Olympialaiset ja MM-kisat vauhdittivat televisiokauppaa

Mediatiedote 13.5.2014

Vapaa julkaistavaksi

Kotek – Kodintekniikka-alan tiedotusfoorumi

- Suomalaiset satsaavat tabletteihin ja televisioihin taloudellisesta taantumasta huolimatta. Tablettien myynnissä nousua oli viime vuoteen verrattuna 51,2 prosenttia. Led-televisioissa nousua oli 10,2 prosenttia.

- Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 4,4 prosenttia.

- Kameroiden myynti jatkoi laskuaan. Laskua viime vuoteen oli 35,5 prosenttia.

Alkuvuoden 2014 Sotšin talviolympialaiset Venäjällä vauhdittavat tabletti- ja televisiomyyntiä. Taloudellinen taantuma ei näkynyt suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Tämä korostui erityisesti tablettien kohdalla.

- Tabletit ovat selvä poikkeus muusta kodintekniikasta.  Sekä kappale- että euromääräinen myynti kasvaa edelleen huimaa vauhtia. Erityinen ilonaihe oli Sotšin olympialaisten vauhdittama televisiokauppa.  Ehkä aikaisen kevään takia maaliskuu oli kuitenkin alkuvuoden heikoin kuukausi, ja se veti ensimmäisen neljänneksen myynnin pienelle miinukselle. Lisääntyneen HD-tarjonnan myötä sekä jääkiekon että jalkapallon MM-kisojen odotetaan tuovan kasvupiikin lähiaikojen tv-kauppaan, kertoo Expert Finland Oy:n toimitusjohtaja Kari Karipuu.

Finnpanelin alkuvuoden TV-mittaritutkimuksen televisiota katsotaan koko ajan enemmän. Helmikuussa 2014 televisiota katsottiin päivittäin lähes neljä tuntia (3:54), mikä on kaikkien aikojen ennätys. Tv-ohjelmista valtaosa (93 %) halutaan katsoa reaaliajassa. Erityisesti uutiset, ajankohtaisohjelmat, urheilu- ja muut kilpailut katsotaan mieluiten livenä.

Myös pöytätietokoneissa oli nousua tablettien ohella. Euromääräinen myynti kasvoi 7,9 prosenttia.

Älypuhelinten yleistyminen näkyy edelleen kameroiden laskevissa myyntiluvuissa. Laskua viime vuoteen oli 35,5 prosenttia.

Isojen kodinkoneiden myynti tippui, pienten nousi

Isojen kodinkoneiden euromääräinen myynti tippui 1,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Esimerkiksi pakastimissa pudotusta oli 4,0 prosenttia.

- Isojen kodinkoneiden negatiivinen kehitys jatkuu edelleen johtuen pääasiassa rakentamisen ja remontoimisen heikosta suhdannetilanteesta. Kuluttajien usko omaan talouteen heijastuu voimakkaasti myös korvausostoihin. Näistä syistä johtuen nopeaa käännettä parempaan ei ole näköpiirissä lähitulevaisuudessa, kertoo Miele Oy:n toimitusjohtaja Esa Silver.

Pienten kodinkoneissa myynnissä oli kuitenkin piristystä, sillä mm. silitysrautojen myynti on kasvanut euromääräisesti 23,9 prosenttia. Kokonaisuudessa pienten kodinkoneiden myynti parantui viime vuoteen nähden 4,4 prosenttia. Myös ruoanlaiton trendikkyys heijastui myyntilukuihin. Ruoanlaittovälineiden myynnissä nousua oli viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 22,4 prosenttia.

Kotekin puheenjohtaja
Kari Karipuu
Expert Finland Oy
040 588 1978

Isot kodinkoneet
Esa Silver
Miele Oy
0400 156 085

Puhelimet
Mauri Pietikäinen
Nokia Oy
0400 670 290

Pienkoneet
Heidi Stirkkinen
toimitusjohtaja, OBH Nordica Finland Oy
040 703 7426

Viihde-elektroniikka
Markus Nummisalo
myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike
0400 569 228

Kotek on kodintekniikka-alan yhteistyöfoorumi, johon kuuluvat Elektroniikan Tukkukauppiaat ry (ETK), Kodintekniikkaliitto ry sekä alan merkittävimmät vähittäismyyjät. Kotek tuottaa puolueetonta tietoa kodintekniikka-alasta, uutuustuotteista sekä tuotekehityksestä ja näin helpottaa kuluttajien päätöksentekoa. Kotek osallistuu myös kodintekniikan toimialaa koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja tekee yhteistyötä eri viranomaisten kanssa.