuin on Suuri Suomalainen Kirjakerho. Kerhotoiminnan lisäksi yhtiöön kuuluu verkkokirjakauppa sekä yrityksille ja kuluttajille suunnattu Libricard-kirjalahjakorttipalvelu.

Otavamedian yhtiöitä ovat lisäksi DeCo Media Oy, Suomen Kuvapalvelu Oy, Lakiperintä Oy ja Virossa toimiva aikakauslehtiyhtiö Ühinenud Ajakirjad AS, joka kustantaa neljää aikakauslehteä. Otavamedia omistaa myös Suomen Golfpiste Oy:n, joka julkaisee arvostettua Golf Digest –aikakauslehteä. Vuonna 2012 Otavamedian yhtiöiden liikevaihto oli 165 milj. € ja niiden palveluksessa on noin 503 henkilöä. Otavamedia Oy kuuluu Otava-konserniin.